Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
blokkeren trommelrem
#1
Reactie van bezoeker 'Gust', geïmporteerd van het oude forum:

De voorrem (trommel) van mijn R50/5 blokkeert heel snel en is dus heel moeilijk te doseren. Ik heb al gemerkt dat men bij fietsremmen om het blokkeren te vermijden een soort veersysteempje tussen de remkabel aanbrengt, je kan dus zo hard knijpen als je wil, de "veer" bepaalt de remkracht. Bestaat iets dergelijks ook voor mijn probleem?
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:De voorrem (trommel) van mijn R50/5 blokkeert heel snel en is dus heel moeilijk te doseren. Ik heb al gemerkt dat men bij fietsremmen om het blokkeren te vermijden een soort veersysteempje tussen de remkabel aanbrengt, je kan dus zo hard knijpen als je wil, de "veer" bepaalt de remkracht. Bestaat iets dergelijks ook voor mijn probleem?
Nee, dat bestaat waarschijnlijk voor jouw motor niet.
Ik denk dat je last hebt van "bekkende" remschoenen.
Ik bedoel: tijdens het remmen zullen de remschoenen aan de oploopkant de neiging hebben zich te willen kantelen, in de richting van de draaiende beweging.
De schoenen "happen" zich vast en je rem blokkeert.
Remedie: aan de oploopkant de remschoenen afschuinen op een schuurband of iets dergelijks.

Is een bekend en veelvuldig probleem met trommelremmen.

Chris, brakie, brakie....
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Willem', geïmporteerd van het oude forum:

Gust,

de diagnose en oplossing van Chris kan ik helemaal onderschrijven. Wat ik zelf aan de hand gehad heb in het verleden is nog een fase verder (eigenlijk te ver). Bij (te) ver afgesleten remschoenen kan de nok zover verdraaien dat hij zichzelf ahw vastklemt en zodoende de schoenen steeds vaster draait. Ook heb ik het gehad dat er -mede daardoor- een soort groeven onstonden in de schoenen op die plaats waar de nok aanligt; wat die verklemming ook weer "helpt". in zo'n geval helpt m.i. maar ÈÈn ding: nieuwe remschoenen.

Succes, Willem
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum:

Nieuwe remschoenen kopen en de rommel licht uitschuren met schuurlinnen.

Ik heb dit ook gehad staat wel ergens geschreven bij Mofra dealer in 2005
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Gust', geïmporteerd van het oude forum:

Bedankt voor de reacties, ik ga m'n voorrem onder handen nemen, hoeveel is de mimimumdikte van de remvoering, met andere woorden wanneer is de voering aan vervanging toe? Zijn dergelijke remschoenen nog verkrijgbaar of is het goedkoper om de bestaande remschoenen te laten bekleden met nieuwe remvoering?
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Ron', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb dit zelf een keer gehad nadat ik de rem opnieuw had afgesteld (R75/5) de vaste afstelling had ik fout ingesteld waarna ik bijna op mijn snuit ging.
Ik heb het even nagekeken, de bovenste remschoen moet een vrije slag van 4 mm hebben dit komt vrij nauw.
Als de schoenen versleten zijn zal dit groter worden met blokkeren als gevolg.

Eerst zou ik de afstelling even nakijken, als dat niet helpt alles vervangen.

Groetend,

Ron
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)