Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gevaar van lassen aan een brommert!
#1
Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum:

Ik ben van mening dat lassen aan een motor of auto geen kwaad kan.
Wat is jullie mening hierover, ik denk dat als je de accu losgooit ( een een kant is genoeg)
Ik snap niet waar al dit soort borrelpraat vandaan komt.
Is er iemand op het forum dat aan aan gewone fiets gelast heeft en hier (elecktrische) schade aan overgehouden?
Laat eens weten, ik heb nog nooit problemen gehad.
Alleen eigen ervaringen, niet van een kennis van een kennis, daar schieten we niets mee op.

Ik ben benieuwd.

Chris
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Chrisw,
ik denk dat je gelijk hebt. Eventueel een vonkwerende afscherming van kwetsbare delen in de buurt van de las lijkt me slim. Het is voor mij ooit in de jaren '80 aan een Honda 500 gedaan en dat ging prima.
Ook denk ik dat het loont om de min-klem van het lasapparaat zo dicht mogelijk bij de te lassen plek te zetten.
Groeten,
Egbert
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'fred', geïmporteerd van het oude forum:

bij mijn werk als monteur heb ik veel met laswerk te maken

lassen aan een chassis word als volgt omschreven

altijd zorgen dat je een GOEDE massa maakt, dus op blank metaal
nooit aan een motorblok wiel assen of ander lagerwerk je loopt kans dat er op de
raak vlakken inbranding ontstaat door vonk vorming i.v.m.minimaal contact
denk aan kogellagers

de accu er af is een ding, maar de electronica van nu ( vooral de computers ) werkt ook met eigen massapunten en heb je het verhaal weer van de kogellager's

ook mag je nooit een multistekker er op of af halen met spanning er op
dit geeft het zelfde effect namelijk en inbranden van de contacten

m.v.g


en wat al gezegd, zo dicht mogelijk bij je te lassen deel
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:bij mijn werk als monteur heb ik veel met laswerk te maken

lassen aan een chassis word als volgt omschreven

altijd zorgen dat je een GOEDE massa maakt, dus op blank metaal
nooit aan een motorblok wiel assen of ander lagerwerk je loopt kans dat er op de
raak vlakken inbranding ontstaat door vonk vorming i.v.m.minimaal contact
denk aan kogellagers

de accu er af is een ding, maar de electronica van nu ( vooral de computers ) werkt ook met eigen massapunten en heb je het verhaal weer van de kogellager's

ook mag je nooit een multistekker er op of af halen met spanning er op
dit geeft het zelfde effect namelijk en inbranden van de contacten

m.v.g


en wat al gezegd, zo dicht mogelijk bij je te lassen deel
Enne wat te denken van de brandstof in dit geval benzine, er word met geen woord over gerept. Maar het verwijderen van brandbare stoffen lijkt me ook niet verkeerd.

Wees in ieder geval voorzichtig.. mn in een afgesloten ruimte doe het lassen liefst in de buitenlucht of geventileerde ruimte.
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum:

Ok, massaklem zo dicht mogelijk bij de te lassen plek, stroom niet door kogelagers laten lopen, balhoofd en swingarm, dat is duidelijk.
Ook Ton heeft gelijk, uitkijken met benzine, maar ook met accu's (knalgas).
Overige delen afschermen tegen inbranding van lasspatten.
Is me allemaal duidelijk, mee eens, duidelijk, logisch, nix problem.

Maarrrrrrr........ de vraag was: heeft iemand ooit schade gekregen aan zijn elektrische gedeelte door lassen?

Het mechanische deel is wel goed toegelicht denk ik, met name de stroomgeleiding door de lagers is een nuttige toevoeging.

Wie maakt het lijstje af, kom op jongens met een borrel op lukt het vaak wel?

Chris.
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Rob G', geïmporteerd van het oude forum:

Ja vroeguh!! hew ik ook eens gesalt aan boord,vergetjen de smasse er af ze halen,enztun was muh omvrmena de gallaaaaamaaaamise,toch,
gloete Rob GGGGGG
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Rob,
Chris suggereerde een borrel, niet een fles ;-)
Groeten,
Egbert
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'rob', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Ik ben van mening dat lassen aan een motor of auto geen kwaad kan.
Wat is jullie mening hierover, ik denk dat als je de accu losgooit ( een een kant is genoeg)
Ik snap niet waar al dit soort borrelpraat vandaan komt.
Is er iemand op het forum dat aan aan gewone fiets gelast heeft en hier (elecktrische) schade aan overgehouden?
Laat eens weten, ik heb nog nooit problemen gehad.
Alleen eigen ervaringen, niet van een kennis van een kennis, daar schieten we niets mee op.

Ik ben benieuwd.

Chris
chris er zijn speciale stekkers in de handel om je elecktronica te beschermen tijdens het lassen want er kan wel degelijk iets kapot gaan door een hoge piek als je begint te lassen dan zijn de spanningen erg hoog en daar kan je computer niet tegen

gr rob
Reply
#9
Reactie van bezoeker 'Jan W', geïmporteerd van het oude forum:

Ik las zelfs met de accu nog aangesloten aan van alles en nog wat.
Zolang je de stroom van de toorts naar de massa zo kort mogelijk laat lopen is er weinig mogelijk.
Pas nog afgebroken draadeinden aan het blok van mijn Volvo gelast.
Dan heb ik het draadeind in de massaklem.
Kortere weg voor de stroom is er niet lijkt mij.
En de accu niet los hoor.
Reply
#10
Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum:

Rob,ik denk dat je met een "omvrmena" een omvormer bedoelt?
Zo ja, wat is dit, en wat vormt hij om naar wat?
ik ken een spanningsregelaar en een gelijkrichter, bedoel je een van die?
Als je morgenvroeg je kop even onder de koude kraan houdt ( 45 minuten is meestal wel genoeg) weet je het vast weer.
Laat eens wat weten.

Chris.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)