Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Prijsontwikkeling van klassiekers
Reactie van bezoeker 'dennis', geïmporteerd van het oude forum:

Het verhaal van prijsontwikkeling van klassiekers is een simpel probleem van vraag en aanbod.
Zelf rijd ik ( met heel veel plezier ) bijna dagelijks op een R100S ( om gebouwt tot RT ) uit '77 naar mijn werk en terug.
Ik maak me niet echt druk over of hij meer waard wordt of niet, wel weet ik dat hij door de euro niet minder waard is geworden.
Het valt mij op dat je voor de euro een goeie K100 voor 2000 gulden kocht en dat je nu bijna Ä2000,- moet neer leggen.

Maar ik vraag me af of je een R koopt als beleggingsobject of als motor om lekker leuke ritten mee te rijden.
Bij de eerste optie moet je zoeken naar een exlusieve fiets, bij de tweede optie moet je zoeken naar een fiets die bij je past.

Ik heb op motorgebied twee liefdes : de 2v R-serie van BMw en de eerste CX-en van Honda.
Waarom? Omdat het twee types zijn die door hun simpelheid zeer geslaagt zijn en bewezen werkpaarden zijn ( naast de uitzonderingen zijn geen van beide veel waard ).

Dennis
Reply
Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum:

Ik zal ook ff een duit in het zakje doen:

Ik was zo,n jaar of 15 denk ik toen mijn broer een witte BMW 500 uit 1962 had.
Ik kan het gevoel niet beschrijven wat ik had als hij wegreed maar het klonk me als muziek in mijn jonge oren. Als hij 350 meter verderop de bocht omging en weer opnieuw optrok dat geluid en dat gevoel blijft me altijd bij. komt weer terug als ik op veteranen races Bmwees, Nortons, bsaas en ducaties voorbij zie en vooral voel scheuren. Die grommende uitlaten met een senore brom laten een gevoel achter en dan die benzine dampen.

In diezelfde periode was er bij ons in de buurt een R 75/5 ook daar had ik die beleving mee, ooit beloofde ik mezelf zou ik zon soort motor hebben.
En het is er van gekomen, wat toen onbereikbaar voor me was is later bereikbaar geworden, een R 60/6 een r 80/7 en nu een r1oort. Hoewel ik bij de laatste het diepe senore geluid van de vroeger Bmw ees mis.

Als ik genoeg ruimte had zou ik zo,n /5 of /6 wel weer willen hebben.
Nu zou ik hem buiten moeten zetten en dat vind ik doodzonde.
Reply
Reactie van bezoeker 'bob', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:<blockquote>Maar toch, Chris, wie herinnert zich niet de R100RS toen hij uitkwam? Standaard gietwielen en een volle kuip (uniek in die tijd!), een top van boven de 200... De klassieker van de toekomst zou je denken...
Roel, ik vind de R100RS ook een van de mooiste BMW's maar dan het liefst met spaakwielen.
Hoe je het ook bekijkt de R100R of RS zijn alle afstammelingen van de R90S.
De R100 is waarschijnlijk beter en sneller als de R90, maar is nooit als een superbike beschouwd.
De markt bepaalt de prijs, het vraag en aanbodmechanisme.
Er is natuurlijk wel vraag naar R100'ers maar er ook aanbod zat, dus lagere prijs.
De mooiste R100RS die ik heb gezien was in Den Bosch Euro 3500,-
Als nieuw gerestaureerd, de motor had echter al een potentiÎle koper.
Deze heeft hem gekocht, jammer voor mij gelukkig voor hem.
Je kunt de ijzeren wetten van de markt niet veranderen, het probleem is dat er meestal altijd wel iemand is die een uitzondering op de regel weet op te dissen.
Uitzonderingen bevestigen de regel.
Ik heb zelf een Messerschmittje verkocht in 2005 voor meer dan 22K euro!
Maar dat was dus de uitzondering, de mooiste Messerschmitt ter wereld volgens velen, en een klant die letterlijk bulkte van het geld, de auto die hij reed was meer waard dan mijn twee-onder-een-kapje.........veel meer.
Een mooie MesserschmittKR-200 mag best wel 13-14K kosten, ( 30.000 geproduceerd).
Een mooie Messerschmitt Tg mag best wel 40-45K kosten, ALS je er al een vind,
(ongeveer 750 geproduceerd)
Ik zit zelf een beetje in de old-timer handel, en ik houd de prijzen van diverse jong-timers en old-timers in de gaten op internet.
Overigens is een dicussie als deze zo oud als de old-timers zijn, de enige die gelijk krijgt keer op keer is de markt zelf.
Verkoop je motor, dan weet je wat hij waard is/was, al het andere is pure speculatie en ( leuke) borrelpraat.
Weet je wat ook dure motoren zijn? old timer Harley's!
Het meest prijs-vast an allemaal.
Het BARST van de HD'd op eBay, met astronautische prijzen worden gevraagd, echter......euuh...geen bieders. :-|

Iedereen de beste wensen voor 192007, en een goed motorjaar, blijf gezond!

Chris: geen winterslaap</blockquote>Zag 2 jaar geleden een perfect gerestaureerde Messerschmidt op E-Bay voor 50.000 USD van eigenaar veranderen. Tja.
Reply
Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum:

Bob,
ik volg alle veilingen die op ebay komen, van dag tot dag.
De duurste KR-2oo geveild is onlangs geweest in Bremen, van Hr. XXX (naam bij mij bekend) voor 28.000 euro (zogenaamd).
De duurste Tg is voor Euro 43.000 weggegaan naar Duitsland, dit was een amerikaanse restauratie.
Ik weet dit zeker ik heb zelf geboden beide auto's.
In januari 2006 is ook Austalische Tg, aangeboden van Fred D. hij vroeg 68.000 USD, echter geen biedingen op gekomen. (terecht).
Ik ken alle voormalige Èn huidige eigenaren.

Just for the record: ik heb een archief met circa 200 autoveilingen op eBay van dwergauto's voornamelijk Messerschmitts, vanaf 2000.

Ik weet niet waarom je zo graag mijn verhaal wilt weerleggen, maar als je het dit doe het dan met zinnige opmerkingen en verkoop geen onzin.

Chris
Reply
Reactie van bezoeker 'gerrit', geïmporteerd van het oude forum:

Wat een belachelijk hoge prijzen, voor iets waar je echt niets aan heb.

Gaat ieder gevoel voor normaal te boven.

grt Gerrit
Reply

Quote:Wat een belachelijk hoge prijzen, voor iets waar je echt niets aan heb.

grt Gerrit
Heb je misschien wel gelijk in, maar Messerschmitts zijn zeer gewild en vrij lastig te krijgen.
Alhoewel ik wel moet zegen dat ook hier de erosie al toe begint te nemen, prijzen stabilizeren zich.
Je hebt er overigens WEL iets aan, je kunt er met zijn tweeÎn in rijden, ze zijn aardig betrouwbaar, je krijgt leuke reacties (altijd vriendelijke) onderweg, en je zit droog.
En: ze schrijven niet af, met een beetje geluk kun je een aantal jaren rijden en hem weer verkopen voor dezelfde prijs of iets hoger, dat is eenmaal een eigenschap van een waardevaste old timer, je geld is niet weg, maar "even omgewisseld"
Of de Schmitt en bijvoorbeeld sommige bmw's ( R90S0 e.d.) ook waardevast zijn is nog maar zeer de vraag.

Chris
Reply
Reactie van bezoeker 'Gerrit Groeneveld', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi Chris, reacties zullen leuk zijn, geloof ik gelijk, maar zit je comfortabel met zn 2un ? Zuid frankrijk ?
Zou bang zijn over het hoofd gezien te worden in het hedendaagse verkeer.

Leuk zijn ze, maar prijs niet in verhouding.

Grt, Gerrit
Reply

Ik zal je vertellen dat je als passagier meer beenruimte hebt in een Schmitt dan in een "gewone" auto.
Je kunt namelijk je benen link en rechts van de bestuurdersstoel steken, en helemaal strekken.Hoofdruimte. incabriouitvoering tot aan de eerste inversielaag, en in de uitvoering met plexikoepel, 15 cm!
Dus ja dat gaat heel best.

Verhoudingen zijn vaak scheef, vind jij een Ferrari dan wel verhoudingsgewijs goed geprijsd? Of de Mona Lisa, tig miljoen voor een stukje doek?
Tis maar waar je op kickt denk ik.

Chris

Reply
Reactie van bezoeker 'Roel', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:<blockquote>Wat een belachelijk hoge prijzen, voor iets waar je echt niets aan heb.

grt Gerrit
Heb je misschien wel gelijk in, maar Messerschmitts zijn zeer gewild en vrij lastig te krijgen.
Alhoewel ik wel moet zegen dat ook hier de erosie al toe begint te nemen, prijzen stabilizeren zich.
Je hebt er overigens WEL iets aan, je kunt er met zijn tweeÎn in rijden, ze zijn aardig betrouwbaar, je krijgt leuke reacties (altijd vriendelijke) onderweg, en je zit droog.
En: ze schrijven niet af, met een beetje geluk kun je een aantal jaren rijden en hem weer verkopen voor dezelfde prijs of iets hoger, dat is eenmaal een eigenschap van een waardevaste old timer, je geld is niet weg, maar "even omgewisseld"
Of de Schmitt en bijvoorbeeld sommige bmw's ( R90S0 e.d.) ook waardevast zijn is nog maar zeer de vraag.

Chris</blockquote>Chris, ik vind dat geen sterke argumenten hoor.
Messerschmitts zijn langzaam, je kunt er slechts met z'n tweeÎn op, maar kan toch niet tussen files door, slecht overzicht op de weg wegens de lage zit en bij een botsing levensgevaarlijk...

Ze zijn gewoon erg leuk om te hebben en je ziet ze zelden op de weg (dus leuke reacties; had ik ook toen ik in 1992 op de eerste K1100LT rondreed ;-)). Daarom is het een leuk hebbeding... Maar natuurlijk veulste duur en niet altijd zo betrouwbaar als men denkt (zie foto)!

"Messerschmitt kopen, ernaast gaan lopen..."

[img]/import/photos/p22270s.jpg[/img]
Reply
Reactie van bezoeker 'bob', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Bob,
ik volg alle veilingen die op ebay komen, van dag tot dag.
De duurste KR-2oo geveild is onlangs geweest in Bremen, van Hr. XXX (naam bij mij bekend) voor 28.000 euro (zogenaamd).
De duurste Tg is voor Euro 43.000 weggegaan naar Duitsland, dit was een amerikaanse restauratie.
Ik weet dit zeker ik heb zelf geboden beide auto's.
In januari 2006 is ook Austalische Tg, aangeboden van Fred D. hij vroeg 68.000 USD, echter geen biedingen op gekomen. (terecht).
Ik ken alle voormalige Èn huidige eigenaren.

Just for the record: ik heb een archief met circa 200 autoveilingen op eBay van dwergauto's voornamelijk Messerschmitts, vanaf 2000.

Ik weet niet waarom je zo graag mijn verhaal wilt weerleggen, maar als je het dit doe het dan met zinnige opmerkingen en verkoop geen onzin.

Chris
Vriend Chris.
Rustig maar. Ik denk dat we het over dezelfde recordhouder hebben. Ik sprak over dollars, jij over euro's. Of het precies twee jaar geleden was weet ik niet meer, kan ook wat langer geleden zijn. Dus van weerleggen is geen sprake...
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 3 Guest(s)