Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum:
Marco bedankt voor je mooie woorden.
Ik weet dat een condensator de vonk over de bougie beinvloed (postitief).
Maar ik weet ook dat een motor zonder condensator gewoon moet lopen.
Dat je na 200Km van je puntjes afbent is weer een ander verhaal.
Hoe gaan we Cees het beste helpen, wat is een goede methode om zijn motor te testen?
Cees over wat voor motor praten we eigenlijk
TOCH GENE JAP TOCH NIE? of erger nog een H euuu.......Dinges
Chris (I lost the smoke, but kept the spark!)
Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum:
Ik ken ze zelf ook nog wel die oude auto bobines met zo'n aluminium elektrolitische condensator er op gemonteerd, maar da's lang geleden dat ik die gezien heb.
Misschien zit die condensator tegenwoordig wel in de bobine gestopt ? Weet ik niet.
Mijn bobine is van een jap viercil. 2 x" iedere bobine heeft 2 hoogspanningskabels de primaire kant is goed, maar de secondaire kant vertikt het, heb ik dat weer!
Een monteur heeft het gemakkelijker als ik, die grijpt gewoon even een nieuwe "werkt die goed dan laat hij het zitten, zoniet dan legt hij em weer in de voorraad terug. Ik moet eerst honderden euri's uitgeven in de hoop dat het goed komt. Bedankt Jos en alle anderen dat je mijn testwijze kan bevestigen, ik heb volgens mij te maken met een kromme volt van titatovenaar! Ik zou ook geholpen zijn met een adres waar ze imitatie Bobines verkopen voor verschillende merken en types, tegen een billijker prijs, want die orginele onderdelen zijn zo verschrikkelijk duur en toch ook schijnbaar zo onbetrouwbaar! Twee bobines zijn nog geen half jaar oud. Ik geef de moed niet snel op, maar als je zo moet werken da's wel balen ja.
Maar ik ben inmiddels zo ver gervorderd met onderzoeken dat het wel weer zonde is om dat kreng weg te gooien, maar als ik er zo op moet gaan leeglopen $^%(*&@!
Als dit weer gemaakt is kan m'n ontstekingsunit deze kuren weer gaan vertonen.
Dit is toch een probleem dat specifiek vaak bij motorfietsen voorkomt, bij mijn auto's heb ik nooit zo veel problemen en storingen gehad.
Reactie van bezoeker 'peter v oossanen', geïmporteerd van het oude forum:
Cees, heb je niet een te hoge boordspanning ? waardoor ze dus doorbranden ?
bij japanners komt regelmatig een defecte spanningsregelaar voor (zelf paar keer gehad) waardoor je bij doortrekken richting de 18 volt gaat, misschien dat daarom eea snel kapot is gegaan!
grt, Peter
Jos : helemaal mee eens!
Quote:Cees, heb je niet een te hoge boordspanning ? waardoor ze dus doorbranden ?
bij japanners komt regelmatig een defecte spanningsregelaar voor (zelf paar keer gehad) waardoor je bij doortrekken richting de 18 volt gaat, misschien dat daarom eea snel kapot is gegaan!
grt, Peter
Jos : helemaal mee eens!
Euh, nee want ik heb de spanning by stationair draaien vaak opgemeten, ik meette steeds rond de 14,5 volt. En had verder nooit lampen die stuk gingen, en ook geen accu die overkookte.
Wat wel niet goed gezeten heeft, wat ik ontdekt heb en reeds gemaakt is "is een klein sluitinkje op een plusdraad van de jiffy schakelaar. Die heeft af en toe de aarde van het blok geraakt, zouden daar de bobines van kunnen verbranden? Weten jullie een zaak waar ze voordeliger imitatie bobines verkopen?
Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum:
Ik ga vanmiddag zelf eens met een bobine wat testen.
Even kijken of het hier wel werkt en we niet iets over het hoofd zien.
Jos: de aantijgingen van jouw op Marco vind ik niet op zijn plaats.
Als je het niet wilt lezen of het niet snapt, sla dan gewoon over.
Marco is mischien wat breedsprakerig, hij heeft wel de meeste moeite genomen om een stukje in elkaar te knutselen.
Jouw opmerking dat je een houten plank hebt met een condensator erop helpt Cees ook niet verder, wel?
Laten we die verdwaalde Jappenees snel verder helpen, kunnen wij weer verder met onze Beemers!
Chris (met plank voor testopstelling) en R90S, het seizoen is vandaag geopend, eindelijk regen!!
Reactie van bezoeker 'philip', geïmporteerd van het oude forum:
cees,
op een dubbele bobine moeten 2 bougies gezet worden, je kan de bobines niet ÈÈn voor ÈÈn testen omdat beide massaelectroden van de bougies aan de (-) moeten liggen. De hoogspanning wordt tussen beide bougies (zwevend)opgewekt.
M.a.w. 1 slechte bougie zorgt ervoor dat beide bougies niet werken.
philip
Reactie van bezoeker 'Rene', geïmporteerd van het oude forum:
Chris, volgens mij kan jos dit gewoon berichten hoor, jij hoef echt niet toe te zien of alles ordentelijk verloopt.
rene
Met zoveel hulp moet de puzzel snel opgelost zijn, philip jij betoogd dat ÈÈn bougie nooit zal vonken. Bedenk wel "dat mijn accu uit de motor gehaald is" en heeft dus geen enkel contact meer met bobine twee. Ik heb in mijn test dus: bobine 1 met een min en plus aansluiting (primair), en twee hoogspannings aansluitingen, waar bougie 1 en 4 normaal, in de cilinders 1 en 4 aangesloten zitten. Bedoel je het zo: dat ik in beide hoogspannings kabels van Bob. 1 een bougie moet plaatsen, en die beide mantels met de min pool van de accu moet verbinden. Dan moet ik ook eerst een testplank maken! We zijn nu bezig als een testlab van TNO, hoe test ik een bobine.
Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:
Mooi toch cees? ja, in beide aansl een bougie
|