Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
inhouden en ploffen R100RS
#1
Reactie van bezoeker 'dirk kruis', geïmporteerd van het oude forum:

ik zit met het volgende probleem
als de motor goed warm is dan gaat hij inhouden en ploffen uit de uitlaten
daarbij worden de bobines goed warm mijn motor is voorzien van een elektronische ontsteking van het merk piranha dit zit er al zo.n 10 jaar op
wat kan dit zijn de bobines de ontsteking de bougie kabels de halgever ?
het is volgens mij geen benz probleem want dan moet hij koud ook niet goed lopen.
wie weet raad groet dirk kruis
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Fred Streuper', geïmporteerd van het oude forum:

Ploffen in de uitlaat wil zeggen dat de brandstof ontsteekt terwijl de kleppen openstaan, of dat de brandstof al door de cilinder is en in de uitlaat alsnog gaat ontsteken. Om zo op afstand te vertellen waar jou motor last van heeft is natuurlijk een moeilijke, maar je kunt een aantal zaken natuurlijk zelf uitsluiten en opsporen.
Hiervoor moet je eerst de motor dus goed warm draaien, zodat je de klacht ook hebt. Daarna moet je dus meten. Als de motor warm is zou je de bakjes zo onder de carburateurs kunnen halen om te zien of er voldoende benzine in zit (vergelijken met koud is dan natuurlijk de beste oplossing) en natuurlijk moet je ook naar de ontsteking kijken. Draai er eens een bougie uit en kijk naar de kleur. Als je met een lopende motor (in schemer) vonken ziet overslaan heb je ook eea gevonden. Maar je kunt natuurlijk ook eens kijken of de condensator aan de ontsteking nog goed is. Maar dat hangt natuurlijk af van het type motor.
Al met al dus een heleboel te zoeken.

Ik wens je veel zoek succes.

Met vriendelijke groet,

Fred
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Frans C.', geïmporteerd van het oude forum:

Na een slechte ervaring wantrouw ik de Piranha. Wie het beter weet mag het zeggen...
Heb je de orginele ontsteking nog, om even uit te proberen?

Misschien dat een onstekingstest op zo'n garagecomputer afwijkingen laat zien, hoewel het natuurlijk moeilijk is met klachten die er niet continue zijn.
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:

Dirk,

Van welk jaar is de motor?

De knallen in de uitlaat kan een te arm mengsel zijn.
Controleer de benzine toevoer naar de carburateur. Het kan zijn dat de benzine kranen zijn dicht geslipt. Je kan ook de bougies eens bekijken, op kleur en toestand.

Een Pirnha ontsteking kan heel goed zijn, in ieder geval beter dan een orginele ontsteking van een BMW (zelf ondervonden, duurtest van 350.000km en nog steeds in werking)
Deze ontsteking werkt met een lichtsensor, deze kan weleens vuil worden.

Richard

Reply
#5
Reactie van bezoeker 'jaap', geïmporteerd van het oude forum:

Bij de R65 (USA uitvoering) had ik ook ploffen en pruttelen in de uitlaat bij gas terugnemen. Oorzaak was een iets te arme afstelling van de stationairsproeiers. Carburateurs sinchroniseren met manometers met kwikkolommen bij gesloten gas, kabelspeling gelijkstellen bij iets geopend gas en daarna de stationairsproeiers afstellen tot even voorbij het hoogste toerental, dus iets te rijke afstelling. Ploffen is nu weg.

Jaap.
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'bep van Malde', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi

Controleeer eens je inlaatspruitstuk rubbers

Groeten
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Meet eens de weerstand van de bougiekabels op. Kijk of deze aansluitingen nog schoon zijn. De (ontstekings)condensator is bij een elektronische ontsteking niet (meer) nodig en zelfs schadelijk.
Lijkt mij ook toch op een iets te arm mengsel, zijn je aanzuigrubbers nog ok? Ontstekingstijdstip wellicht veranderd door wat dan ook?
succes marcel
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'Durk-Jan', geïmporteerd van het oude forum:

Dirk,

Ik heb exact hetzelfde probleem gehad met mijn R100RS met piranha ontsteking. Na een eindeloze zoektocht heb ik de ontsteking zelf eens open gemaakt bleek er een schroefje van een bewegend onderdeel los te zitten waardoor hij steeds even van tijd afging. Daarna nooit meer problemen. Kan het niet beter omschrijven omdat het al een paar jaar geleden is. Succes
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'dirk kruis', geïmporteerd van het oude forum:

probleem opgelost of eigenlijk meerdere probleemen
er was een bougiekabel stuk de spannings regelaar was niet meer erg fris
en er was een draad van de ontsteking naar de bobinne die soms sluiting maakte

ik wil iedereen bedanken die even met mij mee gedacht heeft
groet dirk kruis
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)