Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
accu - druppellader: aanrader ? of gewoon de batterij eruit voor de winterstop ?
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Ok, mensen
Pieter, je hebt gelijk dat druppelladers redelijk goedkoop zijn. Als je echter, zoals ik uit een andere hobby toch de spullen hebt maak je misschien zelf. Ik vind het altijd leuk als ik zelf iets kan (bedenken en) maken.
Marco: mijn excuses. Ik was onduidelijk over hoever ontladen. Als het lampje niet meer voluit brandt stop ik met ontladen.
Henk: ongetwijfeld hebben die accu fabrikanten gelijk. Ik heb het jaren zo gedaan met weinig problemen, zie antwoord Marco. Ik zal maar eens nadenken over andere methoden, dank zij de input in dit item.
John: wat een onbruikbare en nodeloos onvriendelijke reactie. Als je niet wil weten wat Marco allemaal wel weet sla je zijn stukken toch gewoon over?
Algemeen: mijn ervaring is ook dat toen ik ook 's-winters met de zijspan reed en de accu dus altijd "vol" was dat hij helemaal geen last had van vorst, hooguit iets minder capaciteit beschikbaar.
Als je een accu met te weinig lading in de vorstkou zet gaat hij stuk, dit weet ik uit ervaring (69 Euri leergeld).
Mensen, bedankt voor wat ik weer leer.
Groeten,
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Marco: blablabla
Dag John,

Bedankt voor de technische uitleg, s.v.p. niey bakeleien.
Reply
Reactie van bezoeker 'jaap', geïmporteerd van het oude forum:

Zolang een accu redelijk vol is, is hij tot ca -20 gr. Celsius beschermd tegen bevriezen. Een lege accu kan bij - 5 gr. Celsius al bevriezen.
Reply
Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Door een aantal accufabrikanten wordt tenminste in twijfel getrokken of een ontlaad cyclus van een accu door een lader wel nodig is. Hij zou hierdoordoor onnodig slijten.

Gewoon koel wegzetten (vorstvrij) en de spanning gewoon op niveau houden (door middel van een gewone lader op een druppellader die niet ontlaad) schijnt meer als voldoende te zijn.

Het geheel ontladen van een accu zoals hierboven wordt geadviseerd wordt door accufabrikanten geheel af geraden. Dit is een oude en achterhaalde theorie.
Ben ik het mee eens! Niet ontladen en gewoon op peil houden! Dit houdt mijn (6V) accuutjes meer dan 6 jaar op de been.
Reply
Reactie van bezoeker 'Koenraad', geïmporteerd van het oude forum:

motofreeks,

bedankt voor alle tips !!
Ik denk dat ik de batterij er volgeladen uithaal en in m'n kelder, en dus een vorstvrije plaats, bewaar totdat de eerste zomerse zonnestralen en temperaturen weer te voorschijn komen.
Ik probeer het deze winter alvast eens zonder druppellader.

groeten,
Koenraad
Reply
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:motofreeks,

bedankt voor alle tips !!
Ik denk dat ik de batterij er volgeladen uithaal en in m'n kelder, en dus een vorstvrije plaats, bewaar totdat de eerste zomerse zonnestralen en temperaturen weer te voorschijn komen.
Ik probeer het deze winter alvast eens zonder druppellader.

groeten,
Koenraad
Dag Koenraad,

Het is een goed en verstandig besluit wat je hebt genomen, ik moet wel met klem adviseren om bijvoorbeeld 1 maal per maand, de laatste dag van de maand is meestal de beste, dan krijg je weer salaris en vergeet je het niet, je accu rustig door te laden.

De laadstroom moet niet veel zijn, 1 ampËre zou al goed zijnen gewoon 1 dag laten sudderen.
Groetjes,
Marco
Reply

Koenraad,
dan kan je namelijk op de eerste zonnedag direct je motor starten ;-)
Groeten
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'Jan W', geïmporteerd van het oude forum:

Diepontladen van een loodaccu is het stomste dat je kunt doen.
De uitleg van Marco is de juiste.

Als je een gewone acculader hebt zou je die aan kunnen sluiten op de accu en op de verlichting van de schuur waar hij instaat.
Dus iedere keer als moeders de fiets uit de schuur haalt en zij het licht aandoet krijgt de accu wat borstvoeding.
Reply
Reactie van bezoeker 'harry', geïmporteerd van het oude forum:

Egbert geeft een aanrader aan die heel slecht is voor een accu .
Je moet een accu nooit DIEP ontladen, dat wil zeggen geheel ontladen,want dan trekken de loodplaten krom en krijg je veel sneller loodslip onderin de accubak en dus "dode"cellen.
Een accu voelt zich het beste in bedrijf dus gewoon iets onladen en weer opladen.
Dit kan heel goed met een druppel lader.
Gebruik maar eens een keer een zuurweger,het is heel simpel,een gehalte van 1,18 is een lege en 1,28 een geladen accu.
Test alle cellen maar eens onderling, als er veel verschil in de cellen onderling zit, is dit een teken datde accu slecht aan het worden is.
Reply

Jan W en Harrie:
jullie lezen kennelijk heel slecht want heel ver naar boven in dit item nuanceer ik n.a.v. onder Marco mijn eerste input. Ik heb nadrukkelijk NIET (NIET DUS) over diepontladen. Ik heb daar ook mijn excuses voor de onduidelijke eerste posting bij gedaan.
Ik kan heel goed tegen kritiek, mits die terecht is en komt van mensen die kunnen en willen lezen.
Even goede vrienden, we vergissen ons allemaal wel eens.
Prettige dag verder, ik ga nu eerst A1 GP kijken.
Groeten,
Egbert
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)