Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gevaar van lassen aan een brommert!
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Een hogere stroom zou wellicht iets sneller kwaad kunnen aanrichten en AC op het spul zetten kan misschien moderne electronica behoorlijk ziek maken. Als het waar is (hogere stroom en AC vor Alu lassen) zou ikzelf in zo'n geval toch maar het onderdeel demonteren.
Groeten,
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'Koen', geïmporteerd van het oude forum:

Nou, nieuw draadje hoeft voor mij niet zo. Maar als jij 't per se wil ga je gang! (ik voel er namelijk niet veel voor om voor iedere terloopse/terzijde opmerking een ander draadje te openen.)

Egbert: net nu ik dacht dat we tot een gezamenlijk conclusie waren gekomen kom jij weer! :-) Ben toch wel benieuwd waarom je liever zou demonteren (bij mij is laatst inderdaad alumiunium gelast, kreeg advies van de lasser om 't te bewerken stuk er toch maar af te halen.) Kortom: welk (extra) gevaar brengt AC en hogere stroom met zich mee? Gaan er 'lekstromen' o.i.d. door het chassis / aarding lopen o.i.d.?
Reply
Reactie van bezoeker 'Jan W', geïmporteerd van het oude forum:

Het zijn bij een alu kop niet zozeer de lekstromen.
De stroom zal immers de kortste weg kiezen en aluminium heeft een zeer goede geleiding.
Wat eerder een reden zal zijn om een cilinderkop te demonteren is het feit dat de binnenkant een laagje olie heeft en die zou bijv. kunnen carameliseren of in de brand vliegen.
Dus voor de netheid zou ik in dit geval de boel dan ook even demonteren.
Hoeft er ook minder energie in omdat het nu alleen een kop is en niet een heel blok.
Is het niet zo dat het hele werkstuk eerst op temperatuur gebracht wordt voor het lassen om materiaalspanning te voorkomen net als bij gietijzer?
Reply

Het (aluminium) werkstuk is _niet_ als geheel eerst op temperatuur gebracht, blijkbaar was dit niet nodig.

Vwb 'carameliseren': ik hoop dat er geen suiker in mijn olie zit. Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt, dat er soort dikke massa ontstaat omdat de olie minder vloeistof bevat omdat die vloeistoffen vervliegen vanwege de hogere temperatuur.

Maar goed, dit is mijn inschatting als leek. Wellicht hebben de professionals juistere input!
Reply

Koen,
ik weet het echt niet zeker. Maar krachtige wisselspanning en waarschijnlijk dus ook krachtige wisselstroom lijken mij erg levensbedreigend voor moderne electronica. Zelf heb ik een R80 uit '82, daar zit al wel wat electronica in, maar nog geen Cmos en dergelijke technologie. Bij een moderne (zeg maar na '90) motor is die kans wat groter. En die moderne electronica is gevoelig voor piekjes, al zijn ze nog zo klein. Dat is ook de reden waarom je statische electricteit moet afleiden als je geheugenreepjes in je PC vervangt of toevoegt. Daarom zou ik dus bij een moderne motor lekker de boel losnemen voor dit soort acties. De bijkomende voordelen (minder massa, makkelijker er bij kunnen) zijn meegenomen.
Nogmaals, het risico verhaal is wat ik denk.
Groeten,
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum:

Nee de kop hoeft niet in zijn geheel te worden voorverwarmd, alhoewel dit wel fijner last.
De kop hoeft ook niet gedemonteerd, alhoewel dit soms wel gemakkelijker is als iets moet worden nabewerkt.

Het probleem met dit draadje is dat we te veel van horen zeggen, c.q veronderstellingen uitgaan.
Egbert, je stelt een aantal mogelijke problemen, die niemand onderschrijft deze.
Je input wordt op prijs gesteld, maar is dit geen problemen zoeken?
Ik bedoel. zijn jouw mogelijke problemen realiteit of slechts bange dromen?
De vraag was: kan het kwaad om aan je brommer te lassen, met slechts enkele kleine voorzorgsmaatregelen.
Tot nu toe heeft niemand zich gemeld met serieuze problemen of nadelen in de praktijk.
Tot tegenbericht ga ik er maar gewoon van uit dat het geen kwaad kan, met inachtneming van enkele basale zaken, kort circuit, niet door lagers geleiden, en accu los.

Koen, ik hoef ook niet voor elke losse opmerking een nieuw draadje te openen, maar de opmerking dat je nog andere zaken had gevonden wekte mijn nieuwsgierigheid, wat had je dan gevonden?
Daar was ik gewoon nieuwsgierig naar, dat was alles.

Gisteren mijn brommer nog eens lekker de sporen gegeven, jongens wat loopt dat toch fantastisch zo'n R90S boxer, ( ander boxers ook hoor).
Ik geniet van iedere klap van de zuigers, en als hij op een oor ligt verbaas ik me steeds weer hoe gemakkelijk dat gaat.
Gisteren voor het eerste een echte "overstuur" bocht gemaakt, het ging per ongeluk omdat ik een bocht scherper uit moest rijden dan ik verwachte.
Scherper insturen, brommer platter leggen, gas erop, WHAOUU!

Chris

Reply

<offtopic>
Chris, ff tussendoor: pakkingen tussen uitlaatbochten en cylinders zater er niet in (netjes geplaatst) en zag aardig wat zwarte aanslag (carbon deposit) op de cylinder zitten. Heb ik er netjes met een zachte schraper afgehaald. Da's alles!
</offtopic>
Reply

Chris,
ik wil niemand bang maken en je hebt helemaal gelijk als je zegt dat het niet als een probleem is gemeld. Het waren ideeen van mij vanuit andere hobbies, waar je er in ieder geval wel mee te maken hebt. En ik dacht dat ik tenminste de (theoretische) mogelijkheid kon opperen, ook in de hoop dat er wellicht deskundige aanvulling op zou komen.
Groeten,
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum:

Vanmiddag bij iemand geweest die zijn brood verdient met reparatielassen van motoren.
de man (die ook wel eens voor de Hobbyist werkt) en ervaring heeft met motoren van 70 jaar tot 7 weken oud.
Hij zegt: "accu los, kort circuit, niet door lagers geleiden, geen probleem.
Dit zegt dus iemand die dit werk al minimaal 10 jaar doet, zonder volgens eigen zeggen ooit problemen te hebben gehad.
Hij last ook cilinderkoppen in situ, ook geen probleem, als hij er maar bij kan zegt'em.

Chris
Reply
Reactie van bezoeker 'Dolf ', geïmporteerd van het oude forum:

Bij mijn Morini met Ducati Ellettronica ( made by Zanussi) onsteking met transducers had ik na het lassen van een knipperliht oor geen vonken meer. De Italiaanse Kenner zei me dat dat kwam omdat voor het lassen alle elekto en elektronica los gekoppeld moest worden. Maar hij keek wat nadenkerig. Toen zei hij: "Maar hoe dan ook. Het spul gaat toch altijd stuk. Boffen wij met onze BMW's!
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)