Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Startproblemen
Reactie van bezoeker 'Ger', geïmporteerd van het oude forum:

Met mijn R100R van 1992, ca. 110.000 km, heb ik twee problemen die zich af & toe voordoen. Dit gaat over het tweede:

Eveneens tijdens mijn Hemelvaartstrip naar de Ardennen kreeg de brommer startproblemen: drukken op het groene knopje had geen effect. En ook dit is een euvel dat zich soms wel, maar veel vaker niet voordoet.

De eerste keren hoorde ik wel een klik (startrelais, neem ik aan), bij latere keren niet. Als de startmotor dan eindelijk wat deed, wat het amechtig & zwakjes. Maar gek genoeg lijkt het probleem nu voorbij. Wel hoor ik een enkele keer bij het draaien van de startmotor wat rauwe bijgeluiden, maar ook dat meestal niet. Overigens, er zit inmiddels al de tweede startmotor in (vervangen in 2000). Ook hier de vraag: heeft iemand een idee waardoor het komt & wat eraan te doen?

Reply
Reactie van bezoeker 'Peter ', geïmporteerd van het oude forum:

Het startprobleem heb ik ook af en toe. De motor staat in neutraal, na het indrukken van de startknop hoor ik het startrelais maar de motor start niet, na diverse malen drukken start hij plotseling gewoon goed.
Ik heb gisteren echter kunnen meten dat ondanks dat ik het startrelais hoor er geen spanning gaat via de zwarte draad naar de solenoid (?)van de startmotor(gemeten bij de solenoid). Maw de startmotor wordt niet aangetrokken en start dus niet. Ik denk dus dat ondanks het duidelijk hoorbaar schakelen van het startrelais deze het niet goed doet en dus wordt vervangen mijn volgende actie
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Beide problemen kunnen worden veroorzaakt door een slechte massa, even controleren en schoonmaken.

Het spontaan uitvallen, en na enige tijd weer lopen kan ook duiden op een bobine, of een Hall-gever.

Beide willen nog wel eens raar doen, als ze warm worden, als ze weer enigszins zijn afgekoeld, werken ze weer naar behoren.

Groeten, Paul.
Reply
Reactie van bezoeker 'JOS', geïmporteerd van het oude forum:

Beste Ger,

Volgens mij zijn de koolstofborsteltjes in de startmotor versleten.
Vervangen gaat redelijk vlot en ze kosten ongeveer15 euro.
Reply
Reactie van bezoeker 'Ger', geïmporteerd van het oude forum:

Dat is helaas niet warschijnlijk: de startmotor is in 2000 vervangen en sindsdien heb ik hooguit 10.000 km gereden. Eevengoed bedankt voor je reactie!
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)