Threads: 5,346
Reactie van bezoeker 'willem', geïmporteerd van het oude forum:
ik kan mijn voorrem niet op druk krijgen,remklauwen en remcilider zijn allemaal van nieuwe zuigers voorzien de eerste keer ging het goed maar omdat ik een lekende ontluchter had moest die weer leeggemaakt worden,nieuwe ontluchter en nauw blijft die soppig heeft iemand een idee wat de oorzaak kan wezen. alle lucht is er uit
ik heb het over een r80/7 van 1978
Reactie van bezoeker 'Jan W', geïmporteerd van het oude forum:
Is dit het remsysteem waarbij je de remblokken met de excentrische as moet stellen?
Dan zou je dit ook moeten doen.
Doe je dat niet goed dan slijten ze verkeerd af en blijven ze zompig tot je het gehele oppervlak van de blokken hebt "pas gesleten" op de schijven.
Ander nadeel is dat je minder lang met de blokken kunt doen.
Mocht het toch Brembo blokken zijn dan zit er echt nog lucht in.
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:
Nieuwe remblokken voelen in het begin altijd wat vreemd aan omdat ze nog niet gesleten zijn op de remschijf. Je weet dat je de remklauwen bij een boxer voor 83 moet uitlijnen met een krijtje? Ik bedoel die types met de klauwen aan de achterzijde van de vork.
Als je Bembo's (klauwen aan de voorzijde)hebt zou je evt verkeerd om kunnen proberen te ontluchten. Dwz een (schoon) oliespuitje vullen met remolie en met geopend ontluchtingsnippel remolie naar het potje pompen. Let op dat het niet overloopt.
succes marcel.
Krijtje?
Gewoon de hendel intrekken en die excentrische as draaien.
Daar waar de hendel het diepst zakt is de juiste stand.
Het heben van lange armen helpt wel.
Reactie van bezoeker 'Reyer Blankevoort', geïmporteerd van het oude forum:
Bij Brembo's aan de voorzijde van de poten wil het ontluchten wel eens problematisch zijn. Het lukte altyd met wat geduld door de remhandel maximaal in te knijpen en in die stand vast te binden en de nacht zo te laten staan op de jiffy. Door de druk die je zo op het systeem zet worden de luchtbellen gecomprimeerd en zo klein dat ze door de dunne remleidingen kunnen opstijgen. Het verschil is meteen merkbaar en kan een paar maal herhaald worden om perfectie te bereiken.
Groeten,
Reyer R80 1985 (met s-kuipje)
Maar dan stel je de schuinheid van de blokken niet af.
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:
Als je remhendel een nacht ingeknepen houdt kunnen de luchtbellen volgens mij geen kant op. Je hebt immers de hoofdcilinder afgesloten.
Toch al eens geprobeerd 'omgekeerd' te ontluchten?
Wel eerst de lucht uit het (doorzichtig)slangetje wat je op het 'oliespuitje'zit laten weglopen, anders pomp je extra lucht in.
Lucht wil immers graag naar boven, dus help je gewoon een beetje extra. Lukt bij mij prima.
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:
Eric,
ik geloof dat je gelijk hebt dat bij helemaal inknijpen de terugvoer wordt geblokkeerd. Wel heb ik na vervangen van de O-ring onderop het rempotje met een tijdje rustig de rem inknijpen alle lucht er uit gekregen. Je ziet de belletjes opstijgen in het rempotje. Bij langzaam knijpen verdween er soms wat lucht bij het inknijpen en ook weer wat bij het loslaten. Ik praat natuurlijk wel over lucht die in de bovenste paar centimeter van de leiding zit, ik zag het er wel uitkomen.
Ik denk dat als je de boel een nacht onder druk houdt en dan heel langzaam de hendel laat terugkomen dat het best mogelijk is dat je dan lucht ziet ontsnappen.
Groeten,
Egbert