Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
BMW visie
#1
Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum:

Onderstaand stukje schreef louis van Rijn in het topic "wat heb je naast BMW nog meer voor moois op twee wielen"
Ik vind het een goed stuk maar niet in dat topic passen vandsaar dat ik open met die vise van louis.
--------------------------------------------------------------------------------
Hi R drivers,
Deze site gaat over BMW's, hoort daar over te gaan in ieder geval. Jaren gelden kocht ik bij P. Guis bij de Houtrustbrug (nu: motor houtrust) m'n eerste motor, een R60/5. Deze machine was gereviseerd, had een torenhoge compressie (13.5-14 bar) en trok als de beste van alle R60/5.'s .. denk ik. Het foldertje geeft 0-100 aan in 7.7 seconden en de "2" ging echt tot 90km/h dus....je kon er enorm mee doorhalen..een beest van een machine voor mij die van een sparta brommer kwam...(dat kon toen nog) Z'n eerste proef was heen en weer Zuidduitsland, wat de BMW moeiteloos en zuinig deed.
Tot zover dus heel veel fun voor 3950 guldentjes.

Nu die Carver. Wat carvt ie nu? 0-100 in 8 seconden...en hij moet inmiddels al 42.500 Euro's kosten..de R60/5 uit 1970 is sneller in de stad, het vermogen is er direct met de schuif carburaters.
Als ik die R60/5 nu bewaard had, en ik had een oud 1000 blok er in gehangen, en daar het HPN 1160 cc setje opgezet met een geschikt uitlaatje dan komt er toch net 90 pk uit i.p.v. 40 is het niet? Een tikje betere cafe racer ? Had ik van het wisselgeld van de 42500,- een andere hele mooie nieuwe droom BMW kunnen kopen... en m'n kinders nog een ijsje kunnen trakteren.

Dat was een stukje BMW ervaring/en wat toekomst visie?.. wie nog een ander idee? Ik ben motorrijder! De zon brandt op, en de regen klettert daarna op m'n vizier, dat hoort zo.

De motorrij groeten dus.!

dag, Louis. (en nu jullie BMW visie)
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum:

Ha die Louis,

als ik mijn R 60/6 nog had gehad en of mijn R 80/7 dan had ik mijn R 100 rt waarschijnlijk niet hoeven kopen.
Echter de R 100 (RT) was toendertijd voor mij onbetaalbaar, ik vind het een heerlijke motor en voor de lange afstand staat hij vooraan om bereden te worden.

Dat neemt niet weg dat ik ook van het gesnor van mijn V twins (Honda CX en Yamaha Tr1) kan genieten. Snelheidsmonsters zijn het niet hoewel ze lekker mee kunnen komen in het hedendaagse verkeer.

Ook van de eenpitter XT550 kan ik zo nu en dan leker genieten lekker veel bottum power gas geven en voelen hoe er onderin tussen je benen gewerkt word.

Ik kijk niet zo vaak terug met de wetenschap als ik dit had gedaan of als ik dat had gedaan.
Meer in de zin van dat was haalbaar (fiancieel etc) en nu ben ik in de gelegenheid om dit te hebben en er van te genieten.

Ik mag graag naar motoren kijken maar de nieuwere motoren boeien me niet zo, dit in de zin van om zelf te hebben.

Ik rij per week ongeveer 350 km woon werk verkeer en ik heb de laatste tijd herhaaldelijk gerealiseerd dat ik dat heerlijk vind.

Mooi toch.

Groet van Ton die zeer tevrden is over zijn BMW R 100 Rt
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Rob G', geïmporteerd van het oude forum:

Tja ,als ,als =verbrande turf zeggen ze toch!Ik leef bij het nu en ben tevreden met mijn R100RS,die mij tot nu toe overal brengt waar ik wil.Af en toe even kietelen en verplegen.Maar dat brengt ons dichter bij elkaar,wij zijn nu ÈÈn.Net als toen met de cb500f en mijn BSA(waar je op kl..r kwam) maar dat is geweest.Heb mijn liefde gevonden en ik ben niet blind,wist dit al jaren .Alleen nu kon mijn portomonee het trekken,Rij blij verder,
daa-grtn Rob G
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'louis van rijn', geïmporteerd van het oude forum:

As is inderdaad verbrande turf.... helemaal gelijk.

Vandaag plezierig in de zon aan m'n R100RS gewerkt... De R650/5 is bij een liefhebber terecht gekomen...

tot horens,

Louis.
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Na veel andere motoren kocht ik in 1991 een gebruikte R80 om een zijspan aan te hangen. Werd een Ural zijspan, goedkoop en simpel. Sindsdien allerlei alpen en dolomieten over gereden, een keer total-loss gereden (werd aangereden, had zelf alleen maar 1 week pijn), van de verzekering een andere R80 gekocht en de bak rechtgetrokken en er weer aangehangen.
Nog steeds heel blij met de R80 die ik intussen ook wel een beetje ken. Er zijn dingen waarvan ik denk dat de BMW vernuftelingen het ook anders hadden kunnen oplossen en overwegend vind ik de R80 voor mijn doel prima, gebruiksvriendelijk en mooi (ik heb de 82'er, met die mooie tank).
Groeten,
Egbert
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Rob G.', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Na veel andere motoren kocht ik in 1991 een gebruikte R80 om een zijspan aan te hangen. Werd een Ural zijspan, goedkoop en simpel. Sindsdien allerlei alpen en dolomieten over gereden, een keer total-loss gereden (werd aangereden, had zelf alleen maar 1 week pijn), van de verzekering een andere R80 gekocht en de bak rechtgetrokken en er weer aangehangen.
Nog steeds heel blij met de R80 die ik intussen ook wel een beetje ken. Er zijn dingen waarvan ik denk dat de BMW vernuftelingen het ook anders hadden kunnen oplossen en overwegend vind ik de R80 voor mijn doel prima, gebruiksvriendelijk en mooi (ik heb de 82'er, met die mooie tank).
Groeten,
Egbert
Hoi Egbert,veel van je items gelezen en ben sinds kort ook lid van de Boxerclub(kleine half jaar).Maar zou in de toekomst ook een 3-wieler willen hebben,vanwege de honden(2 scheepskeffers op leeftijd).Dan dan de hele familie eens langere tijd onderweg zijn,zodoende.Zou je evt. zo'n bak ,zonder veel poespas naast een R100rS kunnen hangen? (Ja dit heeft even niks met dit topic te maken maar dit kwam zomaar naar boven met jouw idee van de Ural bak)
Wat is jouw visie hierover?
Daa-grtn Rob G.
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Rob,
ik denk dat een R100 moeiteloos een bak kan hebben. Je hebt een RS, volgens mij iets meer op snelheid gebouwd (eindoverbrenging). Bij 1000 cc is dat nog geen drama en je zou kunnen zoeken naar een iets lagere eindoverbrenging. Je hebt vermoedelijk een 1 op 3 (reken de ingeslagen getallen op je hoekoverbrenging maar om, 11/32) en je zou kunnen gaan voor de overbrenging van een R100/7 (1:3,09 = 3%vertraging, niet echt veel verandering) of van een R80, 11/37 = 1:3,36.
Dan verlies je topsnelheid inruil voor trekkracht, lees tegenwindsnelheid. Eerst monteren en dan experimenteren is de beste volgorde, de bak die je monteert heeft ook veel invloed. Afhankelijk van de stroomlijn van je bak krijg je 25 to 50% meer luchtweerstand, boven de 60Km/h gaat dit meespelen.
Ik ben graag bereid om je veel meer antwoord te geven op algemene en specifieke vragen, ik heb ook nog een handboek zijspanrijder over dat van eigenaar kan wisselen voor weinig.
Mail maar eens naar boesrijk2home.nl als je meer wilt weten.
Zijspanrijden is gewoon LEUK!
Groeten,
Egbert
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Gaan we over zijspannen lullen? Mooi, dan doe ik mee.
Ik rij ook al zo'n 15 jaar 3-wieler en heb er al een paar gebouwd, de laatste jaren

Groeten, Paul.
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Two wheels good, Three wheels better!
Egbert
Reply
#10
Reactie van bezoeker 'Ralf', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Hoi.

Gaan we over zijspannen lullen? Mooi, dan doe ik mee.
Ik rij ook al zo'n 15 jaar 3-wieler en heb er al een paar gebouwd, de laatste jaren

Groeten, Paul.
Paul,

Wat is er waar van het verhaal dat de latere Boxers (20kleps na de swingarmperiode) niet goed bestand zijn tegen zijspantrekken? Kromtrekkende frames etc. Heb jij daar ervaring mee?

Mijn Dnepr K750 heeft er in ieder geval geen last van ;-).

Ralf
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)