Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Elektronisch raadsel!!
Reactie van bezoeker 'Marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi,

Vorige week veel gereden. Vrijdag stap ik op, start, hoor het startrelais nog, dan alles dood. Moest weg, dus zet'm in de garage. Geen enkele lamp of controlelamp deed het nog. Volgende dag als ik ga kijken branden de controlelampjes! Starter werkt, alles werkt behalve koplamp. Doe er een nieuwe lamp in en pats, weer alles dood.

Twee avonden alles lopen checken, contact slot, lampjes, zekeringen, relais er af. Niets duidelijks gevonden en alles bleef dood. Vanavond doet m'n licht het weer en de controlelampjes, behalve laadlampje. Koplamp vervangen en brandt. Wanneer ik probeer te starten opnieuw alles dood. Ik sta paf! Iemand een idee?

De oorzaak legt dus alles plat, maar herstelt ook uit zichzelf, overigens zonder kortsluiting, want accu is vol en OK en zekeringen branden niet door. Moet ik hier aan diodes denken? PLEASE HELP

Groetjes

Marcel

PS R60/7 uit 77
Reply
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:

Marcel,

Het lijkt erop dat je een massa probleem hebt. Controleer de kabels van de accu.

Het zijn niet de diodes.

Richard

Vorige week veel gereden. Vrijdag stap ik op, start, hoor het startrelais nog, dan alles dood. Moest weg, dus zet'm in de garage. Geen enkele lamp of controlelamp deed het nog. Volgende dag als ik ga kijken branden de controlelampjes! Starter werkt, alles werkt behalve koplamp. Doe er een nieuwe lamp in en pats, weer alles dood.

Twee avonden alles lopen checken, contact slot, lampjes, zekeringen, relais er af. Niets duidelijks gevonden en alles bleef dood. Vanavond doet m'n licht het weer en de controlelampjes, behalve laadlampje. Koplamp vervangen en brandt. Wanneer ik probeer te starten opnieuw alles dood. Ik sta paf! Iemand een idee?

De oorzaak legt dus alles plat, maar herstelt ook uit zichzelf, overigens zonder kortsluiting, want accu is vol en OK en zekeringen branden niet door. Moet ik hier aan diodes denken? PLEASE HELP

Groetjes

Marcel

PS R60/7 uit 77
Reply
Reactie van bezoeker 'jaap', geïmporteerd van het oude forum:

Draadbreuk in een stuk kabelboom van het frame naar het stuur?

Dat is soms te controleren door het contact aan te zetten en dan het stuur verdraaien. Ook kan je proberen door met het contact aan de verschillende kabelboom te trekken en te drukken.
Reply
Reactie van bezoeker 'Arno van Rooijen', geïmporteerd van het oude forum:

Een tijdje geleden heb ik een soortgelijk (hoewel minder theatraal, zoals dat met je lampen) probleem gehad. Het bleek dat de twee draden onder het blok van de kabelboom naar de vrijstandschakelaar door olie waren aangetast en massa maakte. Geen doorgebrande zekeringen, maar wel startproblemen.

Succes,

Arno
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Lijkt erop of je accu even een flinke stroom moet leveren (startmotor hangt via het startrelais rechstreeks aan de accu), waardoor de accu-spanning in elkaar stort. Na verloop van tijd hersteld de accu hiervan. Op den duur natuurlijk niet meer.

Ik zou in ieder geval kijken of de startmotor nog draait, het startrelais goed werkt en of de accu nog krachtig genoeg is.
Reply
Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum:

Paul ook al zou de accu eens flink moeten werken, de controlelampjes zouden toch op zijn minst moeten blijven werken.
En dan nog; allemaal of geeneen zou ik denken.
Ik denk ook meer aan een slecht massacontact, of draadbreuk.

Chris (ik tast nog steeds in het duister).
Reply
Reactie van bezoeker 'Marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Heren,

Bedankt voor jullie reacties tot dusver. Heb geen tijd gehad er naar te kijken, maar zal morgen met een draad checken op kabelbreuken (voor zover mogelijk in de koplamp van een ex-politie!) en aarde contacten extra aanleggen. Ook ik tast nog steeds in het duister. De accu is OK, de druppellader staat er naast en na vele uren testen brandt het groene lichtje daarvan 10 minuten na aansluiten weer. Er is dus geen groot lek. Maar wel iets dat controlelampjes, lampen ed weerhoudt te branden! Volgend jaar laat ik horen wat ik ben tegengekomen. Iedereen een gezellige jaarwisseling gewenst. Groetjes

Marcel
Reply
Reactie van bezoeker 'Aaron', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi Marcel,
los van alle draadbreukzoektochten, heb je al eens de contactpunten in je startmotor schoongemaakt? Dit klinkt raar, maar BMW (K100RT) heeft een electrische constructie met een relais, wat geactiveerd wordt door het starten met de startmotor. Allerlei onderdelen (koplamp, knippers, achterlam, claxon) zitten hieraan vast. De contactpunten in de startmotor raken echt wel een keertje smerig en dat geeft dan problemen in de eerder genoemde onderdelen.
Ik was zelf in ong 30 min. klaar met uitbouwen startmotor, schoonmaken en inbouwen, maar wel verlost van alle problemen. Het is uit te proberen, draadbreuken zoeken duurt meestal langer.
Groet, Aaron
Reply
Reactie van bezoeker 'Bas', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Marcel,

Soortgelijke storingen vroeger vaak meegemaakt in het autobedrijf. 9 van de 10 keer; acuu klemmen losnemen, klemmen en polen reinigen met een staalborstel, vijltje, schrappertje etc. Licht met vaseline invetten en weer monteren.

Verklaring; Slecht contact op accupool/klem veroorzaakt dat bij kleine stroompjes vaak geen problemen ontstaan maar zodra je een grootverbruiker zoals startmotor en/of koplamp inschakelt, er net voldoende vermogen door de slechte verbinding heen kan. Dit is vaak afhankelijk van vocht,trillingen en volgorde van inschakelen verbruikers. Soms wel probleem, soms niet.

Doe het maar, kost niets, is niet moeilijk en baat het niet dan schaad het niet.
Opletten ! ; Eerst de minkabel losnemen, daarna de plus kabel. Reinigen etc., daarna eerst de plus kabel en als laatste de minkabel weer vastzetten.

Groet,
Bas
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)