Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:
Quote:Een andere traditionele benadering is de volgende:
Met een bescheiding belasting (lampje 5 - 10 Watt) de accu ontladen tot lampje niet echt meer brandt. Dan de accu weer helemaal opladen (hoogstens 24 uur met max 10% van de capaciteit is een aardige benadering). Als je dit eens per 2 - 3 weken doet gaat je accu ook lang goed blijven. Alles uiteraard in een gegarandeerd vorstvrije ruimte. En er zijn ook high-tech druppelladers die soortgelijke processen automatisch uitvoeren. Compleet met Deltameting en andere vinger-op-de-pols controles. En die kosten uiteraard geld.
Je hoeft in ieder geval de accu echt niet full-time aan de druppellader te hangen, ook dit kan beperkt blijven tot 1 keer per week maximaal 24 uur. De meeste druppelladers leveren hooguit ongeveer 1/2 Ampere, dus voor helemaal opladen zijn ze ongeschikt, hierover is op dit forum wel wat gemeld.
Je kan zelf een druppellader maken met een transformator die secundair minstens 13,5 volt levert, een diode (goedom gepoold) in serie en de accu aansluiten. De diode moet wel de stroom aankunnen die de trafo levert, dit hoort op de trafo vermeld te zijn. Dit truukje levert op elke complete golf van de wisselstroom 1 puls van ongeveer 1/100 seconde boven de 12 volt, waardoor de accu een klein prikje lading krijgt. Omdat een silicium diode ongeveer 0,6 volt opvreet moet je trafo minstens 13 - 13,5 Volt leveren. 14 Volt kan ook nog net. Als je toevallig een trafo hebt die minstens 3 Volt boven zit (dus 16Volt of meer) kan je met een 78L12 IC ook wat doen, moet je met een Si-diode in de nul draad de spanning opkrikken naar 12,6 Volt.
Als je hierover meer wilt weten mail naar boesrijk2home.nl.
Succes,
Egbert
Bij je mooie uitleg voel ik mij toch met rspect voor je enigszins verplicht om een kanttekening te plaatsen betreffende het volledig ontladen van een lood batterij.
Bij het punt dat een batterij bijna ontladen is, komt er een moment dat ÈÈn van de cellen een iets mindere capaciteit heeft dan de rest van de cellen.
Dit zal gaan leiden tot het ompolen van de iets zwakkere cel, hierdoor wordt deze omgepoold opgeladen door de iets sterkere broeders.
Dit funest voor elke batterij die oplaadbaar is, dus is het advies nooit een batterij te diep ontladen zonder dat je van elke cel gaat controleren of deze nog niet volledig ontladen is.
Daarnaast is het niet raadzaam om een zwavel/lood batterij te diep te ontladen, hierdoor ontstaat namelijk een hoge "concentratie zwavelzuur" binnen in de poreuze massa van de platen, waardoor de kristalstructuur gaat veranderen van een fijne structuur in een grovere structuur.
Hierdoor wordt de totale oppervlakte van de active plaatmassa verkleind.
Met als gevolg een geringere (start) capaciteit.
Note:
Ook NiCd cellen van oplaadbare batterijen mogen niet volledig worden ontladen omdat dan de zwakste cel ook omgepoold gaat worden. Dit betekent direct een capaciteit verlies met de "dood" tot gevolge.
Dus als je boormachine langszamer gaat draaien onder belasting, stoppen en volledig opladen.
Overigens ben ik persoonlijk geen voorstander van de druppellader, anders dan een druppellader die bijvoolbeeld ÈÈn maal per ÈÈn of twee weken de zaak weer eens volledig doorlaadt.
Dit om te voorkomen dat door te veel gasvorming in de inwendige plaatstructuur, er door het gas, wat een groter volume heeft dan de vloeistof, er plaatmassa kan gaan losraken en op de bodem van de accubak terecht kan komen, wordt dit teveel dan ontstaat een sterkere zelfontlading van de cel.
Groetjes,
Marco