Threads: 5,346
Reactie van bezoeker 'johan', geïmporteerd van het oude forum:
ik wil graag weten hoe ik bij het vervangen van de distributiesnaar van een bmw 518i bouwjaar 90 de poelies goed moet zettenen hoe ik de snaar op spanning moet zetten
Reactie van bezoeker '(onbekend)', geïmporteerd van het oude forum:
Het is eigenlijk een motorfietsen-forum maar vooruit, als mede BMW_auto_liefhebber zal ik toch een poging wagen:
Zet de krukaspoelie op het TDC(OTP)-merkteken (met de hand tornen van de moter in de draairichting aan de krukas en met een goed passende ratel/dopsleutel)(zonder bougies gaat dit VEEL makkelijker!)
Nu staat zuiger 1 helemaal bovenaan en op 'vuren'. op dat moment staan de nokken van in en uitlaat zodanig dat de kleppen DICHT staan (= allebei ONbediend door de nokken)
Haal om dit te kunnen zien het klepdeksel van de kop af.
Ontspan de spanner
Nu kan de tandriem eraf
(let op, verdraai nu niks meer aan de moter!)
Plaats de nieuwe riem (let op draairichtingmerktekens op de riem indien aanwezig!)
Controleer weer of alle merktekens op poelies van de krukas, nokkenas en eventuele hulpassen (van ontsteking of balansassen indien aanwezig) OK staan.(OK = in lijn met de vaste merktekens op het blok, of op vaste deksels, 1 tand versprongen maakt al veel uit!)
De riem ligt er nu goed op
torn de moter nu in de DRAAIRICHTING rond terwijl de spanner weer tegen de riem aanstaat. De draairichting is waarbij de krukas de riem 'van het nokkenaswiel af trekt' zonder daarbij de spanner te bedienen. De spanner zit dus altijd aan de slappe kant van de riem.
Door de moter met de hand rond te tornen geef je de gelegenheid de spanner z'n werk te laten doen. te strak is ook niet goed!
Bovendien heb je dan een perfect controle voordat je de moter start of je het goed hebt gedaan. Immers, als je tijdens het tornen van de moter voelt dat de moter niet verder kan draaien dan zit er ergens een klep tegen een zuiger...Als deze krom gaat gaat het geld kosten!
Zet de spanner vast.
Bouw alles weer terug. stel de electrodes van de bougies af op 0,6mm voordat je ze terug draait in de moter. Dan staan die ook weer goed.
Start de moter en luister of het geluid van de riem niet overmatig is (= riem te strak)Als dit wel het geval is moet de spanner weer los halen en opnieuw de gelegenheid geven om te spannen. Zet de spanner weer vast.
Span de spanner niet zelf op door er tegen aan te duwen! Dan staat de riem te strak en zullen de lagers van de spanner en de riem zelf snel slijten.
suc6 oo==00==oo
Jan