Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Diagnose
Reactie van bezoeker 'Kees', geïmporteerd van het oude forum:

Geacht Forum
Is er ook een handig universeel diagnose apparaat om het elektrisch circuit te testen in de handel, tegen een redelijke prijs?

groet: Kees
Reply
Reactie van bezoeker 'Pieter', geïmporteerd van het oude forum:

Niet tegen een redelijke prijs.

Er wordt 30-35 Euro voor gevraagd.

Dat voor een Ledje, schakelaar, connector, kastje en en bosje draad wat bij elkaar nog geen 6 Euro kost.

(Schema van dat kastje is trouwens wel op het internet te vinden.)
Reply
Reactie van bezoeker 'Arie', geïmporteerd van het oude forum:

"Handig universeel diagnose apparaat"
Zoiets heet ook wel universeelmeter of multimeter en is bij elke bouwmarkt te koop
vanaf ongeveer Ä5.00. Of is dit niet wat je zoekt.

Vgr Arie
Reply
Reactie van bezoeker 'Ruud', geïmporteerd van het oude forum:

Nee, ik denk dat hij zo iets bedoeld Sparcon, Motor-Tester WWW.sparcon.nl ..

Reply
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Ruud,
ik vind geen motor-tester op deze site.
Verder denk ik ook dat voor de meeste electronica onderzoeken een universelmeter voldoende is. Eventueel koop je een paar draadjes met schoonmoeders (noemen ze ook wel krokodilklemmen maar dat vind ik dier onvriendelijk ;-) ) in de lokale electronicawinkel, dan kan je meten met handen vrij.
Als je echt lastige dingen wilt uitzoeken zal je moeten zoeken naar iemand met een Amperetang, scoop, lichthoekmeter en dergelijke. die dingen kosten namelijk echt geld als je goede wilt hebben.
En je kan naar beetsterzwaag komen om dingen door te meten, in 35 jaar heb ik wat gereedschap verzameld.
Groeten,
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Kees,

Om een elektrisch circuit door te meten kan je de meest geavanceerde testers aanschaffen, maar dan dien je een terdege kennis te hebben van de testers, het te testen onderdeel of circuit.
Daar naast dien je een goede kennis van elektronica en elektro te hebben om te weten wat je wilt testen en wat je test of meet.

Een heel betrouwbare tester is de visuele tester, je ogen. Hiermee kan je zien of een aansluiting schoon is, of er al of geen oxidatie aanwezig is, kabels of draden door zijn gesleten, of iets erg vochtig is etc.

Om te meten of ergens spanning op staat kan je volstaan in de meeste gevallen met een spannings testlampje, voor een paaar euro bij de automaterialen zaak en als je exact wilt weten hoeveel precies, koop dan voor de hobbyist een goedkope multimeter bij een doe het zelf winkel zoals de Gammel etc.
Hier mee kan je dan de accu spanning meten en eventueel de dioden van de dynamo als je die hebt gedemonteerd en uit elkaar hebt gehaalt, als je weet hoe het werkt, ook kan je de weerstand van de rotor meten, zegt niet veel als je geen gegevens hebt maar je kunt wel meten of er een onderbreking is, meestal bij de sleepringen.
Dit is bijna altijd te repareren met een soldeerbout.
Let dan wel op dat de rotor heel veel toeren kan maken, dus de aansluitingen moeten tegen de centrifugaal kracht kunnen.

Voor de leek, van pure elek moet je afblijven, dit vraagt om problemen als je niet jaren lang hiermee hebt gewerkt.

Het afstellen van de ontsteking kan je beter bij de dealer laten doen, of een kennis met voldoende ervaring en kennis van zaken.
Je hele motor kan defect raken als het niet goed volgens de regels gebeurt.

Overigens een voltmeter is heel mooi om de spanningsverliezen te meten door aan het begin en aan het einde van de kabel de spanning over die kabel te meten, zoals de spanning tussen de accu min en de startmotor tijdens het starten en ook de plus accu en de stroom aansluiting van de dijnamo en ook van de startmotor.

ALTIJD veilig werken dat er geen kortsluiting kan ontstaan, het beste is om een isolatie over de meetpennen zoadt alleen het puntje niet geÔsoleerd is.

Genoeg leesvoer,
Groetjes,
Marco
Reply
Reactie van bezoeker 'Ruud', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo egbert en marco bedankt voor de reactie's, er zijn toch wel wat testers in de handel meestal komend uit het buitenland. Die tester die ik bedoelde was, je vult "Motor tester" in in google, dan tel je vier of vijf topics naar beneden, en dan staat daar sparcon motortester, als je daar op klikt kom je bij de beschrijving.
Aan het elektrisch werken is wel gevaarlijk, maar daar deins ik ook niet voor terug.

Mvgr. Ruud.
Reply

Zo te lezen is de sparcon wel mooi (ik vond alleen een oude beschrijving uit de tijd dat we met guldens betaalden, toen kostte hij Hfl 400,00). Ik weet niet of ik er zoveel geld voor zou uitgeven, als je een beetje handig bent kan je met onder andere Velleman kitjes ook allerlei pulsgevers bouwen, ik ben nu bezig met eentje waarbij ik middels een jumper verschillende toerentallen kan simuleren. Een keer afregelen met de scoop en klaar. En condensator testen kan met een luxe multi meter of met een batterij en lampje: eerst opladen met de batterij (let op plus en min bij elco's) dan ontladen met lampje. Soms vind je in bouwmarkten, op beurzen of bij de Action ook wel eens zo'n setje met lampje, doormeetmogelijkheid, prikzoeker en nog zoiets voor een habbekrats. Daarme, samen met gezond verstand, kan je ook veel boven tafel halen.
Vooral bij oude BMW's loont het om, zoals Marco ook al meldt, eerst te onderzoeken hoe goed bedrading en geleiding zijn. Pas als die in orde zijn kan je met kans op zekerheid foute componenten opsporen.
Succes en groeten,
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'Zegers Joseph', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Egbert,

wat is eigenlijk de bedoeling van het simuleren van toerentallen met behulp van een Vellemankit? Dient dit om in een oogwenk de toerentallen te zien waarbij de merkstreepjes op het vliegwiel zichtbaar moeten worden met de stroboscooplamp?
Welke kit van Velleman heb je hiervoor gebruikt?

Groet

Joseph
Reply

Joseph,
mijn toepassing is gericht op bijvoorbeeld een electronische toerenteller testen.
De velleman kit is P2656. Voor verschillende frequenties moet je de boel een beetje aanpassen, een paar aansluitingen naar buiten halen zodat je kan kiezen.
Groeten,
Egbert
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)