Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum:
Ik denk dat de prijs van oldtimers niet alleen afhankelijk is van de productieaantallen, maar ook van leeftijd.
Met leeftijd bedoel ij niet de leeftijd van de motor/auto maar van de geintereseerden.
Voorbeeld, R90S deze kwam uit in 1973. ik was toen 12 jaar de laaste werd verkocht in 1976, ik was toen dus 15, nog net geen brommer.
In die tijd was deze motor onbetaalbaar voor mij ik geloof hfl 12000,- of zoiets.
Hij had net zo goed 120.000 gulden mogen kosten, was evengoed onbereikbaar toendertijd.
Deze motor maakte toendertijd een geweldige indruk op mij, deze indruk heeft zich ogenschijnlijk in mijn onderbewuste genesteld, nu, 30 jaar later (2003) kwam deze onderdrukte motorwens weer naar boven en heb ik er een gekocht.
Ik had al veel meer motoren gehad maar nooit een R90S.
Op de open dag van een bekende motorspuiter viel het mij op dat bijna zonder uitzondering alle eigenaren in de leeftijd tussen de veertig en de vijftig waren.
De motivatie om er en te kopen was bijna allemaal hetzelfde, onbereikbare jeugdromen, nu dankzij realiseerbaar geworden.
Over circa 10 jaar zullen er zeer veel R90S'en te koop komen, van eigenaren die, dan tegen de zestig geworden afscheid nemen van hun fietsen.
De prijs zal dan kelderen, beloof ik je.
Ik kan erg veel voorbeelden noemen van motoren/autos die allen dezelfde badkuipcurve hebben doorlopen.
Golf, kever, Volvo Kattenrug, R90S, etc.
Probeer maar eens een R90S te verkopen aan een gastje van 20 jaar voor de huidige marktprijs, behoudens een enkeling hier of daar, gaat je dat niet lukken.
Ik denk dat de Hajabuscha de klassieker van over 15-20 jaar wordt, alleen door de productieaantallen en de erg tijdgebonden elecktronica misschien niet zo gewild.
Op dit moment komt de Yamaha XT-500 weer in de belangstelling.
Ik denk dat de voorwaarden zijn voor een klassieker zijn:
Een trendsetter/ikoon voor zijn tijd.
De motor moet bijzondere eigenschappen hebben ( BV de snelste)
Bij lage productieaantallen zal de waarde geleidelijk stijgen en lang stabiel blijven, of langzaam doorstijgen.
(van Veen wankel, Munch, Brough Superior Gullwing etc.) bijvoorbeeld.
Dit worden echte investeerders objecten.
Als je er al een kunt vinden betaal je hoofdprijs, koop je hem nu niet betaal je volgend jaar nog meer, geen verval in prijs.
Bij hogere productieaantallen zal de waarde de badkuipcurve volgen, de poor-mans oldtimer, na enige tijd zal de belangstelling wegebben.
( R90S, volvo Kattenrug, kever).
Prijs niet naar je zin zoek je gewoon verder, kevers zat!
De waarde van R90S'en zakt nu al, alleen echt mooie exemplaren gaan nog over de 6000 euro, (eBay).
Kattenruggen waren zo rond 1980 niet aan te slepen, nu krijg je ze bijna voor niets.
Vraagprijs is maar vraagprijs, hoe meer borrrels, hoe meer die waard wordt.
Laatst vertelde me iemand op een feestje dat hij zijn Kever 1300 had verkocht voor 30.000 Euro, laat me niet lachen!
Een reÎle waarde is die van ebay, klanten van over de hele wereld, de maximale prijs worden daar betaald, de meeste mensen zijn teleurgesteld.
Just my two cents: Chris van Rooy, op waarde geschat?
Reactie van bezoeker 'Coen', geïmporteerd van het oude forum:
Dat is nu precies wat ik bedoelde Chris! Ik denk dat de onbereikbaarheid van een R69s nog wat groter was in de tijd dat dait de snelste Duitse productiemotor ter wereld was. De 'Rolls Royce' onder de motorfietsen volgens sommigen.
Sinds die tijd zijn we met zn allen veel rijker geworden en zijn er ook veel meer verschillende typen motorfietsen op de markt gekomen. Welke er ooit een klassieker worden valt slechts te raden...
Reactie van bezoeker 'RenÈ', geïmporteerd van het oude forum:
Wat een onzin allemaal.
Juist door dit soort verhalen en gelul over wat een motor waard is worden ze voor liefhebbers onbetaalbaar. Verder hebben alle mensen met zwart geld klassieke motoren en auto's opgekocht om hun zwarte guldens om te zetten in witte euro's, (en dan het bedrag in euro's te willen vangen wat ze in guldens hebben betaald). Aansluitend zijn er heel veel "hobbyisten" die geld roken hun eigen handel begonnen. Dit soort zaken werkt prijsopdrijvend doe hier dan niet aan mee.
Als je een hobbyist bent en vroeger gek was van brommers en motoren en dit nog steeds of weer bent moet je gewoon je ding doen en niet meedoen aan dat gespeculeer ga dan naar de beurs of verkoop aandelen van je Klassieke motor.
Tuurlijk is het leuk om een R69 of R90S te hebben. Helaas zijn er mensen die er meerdere hebben. Jammer want je kunt er maar op een tegelijk rijden.
Er zijn teveel mensen die denken een motor te kunnen opknappen en dan voor veel geld te kunnen verkopen. En helaas krijgen ze gelijk want ze worden toch gekocht. Aan die "marktwerking" verander je niets of alle liefhebbers moeten en bloc afspreken dat ze geen motoren meer kopen boven een bepaalde prijs maar ja daar is de homo sapiens toch te hebberig voor.
Ik heb net mijn mooie klassieke R100RT (1982) verkocht voor een vriendenprijs aan een liefhebber, sukkelig ? misschien maar ik voel me er wel heel goed bij.
Ik had een modernere en snellere motor nodig voor woonwerkverkeer(K1100LT). In plaats van dat de R100RT in de garage staat rijdt er nu tenminste iemand anders op.
Iemand gratis helpen met glasparel stralen. helpen lassen mig / tig, een draaiklusje of iets spuiten, tuurlijk geen probleem. Zeuren over het feit dat diezelfde mensen je naderhand een vette prijs rekenen voor een onderdeel.
Ja ik beken dat deed ik ook maar nu niet meer ik laat ze links liggen en besteed mijn energie liever aan de hobby. En als ik het forum lees zijn er volgens mij gelukkig nog veel meer mensen die er net zo over denken dus er is hoop.
Iedereen veel plezier gewenst met de hobby in het nieuwe jaar.
RenÈ
Reactie van bezoeker 'Rob G.', geïmporteerd van het oude forum:
Hetzelfde gewenst,denk ook wel namens de rest.
Hier een kaartje uit Starum.
Rob G.
[img]/import/photos/p21597s.jpg[/img]
Reactie van bezoeker 'Roel', geïmporteerd van het oude forum:
Quote:Wat een onzin allemaal.
Juist door dit soort verhalen en gelul over wat een motor waard is worden ze voor liefhebbers onbetaalbaar. Verder hebben alle mensen met zwart geld klassieke motoren en auto's opgekocht om hun zwarte guldens om te zetten in witte euro's, (en dan het bedrag in euro's te willen vangen wat ze in guldens hebben betaald). Aansluitend zijn er heel veel "hobbyisten" die geld roken hun eigen handel begonnen. Dit soort zaken werkt prijsopdrijvend doe hier dan niet aan mee.
Als je een hobbyist bent en vroeger gek was van brommers en motoren en dit nog steeds of weer bent moet je gewoon je ding doen en niet meedoen aan dat gespeculeer ga dan naar de beurs of verkoop aandelen van je Klassieke motor.
Tuurlijk is het leuk om een R69 of R90S te hebben. Helaas zijn er mensen die er meerdere hebben. Jammer want je kunt er maar op een tegelijk rijden.
Er zijn teveel mensen die denken een motor te kunnen opknappen en dan voor veel geld te kunnen verkopen. En helaas krijgen ze gelijk want ze worden toch gekocht. Aan die "marktwerking" verander je niets of alle liefhebbers moeten en bloc afspreken dat ze geen motoren meer kopen boven een bepaalde prijs maar ja daar is de homo sapiens toch te hebberig voor.
Ik heb net mijn mooie klassieke R100RT (1982) verkocht voor een vriendenprijs aan een liefhebber, sukkelig ? misschien maar ik voel me er wel heel goed bij.
Ik had een modernere en snellere motor nodig voor woonwerkverkeer(K1100LT). In plaats van dat de R100RT in de garage staat rijdt er nu tenminste iemand anders op.
Iemand gratis helpen met glasparel stralen. helpen lassen mig / tig, een draaiklusje of iets spuiten, tuurlijk geen probleem. Zeuren over het feit dat diezelfde mensen je naderhand een vette prijs rekenen voor een onderdeel.
Ja ik beken dat deed ik ook maar nu niet meer ik laat ze links liggen en besteed mijn energie liever aan de hobby. En als ik het forum lees zijn er volgens mij gelukkig nog veel meer mensen die er net zo over denken dus er is hoop.
Iedereen veel plezier gewenst met de hobby in het nieuwe jaar.
RenÈ
De vraag was alleen: waarom is de R90S wel een klassieker geworden en is b.v. de R100RS het nog steeds niet? De R100RT kun je m.i. alleen maar kwijt voor een vriendenprijsje: je ziet ze bij bosjes voor weinig te koop staan. Raar (want m.i. is het een geweldig mooie motorfiets), maar waar.
Om de discussie met onzin af te doen is makkelijk. Ik vind er nuttige argumenten tussen zitten. En deze discussie zorgt er nou niet voor dat de motorfietsen opeens veel waard gaan worden; integendeel! Wat wel zo is, is dat dit geen technisch onderwerp is, dus eigenlijk niet thuishoort op dit forum. Excuses hiervoor.
Maar niet mopperend het jaar afsluiten he!
Beste RenÈ waar je die wijsheden vandaan haalt over oldtimers is mij niet helemaal duidelijk, maar in ieder geval niet uit de praktijk.
Als je praat over motoren die onbetaalbaar zouden zijn over welke heb je het dan toch niet de R90S toch zeker?
Toegegeven redelijk aan de prijs, maar zo rond de 5000 euri toch nog wel engzins te overzien.
Wacht nog maar een paar jaar en je zult zien ze zakken.
Waarom is een R90S zo "duur" en de R100S niet?
De R90 was voor zijn tijd een ware revolutie voor BMW, met deze motor schudde BMW het imago van "oude lullenmotor" van zich af en plaatste zich vooraan in de hegemonie van snelle motoren, de R90S was "de superbike van zijn tijd".
Vrijwel iedereen die nu een R90S koopt zijn lieden zoals ik, die wat meer gesetteld en geholpen door de mid-life crisis het onbereikbare idool uit hun jeugd kopen.
Deze kopersgroep zit beter in de slappe was, de vraag redelijk hoog, het aanbod redelijk laag, zie daar een "dure" R90S.
Zodra de midlife hormonen zich weer een beetje gezakt zijn of de spit speelt op zullen deze fietsen weer op de markt komen.
Echter de belangstelling zal gering zijn, alle veertigers van toen zijn dan zestigers geworden, de nieuwe lichting veertigers kopen geen R90S, zij hebben geen binding met deze fiets, zij kopen de wonderfiets van HUN jeugd, misschien een Hajabuscha, of zoiets.
De R100S doorbrak geen patroon, was geen ikoon ook niet uniek of grensverleggend zoals de R90S, maar gewoon een verderborduren op deze.
De opwinding over de R90S was al lang weggeebt.
De r100 wordt nooit en klassieker met een hoge prijs, op zijn hoogst een fiets met stabiele prijs en misschien een verhoogde attentiewaarde.
Er was maar ÈÈn echte oldtimer superbike dat was de R90S, dat maakt hem op dit moment populair.
Dat geld overigens ook voor bijna alle BMW's die daarna zijn gebouwd, geen enkele potentiele klassieker die echt veel geld waard wordt.
Het probleem tegenswoordig is dat vrijwel alle fietsen superbikes zijn geworden, in dat opzicht een beetje saai.
Ik zou zeggen RenÈ verdiep je eens in de materie en je zult zien dat het allemaal nog wel meevalt, zwart geld witwassen met oldtimers is vrijwel onmogelijk.
Je zult OF een Gullwing of van Veen Wankel moeten kopen OID, dit soort spullen is peperduur, de aanschaf kun je niet verantwoorden.
Chris van Rooy
Reactie van bezoeker 'adri', geïmporteerd van het oude forum:
hoi in belgie staat er nog een te kooper staat een bod op 4500 euro, volgens mij is die wel gerestereerd op deze site staat ie www.2dhands.be
Reactie van bezoeker 'Roel', geïmporteerd van het oude forum:
Maar toch, Chris, wie herinnert zich niet de R100RS toen hij uitkwam? Standaard gietwielen en een volle kuip (uniek in die tijd!), een top van boven de 200... De klassieker van de toekomst zou je denken...
Reactie van bezoeker 'Coen', geïmporteerd van het oude forum:
de prijsontwikkeling van klassiekers blijft een wonderlijke wereld. Kijk eens op advertentiesites wat men zoal verzint; 4500 euro voor een R45! 20.000 EURO (Jawel!) voor een gerestaurerde R26. Probleem is vaak dat men kosten met waarde verwart.
Daarnaast is natuurlijk de zelfde ontwikkeling te zien als op de huizenmarkt vanaf begin jaren 90; ieder huis dat verkocht wordt heeft een hogere vraagprijs dan het laatste verkochte huis in dezelfde straat. (Zou wat zijn als je bij de bakker meer moest betalen voor je halfje volkoren dan degene die net voor jou eeen nummertje getrokken heeft....)
Ik volg de discussie over zgn. slash 2 BMW's in Amerika op een site. Ook daar zie je de verbazing over prijsontwikkeling.
In principe is de markt sinds internet een stuk transparanter geworden. Er zou dus meer eenheid van prijs moeten zijn.
Waar je vroeger je plaatselijk dagblad moest afschuimen om eens in de zoveel jaar een aantrekkelijk aanbod tegen te komen, kun je nu vaak kiezen uit diverse exemplaren met vreemdgenoeg vaak sterk uiteenlopende vraagprijzen. Zoek maar eens een R60/5 op; vergelijkbare toestand, prijs varierend van 1700 tot 5000 euro.
Wat is nu de werkelijke waarde? Meestal zegt men: dat bedrag waarbij zowel de koper als de verkoper een goed gevoel heeft.
Vanaf de jaren 60-70 is de motor een dusdanig massa-artikel dat exclusiviteit nog nauwelijks een reden is. Dus zijn het andere zaken die bepalen wat wel of niet bepalen wat een 'collectors item' is.
Quote:Maar toch, Chris, wie herinnert zich niet de R100RS toen hij uitkwam? Standaard gietwielen en een volle kuip (uniek in die tijd!), een top van boven de 200... De klassieker van de toekomst zou je denken...
Roel, ik vind de R100RS ook een van de mooiste BMW's maar dan het liefst met spaakwielen.
Hoe je het ook bekijkt de R100R of RS zijn alle afstammelingen van de R90S.
De R100 is waarschijnlijk beter en sneller als de R90, maar is nooit als een superbike beschouwd.
De markt bepaalt de prijs, het vraag en aanbodmechanisme.
Er is natuurlijk wel vraag naar R100'ers maar er ook aanbod zat, dus lagere prijs.
De mooiste R100RS die ik heb gezien was in Den Bosch Euro 3500,-
Als nieuw gerestaureerd, de motor had echter al een potentiÎle koper.
Deze heeft hem gekocht, jammer voor mij gelukkig voor hem.
Je kunt de ijzeren wetten van de markt niet veranderen, het probleem is dat er meestal altijd wel iemand is die een uitzondering op de regel weet op te dissen.
Uitzonderingen bevestigen de regel.
Ik heb zelf een Messerschmittje verkocht in 2005 voor meer dan 22K euro!
Maar dat was dus de uitzondering, de mooiste Messerschmitt ter wereld volgens velen, en een klant die letterlijk bulkte van het geld, de auto die hij reed was meer waard dan mijn twee-onder-een-kapje.........veel meer.
Een mooie MesserschmittKR-200 mag best wel 13-14K kosten, ( 30.000 geproduceerd).
Een mooie Messerschmitt Tg mag best wel 40-45K kosten, ALS je er al een vind,
(ongeveer 750 geproduceerd)
Ik zit zelf een beetje in de old-timer handel, en ik houd de prijzen van diverse jong-timers en old-timers in de gaten op internet.
Overigens is een dicussie als deze zo oud als de old-timers zijn, de enige die gelijk krijgt keer op keer is de markt zelf.
Verkoop je motor, dan weet je wat hij waard is/was, al het andere is pure speculatie en ( leuke) borrelpraat.
Weet je wat ook dure motoren zijn? old timer Harley's!
Het meest prijs-vast an allemaal.
Het BARST van de HD'd op eBay, met astronautische prijzen worden gevraagd, echter......euuh...geen bieders. :-|
Iedereen de beste wensen voor 192007, en een goed motorjaar, blijf gezond!
Chris: geen winterslaap
|