Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'erwin', geïmporteerd van het oude forum:
mijn r100r cardan maakt tijdens het rond draaien met de hand van het achterwiel een vreemd tikkend tokkend geluid wat kan dit zijn? hoe kan ik er achter komen wat het is en kan er zo mee door rijden?
Reactie van bezoeker 'theo', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo
Het geluid zoals jij het omschrijft duidt op lagerschade in de cardan en wel het defect zijn van het grote cardanlager.
Indien je de cardanolie aflaat zullen er waarschijnlijk zilverkleurige metaalschilfers in de olie aanwezig zijn en wordt het hoogste tijd het een en ander te demonteren.
m.vr.gr. Theo.
Reactie van bezoeker 'GerJ', geïmporteerd van het oude forum:
Een andere mogelijkheid is dat het uitgaande lager van de versnellingsbak aan gort is: ik heb dat bij mijn R100R enkele keren gehad en het bijbehorende geluid/gevoel leek in eerste instantie van de cardan te komen.
Mocht het inderdaad in de versnellingbak zitten, controleer dan de aansluiting van de kilometertellerkabel aan het tellerhuis. Die kan namelijk gescheurd zijn, waardoor bij rijden in de regen water via de kabel in de versnellingsbak loopt.
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:
Omdat het een tandwieloverbrenging is zal het altijd een licht rrrr geluid geven. Maar of dit te veel is, is moeilijk op een forum aan te geven. Als je olie aftapt is deze dan schoon cq vrij van metaalsplintertjes? Laat anders een dealer oid even luisteren.
succes marcel
Reactie van bezoeker 'GerJ', geïmporteerd van het oude forum:
Ja, helaas wel en als er water in de bak is gekomen, kunnen er meer lagers beschadigd zijn. Begrijp ik uit je bericht dat ook bij jouw brommer de aansluiting van de kabel op het tellerhuis is gaan scheuren?
Reactie van bezoeker 'Jeroen', geïmporteerd van het oude forum:
Hoe zit het met de overbrenging van het cardan op het achterwiel. Daar kan door slijtage ook speling op zitten
Reactie van bezoeker 'Dennis', geïmporteerd van het oude forum:
Hee erwin,
bij mijn was dus ook water langs de kilometertellerkabel in mijn versnellingsbak gelopen (zie ook in deze from zwaarlopende achtrwiel) uiteindelijk kwam het knokkende geluid vanuit de lagers in de versnellingsbak. deze klus is makkelijk in een dag te doen. alleen het opwarmen van het huis van de versnellingsbak is even een probleem (deze moet echt tussen de 80 en 100 graden verwarmt worden).
succes.