Threads: 5,346
Reactie van bezoeker 'Erik', geïmporteerd van het oude forum:
Ik heb in mijn R90/6 een "jong"blok met electronische ontsteking gehangen.(van een 80RT uit 86)
Alom raad men mij aan de bobines nu te vervangen voor het nieuwere type, die waarbij twee in een behuizing zijn onddergebracht.
Ik zie echter niet wat het grote verschil tussen de oude en de nieuwere bobine set zou zijn. ook snap ik niet goed waarom het voor de bobines veschil maakt of de onderbreking door een puntje of een transistor geregeld wordt.
Heeft er iemand ervaring met een electronische ontsteking gecombineerd met d
Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:
Ik heb in mijn r100s (79)een r80 blok (83) met elektronische ontsteking hangen met de oude bobijnen,werkt prima! groeten Peter
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:
Erik,
het hoeft voor de bobines niet uit te maken of je punten of electronisch hebt. Wel is het zo dat electronisch in principe niet verloopt of verslijt, zodat je in theorie eeuwig probleemloos vonken hebt. Bovendien kan er met slim geconstrueerde electronica een betere vonk zijn. Bij de moderne systemen met Hall-gever heb je geen mechanisch contact meer tussen een ontstekingsnok en een signaalgever, ook dit verlengt in theorie de betrouwbare levensduur. Enkele of dubbele bobine heb ik zelf geen ervaring mee, zou ook niet veel verschil mogen tonen.
Groeten,
Egbert
Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum:
Andersom kan niet, dus een bobine van een electronische ontsteking gebruiken voor een punten ontsteking,deze hebben aan de primaire kant een lagere weerstand waardoor er meer stroom door de punten loopt en deze dus sneller slijten/inbranden.weerstand van een bobine voor puntenontsteking heeft een weerstand van 3tot 4 ohm. die van een bobine voor electronischeontsteking met dubbelle uitgang 1,3ohm.en enkele bobines voor electronische ontsteking 0,75 maar omdat deze inserie staan word dat 1,5 ohm. U=IXR dus 12=3x4 bij een puntenontsteking loopt dus+/- 3 ampere. 12= 9.2x1.3. zou je dus bobines voor electronische ontsteking voor een punten ontsteking gebruiken loopt er bijna 10 ampere door de contactpunten . groet henry
Reactie van bezoeker 'Johs Heymink', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo Erik,
Ik rij al 15 jaar met oude bobines en een electronische ontsteking. Zonder problemen. Ik kan me wel voorstellen dat de primaire kant van de bobine(s) meer voor z'n kiezen krijgt, maar het blijkt allemaal goed te gaan.
Note: Boyer ontsteking met originele bobines.
Groetjes Johs.
Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum:
Johs,electronische ontsteking met bobines van een punten ontsteking is geen probleem.het omgekeerde wel(zie mijn eerdere reactie). de vonksterkte blijft ongeveer hetzelfde als met punten.met de juiste bobines word de vonksterkte hoger. groet henry