Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:
Omdat ik de acuu naar het zijspan heb verplaatst met mooie (en lange) dikke draden heb ik vandaag de startstroom gemeten bij mijn R80. Ik wilde een beeld hebben van de lange termijn verwachting.
Resultaat:
heel even meer dan 100 Ampere (heb geloof ik zelfs 115 gezien), dit is de aanloopstroom, dat lijkt me logisch.
Vervolgens als de startmotor op toeren is ongeveer 65 - 70 Ampere, zakt uiteraard zodra de motor begint te werken en meehelpt.
De draden worden niet warm (ik heb bijna 7 mm kerndiameter), niet bij starten en niet bij opladen.
Wellicht helpt dit ooit iemand.
Groeten,
Egbert
Reactie van bezoeker 'Luud', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo Egbert,
Heb je ook een zwaardere accu gemonteerd?? In zo'n zijspan heb je iets meer ruimte dan op de orginele plek.
Boxergroet,
Ludo.
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:
Heb ik vroeger wel en keer gehad. Was ook leuk, luchtbed opblazen en dat soort dingen ging prima uit de accu. Nu heb ik de oorspronkelijke accuhouder onder het zadel weggehaald en op het zijspanframe gezet. Voornamelijk omdat ik het gedoe met uit- en inbouwen van de accu moe was. Dus gewoon een 30Ah accu.
Groeten,
Egbert
Reactie van bezoeker 'louis van rijn', geïmporteerd van het oude forum:
\Hi R drivers,
Jaren geleden ben ik met de R60/5 en het kleine accutje (15 Ah) begonnen. Het starten bij heel koud weer was soms een krime, de startmotor ratelde over de starter krans heen, een bekend verschijnsel. Trappen dan maar...
Daarbij kwam dat mijn R60 een knappe kompressie had, (en dus snel pingelde)
Enfin heel wat tamelijk dure accutjes later wist ik dat ze maximaal 1,5 jaar meegingen. Ik denk dat het zware starten toch net teveel voor ze was. Wat later heb ik er een opel kadett accu aangehangen, 44 Ah in een aluminium kist aan de zijkant.
Mooi weggewerkt boven de uitlaat, net tegen het spatbord geplaatst.
De draaddikte naar de startmotor was meen ik 16 mm2 en ca 60 cm lang. Deze accu gaf ook koud altijd voldoende porrie en ging zomaar even 5 jaar mee, en kostte ca de helft van de BMW accutjes.
Dus dat heb ik zo gelaten, zo is ie verkocht. Een goed gevoel zo'n vette accu in de winter.. Doet ie het of niet? Hij gaat het doen...
Mijn R100RS krijgt t.z.t ook zo'n systeem, maar dan nog wat netter.
BMW ze, dag, louis
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:
Louis, was de draad 16mm oppervlak? Dat lijkt me nogal dun. Ik heb draden met bijna 7mm kerndiameter, dat is circa 38mm oppervlak.
Groeten,
Egbert