Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'gerard', geïmporteerd van het oude forum:
hallo bmw rijders
ik heb in mijn kelderbox stroom van 24volt
bestaat er een omvormer naar 220volt zodat ik niet mijn accu
uit mijn motor hoef te slopen voor het opladen
ik rij bmw R75/7
b.v.d
groetjes gerard
Reactie van bezoeker 'eric', geïmporteerd van het oude forum:
Een omvormer naar 12 V lijkt me beter.
Reactie van bezoeker 'peter v o ', geïmporteerd van het oude forum:
is die 24 v gelijk stroom ?
ik ga ervan uit dat jou r75 12 v is, dan kan je ook overwegeneen andere (vergelijkbare) accu in serie te zetten met je huidige accu, dan kan je ze beide met 24 v laden.
Reactie van bezoeker 'coen zondervan', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi. als je 24V gelijkspanning hebt kun je voor alle soorten omvormers terecht bij de handel in vrachtauto- en scheepsaccessoires. Je hebt voor het laden van je accu weinig stroom nodig dus een kleine omvormer kan al volstaan. Sluit op de omvormer weer een optima aan en klaar ben je. De prijs van zo'n omvormertje is laag (ca 25 euro) http://www.omvormer.net/
Als het wisselspanning is kun je er vrij gemakkelijk 12 volt vanaf halen met een transformatortje. Je moet daarna dan alleen gelijkrichten en voorzien in de schakeling om de acu te bewaken. Maar, gemak dient de mens, ik zou voor de eerst optie gaan.
Reactie van bezoeker 'Rob G', geïmporteerd van het oude forum:
Quote:hallo bmw rijders
ik heb in mijn kelderbox stroom van 24volt
bestaat er een omvormer naar 220volt zodat ik niet mijn accu
uit mijn motor hoef te slopen voor het opladen
ik rij bmw R75/7
b.v.d
groetjes gerard
Ja Gerard ,die bestaan.Die gebruiken we aan boord ook.Stop je nu al met rijden dan?Even bij een auto/scheeps-materialen zaak vragen.(vrachtwagens zitten ook op 24Volt en op de Beroepsvaart ook,yachten weer op 12volt)
Daa-grtn Rob G.
Reactie van bezoeker 'gerard', geïmporteerd van het oude forum:
ik stop nog niet maar het is altijd een gedoe om dat ding er uit te halen
Reactie van bezoeker 'Rob G', geïmporteerd van het oude forum:
Quote:ik stop nog niet maar het is altijd een gedoe om dat ding er uit te halen
@Gerard,Afgelopen winter, heb ik hem gewoon laten zitten.Af en toe even op de lader,tot hij weer vol is,met massa eraf en de vulopeningen ook op een kiertje zetten dat de gassen weg kunnen.Daarna alles er weerop en ingedraaid,laat ik het klokje zijn werk doen,de accu blijft lichtelijk in bedrijf.Dacht dat hij afgelopen winter al dat hij het eeuwige leven had verlaten,maar dat is nog lang niet aan de orde.Hij heeft me de hele tijd niet in de steek gelaten,met de R100RS.Zelfs niet tijdens mijn ziekenhuis opname,daarna starten en lopen toen ik thuis kwam.
Grtoeten , Rob G
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:
Gerard,
als de 24Volt gelijkstroom is kan je met een 78S12 spanningsregelaar (kan 2Ampere hebben) plus een stevige diode, bijvoorbeeld de 1N5400 (kan 50V 3A hebben) een eenvoudig en werkend laadapparaatje maken. Dat zet je af en toe tussen de 24Volt en de accu en er wordt keurig bijgeladen.
Met 1 diode druk je ongeveer 12,6 Volt in de accu, met 2 diodes in serie ongeveer 13,2 Volt. Je moet de 78s12 op een koelplaat zetten, want die moet in het gegeven geval 11,4 of 10, 8 Volt wegdrukken bij circa 2 Ampere, wat, als ik me het natuurkundesommetje goed herinner neerkomt op 2,5KCal dan wel 2,35KCal bij resp 1 of 2 diodes.
Ik wil wel zo'n dingetje voor je maken op voorwaarde dat je het test op eigen verantwoordelijkheid. Uiteraard test ik voordat ik het opstuur.
Ik ben namelijk zelf wel benieuwd hoe goed zo'n schakelingetje zou werken.
Mail maar effe naar boesrijk2home.nl als je interesse hebt.
Groeten,
Egbert
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:
Quote:Gerard,
als de 24Volt gelijkstroom is kan je met een 78S12 spanningsregelaar (kan 2Ampere hebben) plus een stevige diode, bijvoorbeeld de 1N5400 (kan 50V 3A hebben) een eenvoudig en werkend laadapparaatje maken. Dat zet je af en toe tussen de 24Volt en de accu en er wordt keurig bijgeladen.
Met 1 diode druk je ongeveer 12,6 Volt in de accu, met 2 diodes in serie ongeveer 13,2 Volt. Je moet de 78s12 op een koelplaat zetten, want die moet in het gegeven geval 11,4 of 10, 8 Volt wegdrukken bij circa 2 Ampere, wat, als ik me het natuurkundesommetje goed herinner neerkomt op 2,5KCal dan wel 2,35KCal bij resp 1 of 2 diodes.
Ik wil wel zo'n dingetje voor je maken op voorwaarde dat je het test op eigen verantwoordelijkheid. Uiteraard test ik voordat ik het opstuur.
Ik ben namelijk zelf wel benieuwd hoe goed zo'n schakelingetje zou werken.
Mail maar effe naar boesrijk2home.nl als je interesse hebt.
Groeten,
Egbert
Klein amendement:
ik zeg hierboven "werkend". Dit is vanuit theorie. zoals ik zelf al aangeef wil ik het wel even testen voordat ik het aanbeveel of lever.
Sorry voor de iets te grote stap ineens.
Groeten,
Egbert
Reactie van bezoeker 'Arie', geïmporteerd van het oude forum:
De 24 volt in jou box is daar aangelegd om illegaal stroom aftappen tegen te gaan.
Met 24 volt kan je zonder "kunstgrepen" niet zo veel zoals je al ontdekt hebt.
De 24 volt installatie behoort tot de algemene voorziening in jou onderkomen.
Bij storingen aan deze installatie door jou toedoen zullen de kosten op jou verhaalt worden.
Beter is het om je accu te demonteren en thuis op te laden.
Vgr Arie (BMW rijder en electromonteur van beroep)
|