Reactie van bezoeker 'Jan W', geïmporteerd van het oude forum:
Rob, altijd nog even twee glazen water drinken na afloop.
En niet zoals Chris voorstelt pas de volgende ochtend twee emmers.
Reactie van bezoeker 'Johs Heymink', geïmporteerd van het oude forum:
Tja , dan toch maar de eerste persoon die problemen met het lassen aan (in dit geval een auto) een voertuig heeft gehad.
10 jaar geleden door de Kwik-fit een uitlaat laten dichtlassen (was een Porsche en ik was student, dus die uitlaten waren nogal duur....). Nadat ik wegreed bij de Kwikfit brandde het oplaadcontrolelampje zo af en toe.
Achterop de dynamo de spanningsregelaar en diodes vervangen en het probleem was weg.
Het kon natuurlijk toevallig zijn, dat de diodes het begaven op dat tijdstip, maar dat weet ik nog steeds niet. Ik was niet bij de las-actie aanwezig, maar de Kwikfit vertelde mij dat ze de -accupool wel losgemaakt hadden...
Wie volgt?
Groet Johs
Reactie van bezoeker 'Rob G', geïmporteerd van het oude forum:
Quote:Rob,ik denk dat je met een "omvrmena" een omvormer bedoelt?
Zo ja, wat is dit, en wat vormt hij om naar wat?
ik ken een spanningsregelaar en een gelijkrichter, bedoel je een van die?
Als je morgenvroeg je kop even onder de koude kraan houdt ( 45 minuten is meestal wel genoeg) weet je het vast weer.
Laat eens wat weten.
Chris.
`s morgens allen,lekker frisse dag buiten.Ja Cris het was een omvormer ,die gebruiken wij aan boord om van 24V naar 220V te toveren.Je hebt ze ook andersom.Maar daar wij veel met 24V boordspanning werken ,dus veel accu`s aan boord hebben,moet de de massa pen /sleutel of de Massapolen los nemen,ook inderdaad oppassen wat al eerder was beschreven voor de zelfstandige elektrische apperatuur met + en - `n,die hun massa tegen het frame/scheepshuid hebben zitten.Van de week nog een uitlaat gelast aan boord,massa klem dichtbij en massasleutel eruit van het boordnet.De omgeving goed beschermen met branddekens en uitkijken dat je geen valse lasjes ergens krijgt,kan voorkomen dat je -/massaklem van je lastravo niet goed aarde maakt.
Hoop dat ik een beetje duidelijker ben,
een frisse zondag verder,Rob G
[img]/import/photos/p19643s.jpg[/img]
Reactie van bezoeker 'Jan W', geïmporteerd van het oude forum:
Goedemorgen Kapitein Rob,
Heb jij aan boord dus alleen maar ÈÈn 24V draad en tapt de "min" lokaal van de massa is het schip?
In dat geval zijn de zwerfstromen niet van de lucht.
Maar ik neem aan dat de omvormer rechtstreeks aan de 24V boordaccu's zitten met hele dikke koperen kabels, type "kabeltros".
Kapitein Jan, met een klein plastic Jachie
Reactie van bezoeker 'Rob G', geïmporteerd van het oude forum:
Quote:Goedemorgen Kapitein Rob,
Heb jij aan boord dus alleen maar ÈÈn 24V draad en tapt de "min" lokaal van de massa is het schip?
In dat geval zijn de zwerfstromen niet van de lucht.
Maar ik neem aan dat de omvormer rechtstreeks aan de 24V boordaccu's zitten met hele dikke koperen kabels, type "kabeltros".
Kapitein Jan, met een klein plastic Jachie
Klopt Jan W.En er zit nog veel meer elektrische trucjes aan boord tegenwoordig,we hebben zelfs meer omvormers a/b. daar er apperaten zijn die continu 220v vragen.Dus het is van belang deze accu`s na een paar dagen weer aan de stroom te zetten of de generator aan te slingeren.Ik heb dit werk tot een paar jaar geleden ook gedaan, ben gestopt.Maar mijn vrouw vaart nog steeds met dit schip ... .vrouwezand. .. met betalende gasten/klanten de wateren van Ned. dun.
Werk nu ook met plastic(verhuur),
grtn Rob G.
Reactie van bezoeker 'peter v o', geïmporteerd van het oude forum:
Johs, dat is precies het probleem dat daardoor ontstaat ! daarom accupool los maken, altijd..uuhhhm ook ik laat hem wel eens zitten hoor, maar altijd voor kort circuit zorgen en goed aan massa leggen !
En kwikfit hoef je wat mij betreft niet te vertrouwen...
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi.
Even terug naar de beginvraag (smile)
Het lassen aan een motorfiets of blikdoos kan zonder problemen als je een of beide accupolen loshaalt.
Zoals al eerder is aangehaalt, de massaklem zo dicht mogelijk op het laswerk en niet over lagers ed.
Er zijn ook kastjes in de handel die je over de accupolen zet, dan kan je lassen zonder de accu los te halen, (wel zo makkelijk als het voertuig een alarm heeft wat begint te gillen als je een accupool loshaalt).
Beide methodes hebben hier nog nooit problemen veroorzaakt.
Groeten, Paul.
Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum:
Zouden we kunnen samenvatten dat behoudens een tweedegraads akkefietje bij een fastfitter er eigenlijk geen problemen zijn.
En dat al die ellendeverhalen borrelpraat zijn?
Ik heb laatst ook nog wat geknutseld en gelast, (zie foto) maar toen zat de radio er nog niet in, dus dat was geen probleem.
Chris met bescheiden R90S.
Reactie van bezoeker 'Koen', geïmporteerd van het oude forum:
Geldt dit hele verhaal ook voor alumium lassen? Had begrepen dat dit iets hogere spanningen vraagt (?). Maar goed dat er weer wat borrelpraat de wereld uit is!
Koen (die nog steeds blij is dat'ie z'n cylinderkop voor het lassen verwijderd heeft. Kwam namelijk nog een aantal andere zaken tegen die nodig aandacht behoefden :-|
Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum:
Quote:Geldt dit hele verhaal ook voor alumium lassen? Had begrepen dat dit iets hogere spanningen vraagt (?). Maar goed dat er weer wat borrelpraat de wereld uit is!
Koen (die nog steeds blij is dat'ie z'n cylinderkop voor het lassen verwijderd heeft. Kwam namelijk nog een aantal andere zaken tegen die nodig aandacht behoefden :-|
Het is leuk dat je nog enkele andere zaken tegen bent gekomen die je op kunt lossen.
Maak je hier een nieuw draadje over?
Wederom benieuwd,
Alu lassen gebeurt met AC en hogere stroom, spanning blijft gelijk dacht ik.
Chris
|