Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
olie op achterwiel
Reactie van bezoeker 'Kees', geïmporteerd van het oude forum:

Mijn R100RT (82) heeft steeds dikke olie/vet achtige spetters op het achterwiel. Ik denk dat de keerring in de cardan lekt. Heeft iemand ervaring met dit probleem en is het makkelijk te verhelpen?

gr

kees
Reply
Reactie van bezoeker 'jacob', geïmporteerd van het oude forum:

Wat het ook kan zijn (was bij mij het geval) Er loopt door je cardan een buis waar de as voor de trommelrem doorheen loopt. Deze zit vast aan het cardanhuis en gaat door het cardandeksel. Hier zit geen pakking. Als de bus percies past is'ie dicht. Als nu je onluchting verstopt zit (ter hoogte van de haakse overbrenging) komt er druk op te staan en kan de olie via het buisje naar buiten geperst worden.

Controleer je remmen ook ! Het kan zijn dat daar ook olie op gekomen is
Reply
Reactie van bezoeker 'Joop', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi Kees,

Ik heb dit euvel meegemaakt, vooral na een lange rit spetters op de velg en, erger, op de band. Bij mij bleek het een lekkende rem-as te zijn. Deze hebben overigens wel degelijk een afdichting; er zitten o-ringen op de as. E.e.a. is heel makkelijk te vervangen, wiel eraf, remschoenen verwijderen (opletten dat de je de veren niet omwisselt), remhevel eraf, rubber hamer en.... Bang!. Vervolgens ongeveer een uur lang pielen om de o-ringen er op te krijgen zonder dat ze beschadigen. De as goed invetten of insmeren met olie en alles in omgekeerde volgorde weer monteren.

Succes,

Joop
Egmond binnen
Reply
Reactie van bezoeker 'Joop', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi Kees,

Ik heb dit euvel meegemaakt, vooral na een lange rit spetters op de velg en, erger, op de band. Bij mij bleek het een lekkende rem-as te zijn. Deze hebben overigens wel degelijk een afdichting; er zitten o-ringen op de as. E.e.a. is heel makkelijk te vervangen, wiel eraf, remschoenen verwijderen (opletten dat de je de veren niet omwisselt), remhevel eraf, rubber hamer en.... Bang!. Vervolgens ongeveer een uur lang pielen om de o-ringen er op te krijgen zonder dat ze beschadigen. De as goed invetten of insmeren met olie en alles in omgekeerde volgorde weer monteren.

Succes,

Joop
Egmond binnen
Reply
Reactie van bezoeker 'Ronald ', geïmporteerd van het oude forum:

dat is inderdaad niet moeilijk:
koop een passende oliekeerring. laat de cardanolie eruitlopen.
neem het wiel uit.
Peuter de oude oliekeering eruit. (die mol je!)
maak alles netjes schoon.
druk -met een zelfgemaakt hulpstuk ;-) de nieuwe keerring op zijn plaats.
plaats wiel terug.
rijden maar!
groet,
r
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Vergeet niet de vertanding van de meenemer af te plakken, als je de nieuwe keerring monteerd.
Anders is die ook gelijk weer om zeep.

Groeten, Paul.
Reply
Reactie van bezoeker 'Kees', geïmporteerd van het oude forum:

Keerring is vervangen, was niet zo veel werk. De meenemer was echter ook versleten (3-hoekige nokken) da's een ander verhaal! DIt mocht de dealer doen, die heeft de nieuwe meenemer op de oude as gezet, rijdt nu weer prima!
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)