Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aankoop R80RT: tips gevraagd
Reactie van bezoeker 'Floris', geïmporteerd van het oude forum:

(Ik heb naar dit onderwerp gezocht op dit forum maar kon weinig vinden. Niet goed gezocht?)

Waar moet ik bij aankoop van een R80RT (1983) op letten? Ik kan een motor 'algemeen' beoordelen maar zoek tips etc. waar op te letten en eventuele zwakke punten van dit specifieke type. Vast bedankt!
Reply
Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum:

Toen ik mijn R100Rt vorig jaar kocht heb ik naar de algehele staat gekeken van de motor, de compressie gemeten, en het achterwiel eruit gehad om te kijken of er lekkerij speling in de aandrijving zat.
Ik heb een proeftrit gemaakt en de motor op "rare"geluiden beoordeelt.

Uiteraard heb ik de verkoper zijn betrouwbaarheid ingeschat, die blijkt nu achteraf eerlijk tegen me te zijn geweest.
12.000 km verder, een kopelingskabel en voorvorkkeeringen vernieuwd, de olie en filters etc, ook zijn beide banden inmiddels vernieuwd.
Verder kijken of je olie ziet op of onder het blok, De voorvorkkeeringen willen wel eens lek zijn.
Verder moet je wegen of de prijskwaliteit verhouding redelijk is vor hetgeen je krijgt.

succes

Reply
Reactie van bezoeker 'Ludo', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Floris,
Ik weet niet zo gauw specifieke punten op te noemen van een R 80. Heb zelf ruim 2 jaar geleden ook voor deze keus gestaan en toen een R 80 uit 1981 gekocht met 80000 km op de teller. De historie was niet meer te achterhalen. Heb een stevige proefrit gemaakt van zo'n 150 km. Motor liep goed, schakelde goed, startte goed en zag er netjes uit. Ik realiseerde mij, dat met een motor van 23 jaar wel e.e.a. aan gebeurd is en ook dat er e.e.a. aan moet gebeuren. Nu vind ik sleutelen aan een techniek wel leuk, dus ook dat paste wel bij deze BMW.
Inmiddels heb ik vervangen: Hall-sensor, deze ging na 2 maanden stuk. Versnellingsbak laten reviseren en nieuwe koppeling gemonteerd. Remschijven voor vervangen incl. blokken. Stuurslot vervangen, veel werk, was bij een van de vorige eigenaren gepoogd open te breken, waardor pen scheef was en slot niet op normale wijze te demonteren was. Balanspijpje uitlaat vervangen. Dit jaar distributieketting en nieuwe koolborstels dynamo gemonteerd, ook keerringen waar ik bij kwam meteen vervangen.
En natuurlijk alle olie vervangen, bougie's en een nieuwe achterband.
Het blijft een heerlijke motor om op te rijden, word door het sleutelen ook steeds meer mijn motor en uiteraard geeft zelf sleutelen enorm veel voldoening.
Mijn verwachtingspatroon bij de aanschaf is volledig uitgekomen en gezien er op dit forum een R90/6 staat met meer dan 500000 km op de teller, kan ik nog even vooruit.
Hoop dat je iets met dit verhaal kan.
Boxergroet,
Ludo.

[img]/import/photos/p19993s.jpg[/img]
Reply
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Twee jaar geleden heb ik een R80RT uit 86 gekocht met 117.000km
Dit soort leeftijden blijft altijd wel een beetje gokken. Zelf heb ik er vrijwel niks aan hoeven doen, staat nu op 133.000km. Onderhoudshistorie onbekend.
Vooraf wat her en der geinformeerd en de R80 blijkt op de langere duur sterker dan bv de R100. Waar ik op gelet had was: dubbele schijf wel heel prettig, schijven nog dik genoeg? Handvatverwarming? Uitlaat nog redelijk? Banden nog recent. Prettige proefrit gehad en lekker stevig doorgereden. Inderdaad de verkoper moet je wel kunnen vertrouwen.
Reply
Reactie van bezoeker 'Roel', geïmporteerd van het oude forum:

Let erop of het een overheidsmotorfiets is geweest. Juist de R80RT was bij Politie e.d. erg in trek. Vaak is dit te herkennen aan een langer en dieper voorspatbord, dichtgeplamuurde zwaailichtgaten, valbeugels met lipjes eraan voor sirene e.d.
Alhoewel het natuurlijk niet hoeft te betekenen dat ie dan per definitie slecht is...
Kijk naar de onderkant van de klepdeksels, of deze niet zijn afgesleten/beschadigd (zegt vaak iets van de rijstijl). Olie zweten is niet erg, doen ze vaak. Maar lekken doen ze niet. Kijk of het fgramenummer overeenkomt met het bloknummer (bij de peilstok). Ik weet het niet zeker of dit ook voor jouw type geldt, maar bij de types /5 t/m /7 werd het bouwjaar in de voorvork gestempeld; misschien is ie een jaartje ouder en kun je eerder belastingvrij rondrijden. Overigens zijn er ook lijsten met framenummers en bouwjaren/maanden in de omloop.

Rijd, als je twijfelt of sowieso, tijdens de proefrit langs een (gratis) expert, zoals een BMW-dealer. Vaak willen deze wel even gratis kijken; wellicht word je een klant van hen dus dan willen ze best even kijken! Zij horen/zien vaak direct of het wat is of niet...
Reply
Reactie van bezoeker 'Okke', geïmporteerd van het oude forum:

Heb vorig jaar R80RT gekocht, 1981. Ex-politiefiets, was door vorige eigenaar al compleet gereviseerd. Door bevriende garagist onderhouden.

Rijdt probleemloos. Enig probleem: kleppen stonden links aldoor te strak. Bij natrekken van kop bleek ik de tapeinden met helicoil en al langzaam uit het carter te trekken. Bekend verhaal tot iets van 1993 (toen ging BMW af fabriek helicoils monteren in het carter). Helicoils eruit, gaten opgeboord en inbussen met draad erin gezet. Loopt nu weer. Verder geen penarie. Dit soort verborgen gebreken zie je toch niet allemaal bij aanschaf.

Kuip staat wel sjiek maar is heet in de zomer en een heel gedoe om die kuipdelen te moeten demonteren als je bij het carter moet.

Belangrijk bij aanschaf (heb in het verleden wel miskopen gedaan) is dat je koopt van iemand die er technisch verstand van heeft. De eigenaar-verkoper die niet zelf onderhoudt/kundig is kletst maar wat uit zijn nek, is mijn ervaring. Krijg je een emotioneel verhaal en een motor met onbekende kuren.
Reply
Reactie van bezoeker 'roel', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Heb vorig jaar R80RT gekocht, 1981. Ex-politiefiets, was door vorige eigenaar al compleet gereviseerd. Door bevriende garagist onderhouden.

Rijdt probleemloos. Enig probleem: kleppen stonden links aldoor te strak. Bij natrekken van kop bleek ik de tapeinden met helicoil en al langzaam uit het carter te trekken. Bekend verhaal tot iets van 1993 (toen ging BMW af fabriek helicoils monteren in het carter). Helicoils eruit, gaten opgeboord en inbussen met draad erin gezet. Loopt nu weer. Verder geen penarie. Dit soort verborgen gebreken zie je toch niet allemaal bij aanschaf.

Kuip staat wel sjiek maar is heet in de zomer en een heel gedoe om die kuipdelen te moeten demonteren als je bij het carter moet.

Belangrijk bij aanschaf (heb in het verleden wel miskopen gedaan) is dat je koopt van iemand die er technisch verstand van heeft. De eigenaar-verkoper die niet zelf onderhoudt/kundig is kletst maar wat uit zijn nek, is mijn ervaring. Krijg je een emotioneel verhaal en een motor met onbekende kuren.
Niet mee eens, Okke! Ik koop liever een motorfiets van iemand die er geen verstand van heeft en de BMW regelmatig door een erkend BMW-dealer de beurten heeft laten geven. Je moet nooit op iemands woorden afgaan, maar altijd kijken naar de onderhoudspapieren (bij een sleutelaar is die check niet mogelijk!) en samen met een BMW-kenner naar de technische en optische staat.

[img]/import/photos/p20024s.jpg[/img]
Reply
Reactie van bezoeker 'Ton van schilt', geïmporteerd van het oude forum:

En ik ben het niet eens bij het moeten nagaan van de onderhoushistorie van een dealer.
Dat heeft me al eens een kapot druklager en kapotte keeringen gekost.
Druklager was garantie maar dat verwacht je neit van een fiets die bij de dealer wegkomt, de keerringen waren omdat de vorige eigenaar er geen verstand van had. Zou dus pas aan t licht komen bij een volgende service beurt.

Ik koop liever van een liefhebber en reserveer een paar honderd extra voor onvoorziene zaken. Is mijn telleurstelling ook een stuk kleinder dan door een BMW dealer telleurgesteld te worden.
Verder neem ik mijn levenservaring mee om mensen te en hun verhaal te beoordelen.
Kun je ook mee op op je bek gaan dat wel (is nog niet gebeurd overigens) maar dan leer k weer wat bij op dat punt dan.
Reply
Reactie van bezoeker 'Roel', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:En ik ben het niet eens bij het moeten nagaan van de onderhoushistorie van een dealer.
Dat heeft me al eens een kapot druklager en kapotte keeringen gekost.
Druklager was garantie maar dat verwacht je neit van een fiets die bij de dealer wegkomt, de keerringen waren omdat de vorige eigenaar er geen verstand van had. Zou dus pas aan t licht komen bij een volgende service beurt.

Ik koop liever van een liefhebber en reserveer een paar honderd extra voor onvoorziene zaken. Is mijn telleurstelling ook een stuk kleinder dan door een BMW dealer telleurgesteld te worden.
Verder neem ik mijn levenservaring mee om mensen te en hun verhaal te beoordelen.
Kun je ook mee op op je bek gaan dat wel (is nog niet gebeurd overigens) maar dan leer k weer wat bij op dat punt dan.
Ik zeg ook niet dat je van een dealer moet kopen, maar -niet voor een paar honderd euro extra dus- van iemand die 'm bij een dealer in onderhoud heeft gehad, zodat je de beurten kunt nagaan. Maar ieder z'n voorkeur hoor. Jij hebt liever een motor van een sleutelaar. Ik heb liever bewijzen dat ie trouw z'n beurten heeft gehad. Want jammer genoeg zijn er niet alleen sleutelaars die er veel verstand van hebben, maar zijn er ook bij die de botte bijl en zaag erin gooien. En die kunnen heel aardig en betrouwbaar overkomen... Ik heb ooit een R50/2 gekocht van zo'n liefhebbende pseudo-sleutelaar. Wat een barrel was dat zeg...

[img]/import/photos/p20026s.jpg[/img]
Reply
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

R80 waren niet voor niets uitgekozen door de overheid vanwege hun veelzijdigheid en betrouwbaarheid. Politie, marechaussee, noem maar op. Op mijn R80 heeft een ooit een franse politieman op gereden. Ze zijn maar enkele jaren 'in dienst' geweest. Je mag er toch van uit gaan dat daarna alle shit eruit gesleuteld is. Om de verkopende handelaar dat mij al aangaf, en inderdaad. Niks mis mee bij mij.
Soms zit het mee.....
Ik heb wel rekening gehouden met reparaties, maar is tot nog toe goed uitgepakt.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)