Threads: 5,436
Reactie van bezoeker 'Marcel', geïmporteerd van het oude forum:
Dag heren BMW-rijders,
Ik wil dit met jullie delen; Bijna 5 jaar geleden is mijn in perfecte staat verkerende R60/7 door 2 kansarme jongeren voor m
Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum:
Nou Marcel dat treft, ik moet 8 Januari aanstaande voorkomen voor precies dezelfde "misdaad".
Ik koop in 2000 mijn Honda 500 uit 1976 terug van diegene die hem destijds van mij had gekocht.
Dit was in 1981 mijn eerste motor, ik heb hem gewoon teruggekocht uit nostalgische overwegingen, voor ( ik meen) 1000 Guldens.
Ik krijg eind 2005 een bekeuring voor exact hetzelfde feit.
De motor staat ook half gedemoneerd, met twee slappe banden onder een centimeter stof op een bergzolder in mijn werkplaats.
Ik heb bewaar gemaakt tegen de hoogte van de santie, Euro 320 is toch wel erg veel in verhouding tot de gemaakte "overtreding".
Ik was me van geen kwaad bewust, heb het ding gewoon gestald, nooit mee gereden.
Ik heb foto's gestuurd van de brommert, de bekeuring niet betaald, en nu moet ik dus voorkomen om mijzelf te verduidelijken..
Ik hoop dat de edelachtbare de onevenredigheid van het bedrag inziet en mij wat korting geeft.
We zullen zien.
Ik ben nog nooit voor moeten komen, ik ben benieuwd...........
Chris, jawel hoogedelachtbare, schuldig!
Reactie van bezoeker 'Peter v Oossanen', geïmporteerd van het oude forum:
jammer, dat wel, beetje dom ook, net als varen met een te snelle boot en dat klagen om de bekeuring dat men geen vaarbewijs heb, en het leg dan aan de politie.....
De voorlichting is ruim geweest toen we overgingen van wegenbelasting (wat je dus niet betaalde als hij niet reed) naar houdenschaps belasting. Men hoort te verzekeren en belasting te betalen(onder de 25 jr) zodra het kenteken op naam staat. simpel.
Ik ben er niet echt mee eens, maar voor de instelling vereenvoudigt het wel hun werk.
Wel wil ik tips geven, misschien kan je bij je tussenpersoon een artikel-nog wat- brief vragen dat hij wel verzekerd was, en hiermee de zaak laten voorkomen.
Verders verzekeren veel maatschappijen uw motor als administratieve handeling, als hij maar binnen staat en niet op de openbare weg komt. Dit is een fractie van het bedrag. Maar hij hoort geschorst te zijn bij niet gebruik (tenzij je tuurlijk je verzekering door laat lopen). Ik zit vanaf 1988 in de oldtimer wereld en heb dit soort veranderingen nauw gevolgd, mede doordat -mede-ik ooit een 2wieler oldtimer club opgericht heb(nvc).
Grt, Peter v Oossanen
Reactie van bezoeker 'Marcel', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi,
Ik ben zelf pas eind '99 na lange tijd buitenland weer in NL komen wonen. Ik ben/was dus onwetend, maar niet dom. Nou ben ik wel bereid een boete te accepteren voor m'n onwetendheid, maar Ä320 is wel erg overdreven voor zo'n onnozele "overtreding". Zoiets is misschien passend als ik op de weg wordt gesignaleerd zonder verzekering. Met 80 km/u door een woonwijk scheuren levert een lagere boete op, zo je al gepakt wordt! En, zoals je suggereert, gaat het hier alleen om burocratische gemakzucht. Terwijl er, zo blijkt uit dit forum, genoeg mensen en verzamelaars zijn die als uitzondering op die gemakzuchtige regel gelden! Ook ik laat het op de rechter aankomen. Houdt ons op de hoogte van je ontmoeting met de edelachtbare, Chris.
Reactie van bezoeker 'Joop', geïmporteerd van het oude forum:
Ik had de schorsing van mijn in onderdelen uiteen liggende Yamaha XS850 1 maand laten verlopen. Door drukte kwam het er even niet van. Ook een rdw controle en 320,- af mogen rekenen. Ik had er de moed niet voor om de boel voor te laten komen, maar ik baalde ook flink.
peter dat van die verzekering ga ik morgen eens navragen, nu moet ik in februari de motor weer een jaar laten schorsen.
M.a.w ik mag weer 20? euro betalen om een jaar niet te mogen rijden.
dat van de speedboot is m.i. gelol met een U, sorry voor de term.
Jij vergelijkt mijn inziens appels met peren?
de mensen die dit is overkomen gaan niet willens en wetens de weg op, sterker nog de fietsen lopen niet eens.
het is gewoon een kwestie van domweg vergeten, meer niet.
Wij zeggen/vinden ook niet dat we onterecht zijn bekeurt, het bedrag is onevenredig hoog.
We worden aangeslagen als criminelen die bewust de wet ovetreden ter eigen gewin, terwijl we gewoon een old-timer motor op zolder hebben liggen, en vergeten.
Ik zal de uitkomst van de "rechtzaak" onder dit draadje publiceren.
Als ik tenminste niet voor enkele maanden achter de tralies ga ten minste......
Chris R uit B vooralsnog voortvluchtig...........
Nu ga ik de zolder op, deze is namelijk nogal groot ziet u, en er kunnen nog meer zaken liggen die aan mijn aandacht zijn ontsnapt.
Reactie van bezoeker 'Peter v Oossanen', geïmporteerd van het oude forum:
Chris, het gaat mij erom dat men zich verdiept in de regelgeving alvorens men iets onderneemt. De bekeuring vind ik wel onevenredig hoog. Probeer idd iets met je tussenpersoon te regelen, hoop op geluk! Tegenwoordig krijg je bericht van de rdw als je schorsingsjaar afloopt.
Grt, Peter
Reactie van bezoeker 'Pieter Lettinga', geïmporteerd van het oude forum:
Quote:Dag heren BMW-rijders,
Ik wil dit met jullie delen; Bijna 5 jaar geleden is mijn in perfecte staat verkerende R60/7 door 2 kansarme jongeren voor mín huis in de fik gestoken. Lachen, toch? Ik heb er een traantje bij gelaten, dat geef ik toe, maar een paar keer geslikt en diezelfde week een andere BMW gekocht. De daders zijn nooit gepakt en ik had het arme ding niet tegen brand verzekerd. Wat er nog bruikbaar was heb ik schoongemaakt en in dozen in de schuur opgeslagen in de hoop ooit tijd en geld te hebben voor een complete restauratie. Aangezien het een oldtimer was heb ik me nooit om het kenteken bekommerd.
Tot mijn verbazing en grote ontsteltenis kreeg ik 2 maanden geleden een brief van de RDW dat ik in overtreding was, aangezien het voertuig niet verzekerd is. Gebeld en uitgelegd. Antwoord ; meneer, dat is de wet! Ik zou een boete krijgen. Goed, maar weer geslikt en geaccepteerd dat het me weer wat geld zou kosten. Gisteren verscheen dan eindelijk de lang verwachte boete. DRIEHONDERENTWINTIG eurootjes!!! Zijn ze dan helemaal gek geworden in nederland. Voor het niet op de weg verzekeren van een oldtimer die in honderden stukjes in mijn schuur is opgeslagen!!!!!!!
Wie heeft er suggesties, ervaring of ander advies? 50 eus zou ik al veel vinden deze onschuldige onwetendheid. Hier zat ik echt niet op te wachten. Zijn er meer mensen die ongebruikte, onverzekerde oldtimers op zolder hebben liggen? Wees gewaarschuwd! Groet
Marcel
Dag Marcel
Ik heb iets vergelijkbaars meegemaakt. Ik had een paar jaar geleden mijn rijbewijs nog niet, maar al wel een Moto Guzzi V50 gekocht. Die stond keurig in de garage. Ik kreeg toen oon een boete wegens niet verzekeren van 300 Euro. Ik heb toen voor laten komen en een vriendelijke brief aan de officier van justitie geschreven: ik wist het niet, geen kwade bedoelingen, weet nu dat ik fout zit, een boete in principe terecht, maar bedrag wel erg hoog: echte boefjes betalen hetzelfde. Zaakje is inderdaad voorgekomen. Resultaat: hoefde maar de helft te betalen.
Proberen waard.
Groet,
Pieter Lettinga
Nou Piet je geeft me moed!
Ik hoop op een zelfde resultaat.
Chris
Reactie van bezoeker 'Martin', geïmporteerd van het oude forum:
Ach ja, zo werkt dat helaas in dit land. Plukken van degene die zich grotendeels aan de regels houden maar soms even niet. en dat gepakt wordt voor "misdaden" als een paar kilometer te hard rijden. Belachelijk dat bij een zwaarder vergrijp (diefstal of beroving) de straf vaak lager en het corrigeren van de crimineeltjes (dagje gevangenis schijnt ook een paar honderd euro te kosten) in kwestie de maatschappij veel geld kost. Formeel heeft het RDW gelijk maar het gaat mijn rechtsvaardigheidsgevoel in.
|