Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
start motor draait niet
Reactie van bezoeker 'Kees', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi,

Sinds enige tijd hoor ik een klik van het strartrelais wanneer ik startknop van mijn R100 indruk. De startmotor draait dan niet.
Dit euvel begon een aantal maanden geleden, soms hoorde ik een klik maar na een aantal malen op de startknop draaide de startmotor alsnog. Sinds deze week niets meer; enkel de klik van het startrelais.
Heeft iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn?

Groet,

Kees
Reply
Reactie van bezoeker 'leon', geïmporteerd van het oude forum:

Als de accu vol genoeg is, zou het kunnen dat de massa onvoldoende vast zit.
Reply

Dat heb ik al gecontroleerd, accu is ok, massa idem.
Ik tast in het duister.

Groet,
Kees
Reply
Reactie van bezoeker 'kees', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Dat heb ik al gecontroleerd, accu is ok, massa idem.
Ik tast in het duister.

Groet,
Kees
koolborstels in de startmotor zij waarschijnlijk versleten dan hoor je alleen de tik
van de bendex die het tandwiel van de startmotor naar voren brengt maar de startmotor kan niet draaien omdat de koolborstels te kort geworden zijn
Reply
Reactie van bezoeker 'Ron68', geïmporteerd van het oude forum:

Kees,

Zaklampje erbij???

Nu ff serieus, het kan zijn dat je een draadbreuk hebt vanaf je relais naar je startmotor toe, loszittende stekker verbinding aan je relais, losse verbinding op je startmotor van de spannings draad, etc,

mij idee kijk even al je bedrading vanaf het relais tot en met de startmotor na op breuken, slechte/loszittende contacten.

Greetz,
Ron
Reply
Reactie van bezoeker 'kees', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Dat heb ik al gecontroleerd, accu is ok, massa idem.
Ik tast in het duister.

Groet,
Kees
koolborstels in de startmotor zij waarschijnlijk versleten dan hoor je alleen de tik
van de bendex die het tandwiel van de startmotor naar voren brengt maar de startmotor kan niet draaien omdat de koolborstels te kort geworden zijn
Reply
Reactie van bezoeker 'Ronald', geïmporteerd van het oude forum:

Heb twee weken terug precies hetzelfde euvel gehad; bij indrukken van de startknop hoorde ik alleen een klik van het startrelais. Bij het aansluiten van het "losse" stekkertje op de bobine deed de startmotor het vlekkeloos. Accu was in orde, bleef over: startrelais kapot of startknop kapot. Mijn conclusie: als het relais klikt bij het indrukken van de startknop moet 't wel het relais zijn. Even gebeld met de sponsor van deze site, en binnen enkele dagen was het relais binnen.
@Peter van de Hobbyist, nog bedankt voor je advies !

Groeten,
Ronald
Reply

Hmm, ik dacht dat als het startrelais juist klikt, deze dan dus in orde is.
Maar goed ik zal jouw (Ronald) advies ter harte nemen, echter wat bedoel je met stekkertje bobine in relatie met het feit dat de startmotor het dan weer doet?

Kees
Reply
Reactie van bezoeker 'Hans', geïmporteerd van het oude forum:

Zelfde probleem gehad.Was "t relais.
Reply
Reactie van bezoeker 'Ronald', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi Kees, op de achterste bobine van mijn r45 (1978) zit een aansluiting voor een nabijgelegen losliggend stekkertje. Wanneer je deze aansluit en het contact aanzet, wordt de startmotor onmiddelijk ingeschakeld. Zo kun je uitsluiten dat de startmotor defect is. Het startrelais zelf zit er vlak boven (klein metalen doosje) en gaf een droge "klik" wanneer ik de startknop indrukte. Zodoende wist ik dat ook de startknop zelf in orde was.

Bel anders even met Peter van de Hobbyist, die kan het je technisch beter uitleggen dan ik.

Groeten, Ronald
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)