Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bobine Test
#51
Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Die gouwe ouwe gele harley van de anwb (is het harley?) ziet er zo oud uit, dat ik van schrik naar een nieuwer route-mobil vlucht.
Piet, ik denk dat het zo is gegaan:

Iemand (Antoon) reed zo rond 1950 op een HD type Liberator WL huppeldepup of zoiets.
De motor ging zÛ vaak kapot dat hij besloot een gereedschapskist op zijn voorspatbord te monteren, des gem·k, niewoar.
Omdat de motor steeds vaker en ernstiger kapot ging en Antoon steeds later thuis was kwam de relatie met zijn jonge vrouw onder grote druk te staan.
Het huwelijk liep op de klippen en Antoon en zijn vrouw Tineke gingen uit elkaar.
Nu de duoseat niet meer nodig was werd deze gedemonteerd van de HD.
De gereedschapskist was inmiddels zo groot en uitgebreid geworden, dan Antoon besloot er aan een kant een wiel aan te monteren om te voorkomen dat de motor steeds om zou vallen.
Ervaren als Antoon was in het oplappen van zijn motor langs de weg, had hij ook nog wel eens tijd over.
In deze spaarzame tijd repareerde hij ander voertuigen waaronder BMW motoren die met pech stil waren gevallen.
U zult begrijpen, dit was geen dikke boterham, het repareren van stilgevallen BMW's.
In 1973 besluit Antoon dat het maar eens afgelopen moest zijn met dat getob en gaat opnieuw in de bouw werken, (waar hij in 1953 was ontslagen omdat hij altijd te laat kwam).
De nauwelijks gelopen maar compleet versleutelde Liberator komt in een museum in Drunen terecht.
Antoon heeft tot 1983 als opperman in de bouw gewerkt, totdat hij zijn werkzaamheden moet staken in verband met een hernia.
Vreemd genoeg constateerde de specialist geen slijtage door veelvuldig tillen van stenen en dergelijke maar een zogenaamde verwaarloosde ìmonteursrugî.
Een afwijking die veel voorkomt bij monteurs die aan Amerikaanse voertuigen moeten werken.
Door de afmetingen van de motorruimte moeten mechaniekers hun werk vaak doen met overstrekte rug, legt de specialist uit.
Zijn toenmalige eega Tineke heeft na het mislukte huwelijk de draad weer opgepakt en is de politiek ingegaan.
In de branche heeft zij het redelijk ver geschopt als regelaar van verkeer en waterdingesen.
Wel was het zo dat om wat voor reden dan ook zo de pest aan motorvoertuigen had gekregen dat zij niet erg geliefd was onder de berijders van deze dingen.
De Harley is tijdens de verhuizing van het museum van Drunen naar Rosmalen verkocht aan een zekere R. (werkelijke naam bij redactie bekent).
R. heeft de Harley teruggebracht in zijn originele staat, te weten militair groen met sterren.
Wijs geworden door de ervaringen van de Antoon met deze fiets heeft hij besloten er niet mee te gaan rijden.
Er werd een aanhanger geconstrueerd voor de motor, niet te verwarren met een aanhanger voor achter de motor.
Op deze aanhanger maakt de motor tot nu toe goede sier in defilÈs en andere optochten.



Chris
Reply
#52
Reactie van bezoeker 'Arno ', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Die gouwe ouwe gele harley van de anwb (is het harley?) ziet er zo oud uit, dat ik van schrik naar een nieuwer route-mobil vlucht.
Het is een WLC (C staat voor Canada) in ons land bekend als de Liberator. De Canadezen hebben in 1945 Nederland bevrijd en na de oorlog bleven duizenden Liberators achter. De ANWB heeft hiervan een aantal zijspancombinaties gebouwd en begon in 1946 met haar hulpverlening. Het plaatwerk van het zijspan is gemaakt van containers die door de geallieerden werden gedropt. De Liberators werden vrij snel vervangen omdat het 750 cc niet sterk genoeg bleek om het zware zijspan te trekken.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)