Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
R90 met 508.000 km, kan dat echt?
Reactie van bezoeker 'Louis van Rijn', geïmporteerd van het oude forum:

Hi R drivers,

Onlangs op dit forum meldde R. Been dat zijn R90 op het lieve km standje van 508.000 km stond. Nu dacht ik dat mijn R100RS (79) met 140.000 km al redelijk op km's kwam maar hij is blijkbaar dus net ingereden... ?
Ik dacht dat de R serie zo'n elke 100.000 tot 150.000 een kop revisie nodig had en
heb mijn klepgeleiders ook net vervangen. De kleppen kon ik even inslijpen en de compressie was nog prima (12 bar) Ik heb nog de standaard zuiger maat.

Wie kan er wat ervaring opschrijven van R's met meer dan 150.000 km's? dan weet ik wat te verwachten heb.
(Een tweeliter lucht gekoeld VW busje heeft nog het eerste blok, orginele standaard zuiger er in en 310.000 km er op, dat kan dus wel. )

bedankt..

Louis van Rijn.
Reply
Reactie van bezoeker 'leon', geïmporteerd van het oude forum:

Natuurlijk is 508.000 km mogelijk. Alles is nog te koop. Steeds maar vernieuwen wat stuk gaat. Het enige wat origineel moet blijven zijn frame en motorbloknummers.
Reply
Reactie van bezoeker 'Ton van schilt', geïmporteerd van het oude forum:

Er was vorig jaar in een ander topic , welke ook al weer een link naar een site van een Engels man die met zijn R 50 /5 meer dan een miljoen km heeft gereden en daarvoor steeds een penning kreeg van BMW als hijn de 250.000 miles 350.000 miles etc had gereden de man is inmiddels overleden.

wie weet het topic nog? of de stie waar hij op stond? Dan graag een linkje ik heb hem toen niet aan mijn favorietn toegevoegd.
Reply
Reactie van bezoeker 'Ronald', geïmporteerd van het oude forum:

Het was deze link: http://www.motolit.com/bwm600k.html
En het waren dik 600.000 mijlen, die Fred Tausch op zijn r60/5 had afgelegd....niet te geloven he ?!

Groeten, Ronald (r45RT, "slechts" 116.000 km)
Reply
Reactie van bezoeker 'Jeroen', geïmporteerd van het oude forum:

De motor leeft waarschijnlijk nog maar hij heeft het verloren. Knap werk om de motor zo te gebruiken. Ik vind mijn motor met 180.000km al knap. 2 jaar geleden zuigers, cilinders en koppen gereviseerd en het rijdt als een naaimachien.
Reply
Reactie van bezoeker 'philip', geïmporteerd van het oude forum:

hoe rijdt een naaimachien?
Reply
Reactie van bezoeker 'Roger', geïmporteerd van het oude forum:

Dat ze lang mee gaan is duidelijk. Ik heb mijn vorige motor, een R100/7 uit '78, aardig mishandeld en toch heeft 'ie bijna 3 ton gehaald!
Bij km-stand 130.000 is er een zijspan aan- en LPG ingebouwd. De cilinderkoppen zijn toen aangepast voor loodvrij.
En, zoals al eerder werd geschreven, als je alles vervangt wat stuk gaat blijft 'ie maar rijden.....
Toen die van mij aan zijn einde levensduur was, waren de krukas, drijfstangen en nokkenas er nog nooit uitgeweest.
Vervolgens heb ik een aantal onderdelen opnieuw gebruikt in mijn volgende (zelfbouw)project. Zie ook www.solo.sucks.nl
Reply
Reactie van bezoeker 'louis van rijn', geïmporteerd van het oude forum:

Hi R drivers,

De site solo-sucks is in een woord het bekijken waard, zeker de Enigma-2 story.
Interessant is te lezen dat de orginele koppeling en BMW V bak wel wat moeite heeft met het vermogen. We logisch als je de cylinderinhoud (en het koppel) bijna verdubbeld...
Hulde voor zoveel technisch vernuft, de BMW ontwerp-werkplaats kan er nog van leren.

Waar de tread overigens om ging:
ik rijd 90 km per dag en moet nog slechts 508.000-140.000= 368000 km rijden om de R90 "in te halen" . Dat is met ca 234 werkdagen per jaar nog maar 17,5 jaar stevig doorrijden...en geen enkele dag de auto gebruiken...
Kommentaar?

Dag,

Louis
Reply
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:

Louis,

Ik denk wel dat het kan, die 508.000km te rijden.
Mijn vader heeft een R100s uit '78 en heeft na 150.000 km een zijspan eraan gekregen. 5 jaar geleden is het blok eruit gehaald voor een gehele revisie, km stand 450.000km
De krukaslagers gingen van de eerste maat naar de allerlaatste maat, nieuwe oliepomp, tandwielen en ketting, nieuwe cilinders (nikasil) en koprevisie en het loopt weer zeer goed.

Voordat je deze km stand haald moet je wel onderdelen vervangen, meerdere koprevisie, nieuwe zuigers, en 5 versnellingsbakken revisies. 1 keer cardan lagers vervangen.
De motor heeft altijd op 15W40 gedraaid van Seagull (5L voor 15 Euro)
In ¥91 RVS uitlaatsysteem erop gezet.

Foto erbij gedaan dan zie je dat er ook in de winter gereden wordt.

Richard

[img]/import/photos/p19996s.jpg[/img]
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)