Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
R80/7 van 800cc naar 1000cc
#1
Reactie van bezoeker 'Dirk Herfst', geïmporteerd van het oude forum:

Mijn R80/7 van 1980 gebruikt aardig wat olie en ik ben toe aan nieuwe zuigers en cilinders. Na een uitvraag bij de Hobbyist over de kosten, kreeg ik als tweede mogelijkheid mee om een ombouwset te nemen van 800 naar 1000cc. Nu twijfel ik niet aan de kundigheid van de Hobbyist maar ik hoor toch van mensen die ik hierover pols verschillende meningen. Zo zou o.a. de carburateursetting veranderd moeten worden.
Is er iemand die ervaring heeft met zo'n ombouwset?

Dirk.
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'leon', geïmporteerd van het oude forum:

O ja, ben ik nog vergeten..
Het schijnt dat R100's/7 aan de achterkant van het metalen luchtfilterhuis extra gaten hebben om meer lucht te kunnen binnenkrijgen. Opdat de motor niet in ademnood komt. Ik heb op de mijne niet dat andere luchtfilterhuis gezet. Mischien doe ik dat een keer als ik er een tegen kom.
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Kun je niet gewoon opboren en overmaat zuigers nemen of heeft dit type al nikasil. Dan zou je kunnen proberen alleen zuigerveren? Is het olieverbruik zodanig dat de reparatiekosten het olie bijvullen compenseert of is de compressie ook minder.
gr marcel.
Kijk eens bij 'zoeken' er is meer over geschreven.
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Dirk Herfst', geïmporteerd van het oude forum:

Bedankt voor jullie reacties. Het gaat mij er niet om de motor sneller te maken. Het was gewoon een optie die mij door de Hobbyist werd geboden omdat ik om vervangende cilinders vroeg. Mijn motor heeft nikasilcilinders anders was overmaat een optie geweest.
Het olieverbruik is 1ltr. op 600 km. maar storender vind ik het dat ik de hele straat blauw zet als ik wegrij.
Ik denk dat ik het maar bij 800cc vervanging hou. Weet ik zeker dat er geen narigheid uit voortkomt.

Groeten,

Dirk.
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'peter v oossanen', geïmporteerd van het oude forum:

Zijn je cilinders nagemeten ? nikasil is zeer duurzaam, dus misschien volstaat nieuwe zuigers ?

succes
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'jan', geïmporteerd van het oude forum:

starten met een blauwe walm doet mijn r 80/7 ook als hij op de zijstandaard heeft gestaan. Bij rechtopstaan is er niets aan de hand.Heb echter geen middenstandaard en zet 2 assteunen (van de Lidl) onder de voetrusten
Kan je ook nog proberen.
Succes Jan

Reply
#7
Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Bedankt voor jullie reacties. Het gaat mij er niet om de motor sneller te maken. Het was gewoon een optie die mij door de Hobbyist werd geboden omdat ik om vervangende cilinders vroeg. Mijn motor heeft nikasilcilinders anders was overmaat een optie geweest.
Het olieverbruik is 1ltr. op 600 km. maar storender vind ik het dat ik de hele straat blauw zet als ik wegrij.
Ik denk dat ik het maar bij 800cc vervanging hou. Weet ik zeker dat er geen narigheid uit voortkomt.

Groeten,

Dirk.
ÈÈn liter op 600 Km????
Dat is toch wel hÈÈl erg veel.
Weet je dat zeker, of bedoel je dat je iedere 600 kilometer iets bij moet vullen?
Als ik olie bij moet vulllen merk ik dat meestal aan het "gevoel" dat het blok geeft tijdens het rijden.
Ik kan het niet omschrijven, maar het blok voelt anders aan.
Soms gaat ook het rode lampje even branden, dat helpt ook wel natuurlijk.......

Chris

Reply
#8
Reactie van bezoeker 'klaas', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Mijn R80/7 van 1980 gebruikt aardig wat olie en ik ben toe aan nieuwe zuigers en cilinders. Na een uitvraag bij de Hobbyist over de kosten, kreeg ik als tweede mogelijkheid mee om een ombouwset te nemen van 800 naar 1000cc. Nu twijfel ik niet aan de kundigheid van de Hobbyist maar ik hoor toch van mensen die ik hierover pols verschillende meningen. Zo zou o.a. de carburateursetting veranderd moeten worden.
Is er iemand die ervaring heeft met zo'n ombouwset?

Dirk.
Ik heb indertijd ook zo'n ombouwsetje gemonteerd. Alleen de afstelling van de carburateur veranderd en daarna heel veel kilometers gereden,
Het mooie van het setje is dat je orginele koppen gebruikt kunnen worden net als de orginele carburateurs,
Kijk ook eens op http://www.siebenrock.com/ of http://www.bmwboxertoko.nl/home.htm voor andere mogelijkheden als je toch bezig bent.

Groet,
Klaas.
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

En zoek ook even in dit forum naar het onderwerp, er is een hele discussie geweest over administratieve consequenties (verzekering vooral).
Succes,
Egbert
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)