Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Knipperend remlicht K1100LT
#1
Reactie van bezoeker 'Ren', geïmporteerd van het oude forum:

Bij de K1100LT (1996) die ik net heb aangeschaft gaat het remlicht tijdens het rijden steeds aan en uit. Het lijkt erop dat de voorrem handel hiervoor verantwoordelijk is. Deze beweegt heel makkelijk waarbij je het remlicht schakelaartje hoort klikken. Het is een remhandel ,met 4 standen instelling. Is dit een bekend probleem of ??. De remhandel staat redelijk horizontaal en kan vrij bewegen. Is er misschien een veertje weg of dient de remhandel gewoon iets naar beneden gedraaid te worden zodat hij onbediend door de zwaartekracht niet heen en weer "wiebelt" tijdens het rijdenen het remlicht aan en uit schakelt.

Bij voorbaat dank Ren
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Kees roozemond', geïmporteerd van het oude forum:

Dag RenÈ,

Er zal zich nog wel iemand melden met een 1100
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?...g=32&fg=10
Heb je alvast een afbeelding waarop de onderdelen te zien zijn.

Succes

Met vriendelijk groet,
Kees
K100/2 ABS
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Dirk', geïmporteerd van het oude forum:

Rene,

waarschijnlijk is het lipje van de schakelaar te nauw afgesteld. Je kan dit lipje voorzichtig verplooien tot wanneer deze in de juist stand staat. Tijdens het rijden zal je remhandle altijd een beetje vibreren, deze hangt altijd een beetje losjes vanwege dat deze moet kunnen bewegen voor de remkracht. Als de schakelaar deze trillingen oppvangt krijg je mijns inziens jouw probleem

Dirk
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'RenÈ', geïmporteerd van het oude forum:

Kees en Dirk bedank voor jullie reaktie. Ik wilde niet gelijk alles van de net aangeschafrte motor uit elkaar halen. Maar na jullie info dacht ik toch maar even kijken. Er zit een microswitch met inderdaad een lipje daar kon ik niets aan verbuigen want het lipje zit vast aan de remhandle. De microswitch kon ook maar op een manier gepositioneerd worden. Toen ik verder keek zag ik een schroef op de remhandle waarmee je de speling kon instellen tov de remzuiger. Door deze in te draaien kon de speling tussenn remhamdle en aandrukpunt van de zuiger worden verkleind. Hierdoor trilt de handle tijdens het rijden niet meer en is het probleem opgelost..

Nogmaals bredankt voor jullie reaktie en vr. gr. RenÈ
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Rene', geïmporteerd van het oude forum:

Continuing story

Het blijkt dus achteraf dat het lag aan de zuiger van de hoofdremcilinder die niet meer goed terugkwam. Dit was de primaire oorzaak van het probleem, denk hieraan als je merkt dat je remhandle meer speling krijgt als normaal.

Als je aan de schroef draait zoals ik heb vermeld krijgt de zuiger helemaal geen kans om terug te komen NIET DOEN dus. Als de zuiger niet terugkomt of terug kan komen blijft het gaatje waardoor de remolie terug moet stromen in het reservoir dicht. Het gevolg hiervan is dat tijdens het remmen de olie opwarmt en hierdoor uitzet. Door het uitzetten wordt er dus geremd etc etc. met als resultaat dat je zoals ik stil kom te staan

RenÈ
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Gerard', geïmporteerd van het oude forum:

Geachte remvrager.
Ik had hetzelfde probleem. Het leek eenvoudiger dan ik dacht.
Bij mij bleek het remhandel niet meer geheel terug te komen door vervuiling van het scharnierpunt. Schoongemaakt en opnieuw ingevet en hoepla niets meer aan de hand. Ik heb sinds kort hele goede ervaringen met keramisch vet; wel duur maar het werkt veel beter dan alle vetklodders die ik tot nu toe heb gebruikt.
Op een muur heb ik buiten een metalen kaal gemaakte plaat gelegd en ingesmeerd met diverse vetsoorten; het keramische vet bechermt het beste; kopervet doet het trouwens ook goed.
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'RenÈ', geïmporteerd van het oude forum:

DE CLOU,

Oftewel, het was uiteindelijk de hoofdrem cilinder die aan de binnekant was geoxydeerd waardoor de zuiger gewoon niet meer terug kon komen.
Zo zie je maar een lage km stand bij een tweedehands motor is niet altijd helemaal positief er zijn ook nadelen (k1100lt 1996 39.000 km).

Theo van de hobbyist nog bedankt voor de goede technische info.

Groeten RenÈ

Reply
#8
Reactie van bezoeker 'Helmer', geïmporteerd van het oude forum:

daar gaat een Duits spreekwoord op:
"ein rollender Stein setzt kein Moos an""

wij hadden hetzelfde voor met balhoofdlagers: roestig met 26.000 km, negen jaar oud

mvg
Helmer/Almere
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)