Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
olie-omloopklep
#1
Reactie van bezoeker 'Johan', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo,
mijn motor wordt te heet. Volgens Peters motorhandboek kan dit liggen aan een verstopte olie-omloopklep. Kan iemand me hier iets meer over vertellen? Hoe ziet die klep er uit en waar zit ze verstopt? O ja, het is een R80RT bj.93
Alvast bedankt
Johan
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:

Johan,

Wat bedoel je met te heet. Kan je het blok aanraken na 5 min na koude strart?
Of na een half uur rijden? Heb je een oliekoeler op de motor?
Je kan bij de hoofdsponsor van dit forum een oliepeilsok kopen met een tempratuurmeter erin. Dan weet je exact de temp. van het blok.

Richard
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Johan', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Johan,

Wat bedoel je met te heet. Kan je het blok aanraken na 5 min na koude strart?
Of na een half uur rijden? Heb je een oliekoeler op de motor?
Je kan bij de hoofdsponsor van dit forum een oliepeilsok kopen met een tempratuurmeter erin. Dan weet je exact de temp. van het blok.

Richard
Dag Richard,

inderdaad, na 5 min is het blok met moeite aan te raken. Komt nu nog bij dat er olie lekt uit de koppelingsbediening.(dus achteraan de bak) Heeft het ËËn met het andere te maken..... De peilstok met temperatuurmeter schaf ik me zeker aan. Bedankt voor die tip.
groetjes
Johan
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Als er olie uit het koppelingssysteem loopt dan is het wisselbakolie. Als het blok te heet wordt dan is het carterolie. Dit zijn bij de traditionele boxers verschillende systemen.
Ik weet niet wat je weet van "oudere" boxers, wellicht schaf je (bij de sponsor van dit forum) een werkplaatshandboek aan.
Succes,
Egbert
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Sorry,
ik kijk terug en zie dat je Peters al hebt.
Egbert
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:

Johan,

Aan de linkerzijde van het motorblok achter de cilinder zit een stalen plug, hoever zit deze in het carter gedraaid? De plug moet vlak liggen met het carter.
Dit is namelijk het oliekanaal van de pomp naar oliefilter, iets naar voren zit de oliedruksensor. Het komt zelden voor dat dit niet goed is, maar het is makkelijk te controleren.


Richard
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)