Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Waarom koelvloeistof niet zelf bijvullen (K1100LT)?
Reactie van bezoeker 'Roel', geïmporteerd van het oude forum:

Het peil van de koelvloeistof van m'n K1100LT is aan de lage kant. Ik het boekje staat dat de BMW-dealer de koelvloeistof moet bijvullen. Wat zijn de gevaren als je het zelf doet? Of is het gewoon klantenbinding van BMW?
Reply
Reactie van bezoeker 'egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Volgens mij kan je dat heel goed zelf. Het enige wat ik zou kunnen bedenken is dat er een of ander truukje bij zit, bijvoorbeeld om te ontluchten ofzo. En ook dat kan je zelf, als je weet hoe 't moet. bij sommige motoren moet je ze stationair laten draaien tijdens het vullen, bijvoorbeeld. Of moet je het systeem soms onder druk zetten na vullen (vergelijk CV)? Draai de dop alleen open bij koude motor!
Met een goed handboek mag het geen probleem zijn.
Groeten,
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Klantenbinding, ja en nee.

Het koelsysteem is een gesloten geheel met een expansievaatje (rechts onder het zadel)
Als het peil hier laag is, kan je dat gerust zelf bijvullen, maar ook tegelijkertijd de vraag stellen, waarom is het peil laag?

Ik zou gerust bijvullen en in de gaten houden, als het peil weer zakt, is er meer aan de hand.

Groeten, Paul.
Reply
Reactie van bezoeker 'bmwgerard', geïmporteerd van het oude forum:

Toen ik mijn K1100 5 jaar geleden kocht, viel het me op dat het vloeistofpeil te laag stond. Dus ik in de rats; ik kocht een vat vloeistof en vulde bij. Na een poosje stond het weer op het oude lage peil. Dit herhaalde zich enkele malen.
Ik dacht dat ik gefopt werd, dus ik sprak mijn tweewieler streng toe.
Ik vulde niks meer bij en het peil bleef daarna op dezelfde stand.
Trouwens de dealer stelde me ook gerust.
gv Gerard.
Reply
Reactie van bezoeker 'Frans', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo,

Na vervanging van mijn transmissiedemper van mijn K100 (1986) moest ik het koelsysteem opnieuw vullen. Na het vullen, moet ook het expansievat tot max nivo worden gevuld. Na de eerste 2 of 3 motorritten, waarbij de motor volledig is afgekoeld, zal het expansievat bijgevuld moeten worden. Daarna blijft het nivo stabiel, als er natuurlijk geen lekkage is.

Gr. Frans
Reply
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Over hoÈ het systeem bij te vullen is hier al het ÈÈn en ander verteld, het is belangrijk je af te vragen WAAR MEE?

Erw zijn vele soorten antivries of koelvloeistof verkrijgbaar, let goed op dat je de juiste kiest. Dit is zo belangrijk in verband met de eigenschappen van de vloeistof, dit in verband met de materialen die met de koelvloeistof in aanraking komen.

Bij verkeerde koelvloeistof betaat er een goede kans dat bepaalde delen aangetast kunnen worden van de inwendige "natte" delen.

Groetjes,
Marco
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)