Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
accupool gesmolten??
Reactie van bezoeker 'Jan Bakker', geïmporteerd van het oude forum:

Wilde vanmorgen een tourtje maken met mijn r100rt ('81). Motor sloeg erg moeilijk aan (normaal geen enkel probleem) en na 100 meter rijden helemaal dood. Bij het starten sloeg de voltmeter overigens helemaal door naar rechts. Kijk ik naar de accu, hangt de massa-kabel helemaal los en is de accupool voor de helft weggesmolten?? het smetsel druipt langs de accu en ligt ook op de balgmof? Ik sleutel nog niet zolang (en rij ook pas twee jaar motor). Wat is hier de oorzaak van?

Hopelijk kan iemand mij helpen,
Vriendelijke groet,
Jan (zwaai altijd als ik rij)
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Die kabel heeft ws niet goed vastgezeten en tijdens het starten is de stroom zo hoog opgelopen dat de motor slecht aansloeg en de accupool zo heet is geworden dat deze gesmolten is.

Groeten, Paul.
Reply
Reactie van bezoeker 'Wil', geïmporteerd van het oude forum:

Je hebt een overgangsweerstand gehad tussen je accupool en de kabelschoen. Vermoedelijk heeft het boutje niet goed vast gezeten of was er sprake van extreme corrosie. Bij de grote stromen die de startmotor trekt (80-100 AmpËre) geeft een kleine overgangsweerstand al een grote warmte ontwikkeling.
Probeer mbv startkabels of je motor wel goed start en blijft lopen, voordat je er een nieuwe accu inzet. Vermoedelijk moet je ook de massakabel vervangen.

Sukses
Reply
Reactie van bezoeker 'Frans C.', geïmporteerd van het oude forum:

Wat ik niet kan plaatsen is dat de voltmeter helemaal naar rechts uitslaat, dat is de hoogte in......(???)
En dat tijdens het starten, tijdens het draaien van de motor zou dat op een kapotte spanningsregelaar duiden.
Reply
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Frans,
dat stuk van het verhaal is inderdaad bizar. Bij een kapotte regelaar zou natuurlijk wel bij draaiende motor een veel te hoge spanning op de accu komen en daarvan kunnen ook dingen stuk gaan, zeker in combinatie met bijvoorbeeld een hoge overgangsweerstand.
JAN: ik heb eventueel een massakabel in redelijke staat en het binnenwerk van een electronische spanningsregelaar (R80) die nog goed is. Mail eventueel naar boesrijk2home.nl, dan kunnen we zien wat er kan.
Groeten,
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'Henk R80 RT', geïmporteerd van het oude forum:

Jan, oorzak dat de volt-meter max.uitsloeg kom door de kortsluiting tussen minpool en poolklem (overgangweerstand), stroom wil altijd de kring sluiten waardoor en piekspanning ontstaat, mogelijk schade aan ontstekingsmodule ,diodebrug Is door piekspanning mogelijk.

Grt Henk R80 RT
Reply

ok mannen,

Bedankt voor de tips maar weer (ik zou zo langzamerhand niet meer weten wat ik zonder dit forum moest, neus er elke dag wel even rond). Ik ga maar eens beginnen met een nieuwe accu dit weekend. Ik denk dat ik het hele electrische gedeelte maar eens ga nalopen, er begint zo links en rechts wel wat aan te haperen (lampen die het dan wel en dan weer niet doen.....)

Vriendelijke groet,
Jan (zwaai altijd)
Reply
Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi Jan,

als de boel het dan wel dan niet doet zou ik de boel zeker nalopen.

Ik heb eens een Honda gekocht die dat ook had soms wel soms geen goed licht etc.
Bleek ook dat daar de stekkerverbinding naar de spanningsregelaar (bijna) gesmolten was. Koste me een accu en een spanningsregelaar, sindsdien kijk ik iedere motor die ik koop eerst ff na op slechte stekkerverbindingen en krijgen die verbindingen allemaal een spuitje met de fles contactspray.
Reply

hallo allemaal,

Heb inmiddels (samen met een collega) een nieuwe accu geplaatst en alle stekkerverbindingen nagekeken en schoongemaakt (oxidatie en vuil wegschuren en/of contactspray) , kabelschoentang gekocht en de nodige schoentjes vernieuwd, alles weer netjes vastgelegd (hing nogal los onder de tank allemaal) en mijn verlichting werkt weer als een speer nu (heb eindelijk ook weer dimlicht nu ipv alleen maar grootlicht). Ook de verlichting van de instrumenten functioneert weer.

Er is alleen een maar, als het contact uitstaat functioneert het klokje, zet ik het contact aan dan werkt het niet, hahaha. Ach ja, ben vooralsnog blij dat de rest weer naar behoren werkt!

Vr. gr. Jan
Reply
Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum:

Heb je nog mazzel Jan.
Bij de meeste van ons werkt het klokje helemaal niet..........
Die van mij staat nog op zomertijd omdat ik het veel te veel werk vind hem een uur terug te zetten.

Chris
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)