Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
serieuze problemen r75/5
Reactie van bezoeker 'boxer', geïmporteerd van het oude forum:

Beste lezers,

Mijn 75/5 deed maandenlang probleemloos zijn werk.hij bracht mij zondag na een rit van 90 km nog veilig thuis.

toen ik dinsdag morgen weer weg wou gaan startte hij probleemloos.na 30 meter begon hij in te houden en ging de rode lamp branden.

toen ik afremde ging de lamp weer uit en bij gasgeven bleef de motor inhouden .ondertussen begon de motor enorm te roken en was er duidelijk olie de uitlaatpoorten uit aan het lopen.ik draaide en wist nog thuis te komen.

hij loopt stationair prima.wat is het euvel??
graag techniek analyse
bedankt !!

Reply
Reactie van bezoeker 'robbert', geïmporteerd van het oude forum:

Ik neem aan dat de rode lamp de oliedruk aangeeft. Bij een R80 heb je 2 rode lampen, ook een voor de generator.

Blijkbaar een oliedruk probleem. Als je vervolgens bij de uitlaat oliesporen ziet, dan is het tijd om aan die zijde de cylinderkop eraf te halen en te kijken waar de olie vandaan komt.

Ik vermoed een olielekkage langs de kleppen, de zuiger of langs de koppakking.

suc6.

Reply
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Welk rood lampje ging er branden? van de laadstroom of de oliedruk?
Oliepeil nog goed?
Loop eerst de basisdingen langs. contactpunten afstellen en de condensator gewoon eerst vervangen.
Als wegenwachter zeg ik vaak of de mensen punten en condensator bij zich zouden willen nemen. Neemt weinig ruimte en wij kunnen dan vaak echt gericht repareren. Soms zegt die berijder wel eens: ik heb net dat ene sleuteltje nodig en een zaklampje, kijk jij maar toe, ik doe de rest wel.... ook prima hoor.
Laat horen hoe het gaat, maak je in eerste instantie niet te veel zorgen.
Reply
Reactie van bezoeker 'boxertje', geïmporteerd van het oude forum:

Nou ,hij loopt stationair als n zonnetje ,maar heeft veel olie door uitlaatpoort naar buiten gegooid.
lampje is denk van laadstroom...
Reply
Reactie van bezoeker 'jo', geïmporteerd van het oude forum:

Roken beide uitlaten of maar ÈÈn?

Wat het lampje betreft, herinner je je of dat lampje bij stationair af en toe zwakjes brandt? Dan is 't de dynamo. Maar de dynamo lijkt onwaarschijnlijk: dan zou je twee problemen tegelijkertijd hebben gekregen. Bovendien zou elektrisch starten al snel onmogelijk worden (maar dat is met een 75/5 geen probleem natuurlijk).

Met mijn 75/5 heb ik eens een gescheurd carburateurmembraan gehad. Stationair niets aan de hand, zo gauw ik gas gaf: beperkt vermogen (boven de 3.500 toeren helemaal niets meer), en bij de start een fikse oliewolk. Vraag me niet hoe dat laatste te verklaren is, maar het was wel zo. Nieuw membraan erin en het probleem was opgelost.

Als het daar niet in zit, kun je het beste de suggestie's van Robbert opvolgen (kop eraf), als je weet aan welke kant het zit.

succes ermee, jo
Reply
Reactie van bezoeker 'boxertje', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Roken beide uitlaten of maar ÈÈn?

Wat het lampje betreft, herinner je je of dat lampje bij stationair af en toe zwakjes brandt? Dan is 't de dynamo. Maar de dynamo lijkt onwaarschijnlijk: dan zou je twee problemen tegelijkertijd hebben gekregen. Bovendien zou elektrisch starten al snel onmogelijk worden (maar dat is met een 75/5 geen probleem natuurlijk).

Met mijn 75/5 heb ik eens een gescheurd carburateurmembraan gehad. Stationair niets aan de hand, zo gauw ik gas gaf: beperkt vermogen (boven de 3.500 toeren helemaal niets meer), en bij de start een fikse oliewolk. Vraag me niet hoe dat laatste te verklaren is, maar het was wel zo. Nieuw membraan erin en het probleem was opgelost.

Als het daar niet in zit, kun je het beste de suggestie's van Robbert opvolgen (kop eraf), als je weet aan welke kant het zit.

succes ermee, jo
dit is wat ik ook denk.mooi!

hoop de oplossing.dat membraam kun je gewoon bestellen?
Reply
Reactie van bezoeker 'jo', geïmporteerd van het oude forum:

In de prijslijst van onze gastheer:

65810 13 11 1 254 774 32MM VACUUM MEMBRAAM CARBURATEUR 16,46
65811 13 11 1 335 322 40MM VACUUM MEMBRAAM CARBURATEUR 16,46

90155 32MM VACUUM MEMBRAAM CARB. IMITATIE 7,00
90156 40MM VACUUM MEMBRAAM CARB. IMITATIE 7,00

Imitatie schijnt beter te zijn dan origineel, maar moeilijker te monteren (altijd beide zijden vervangen!). Volgens mij heb je op de 75/5 32MM carburateurs, maar dat weet ik niet meer helemaal zeker. Maar in Hunsel weten ze het beslist.

groet, Jo
Reply
Reactie van bezoeker 'Rudy', geïmporteerd van het oude forum:

We praten over 3 lampjes:
Rood= laadstroom controlelamp
Helder lampje onder de rode=oliedruklamp
Groen=vrijstand versnelling.

Als hier de rode lamp gaat branden, zou je denken dat er iets met het laadstroomcircuit/dynamo/spanningsregelaar/diodeplaat aan de hand is.
Maar dit rijmt natuurlijk niet met het roken.
Zelf zou ik in dit geval toch de cilinderkoppen de-monteren en controleren op schade, alsmede de cilinderwand/zuiger op beschadiging.
Roken doet hij natuurlijk ook wel als je de motor altijd op de jiffy parkeerd.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)