Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Motor slaat niet aan.
Reactie van bezoeker 'Rob', geïmporteerd van het oude forum:

Cees,
dan lijkt me dat de bobine de geest heeft gegeven. Als je aan de +kant 12v hebt en met de -kant geaard ->geen stroom, dan is-ie onderbroken. Ik heb het met mijn BMW(s) niet meegemaakt, vroeger tijdje Guzzi gereden; daar is t wel gebeurd.
Ik zou kontakt opnemen met onze gastheer en n nieuwe bestellen
groet,
Rob
Reply
Reactie van bezoeker 'Tjeerd ', geïmporteerd van het oude forum:

Beste Rob, Cees
De boxermodellen die ik ken hebben dubbele bobines. Een links en een rechts. Het lijkt me wel bijzonder toevallig dat ze beiden de geest hebben gegeven. Ik zou het dan ook ergens anders gaan zoeken. Heb je de massa-aansluiting al gecontroleerd. Wanneer je daar door corrosie spanning verliest merk je dat niet bij het meten maar heeft dat wel gevolgen voor je vonk

Tjeerd
Reply
Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum:

Bedankt voor het meedenken allemaal, ik ben verbijsterd als de bobines defect zijn een half jaar terug nog nieuwe gemonteerd. Zal de oude weer ff monteren die waren minder maar nog wel goed. en dan kijken wat er dan gebeurd!

Wordt vervolgt.

Reply

Ben ik weer, heb alles nog eens goed en rustig in het schema nagekeken het zat niet goed met de aansluitsnoertjes. Ik heb nu 11.75 volt op de + en - polen van de bobines, maar volgens de genoemde test zie ik geen vonken op de bougie, of die vonken moeten zo minuscuul klein zijn dat ze nauwelijks waarneembaar zijn! Wel vonkt het heel licht als ik het stroomdraadje vanaf de minpool van de bobine, over het kleppendeksel heen haalt. Graag hoor ik jullie diagnose.

Reply
Reactie van bezoeker 'rob', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Cees,
ok. Dus de primaire kant is goed; dat vonken is normaal. Er loopt nogal wat stroom en de bobines zijn spoelen, het recept voor vonken Smile)
De vonk die je op deze manier in de bougie maakt is inderdaad erg klein; de "puls"is niet optimaal en de aarding van de bougie ook niet (los op cilinder)
"t is wel te constateren adh van een truuk met een vloeitje; als je dezelfde opstelling maakt (bougie op de cilinder, zelf de bobine "aarden") met tussen de polen van de bougie een vloeitje; dan moet je na vonken gaatjes zien in het papier.

En natuurlijk; zorg ervoor dat je een volle accu hebt.

Ik zou nu de bougiekappen/kabels (en de bougies zelf natuurlijk) eens goed bekijken. Kun je ook gewoon ohms meten.

succes !!
Rob
Reply
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Punten gaan wel open? condensator?
Als je 12V op de bobine meet ben je al een heel eind. Aan de andere aansluiting moet je een knippersignaal hebben. Gewoon meten met een proeflampje erop. En starten. Dit kan je nabootsen inderdaad met aantikken op massa. Je bootst hiermee je puntjes na. Dit lukt mits de condensator heel is.
is het al gelukt?
Reply

Nee het is nog niet gelukt, heb vanmiddag ander werk gedaan. Het zijn jammer genoeg geen contactpunten, het is een nieuwer systeem. Als het contactpunten waren was het zo moeilijk geweest, ik heb met elektronische ontsteking niet zo veel ervaring. Maar er moet toch uit te komen zijn met de hulp van internet? Ik heb vanochtend het laatst weer gestart met een bougie op het motorblok, maar had weer geen vonk. Het primaire deel werkt dus gewoon, maar ik heb geen kilovolts.
't zou een aarde kwestie kunnen zijn als tjeerd zei, wat denk jij hier van marcel?
Reply

Cees,
ook met een electronische ontsteking kun je het volgende doen: sluit eens over de bobine een lampje aan. Dan starten. Lampje moet dan knipperen.
Is dit het geval dan kan het alleen nog de hoogspanningskant van de bobine/bougiekabel/dop/bougie zijn
Hele domme vraag; heb je andere bougies geprobeerd?
Rob
Reply

Ga ik uitproberen geef het niet zo gauw op bedankt voor de tip!
Reply

Cees,
ik ben wel heel erg geintrigeerd door dit probleem. Wellicht is een bezoekje een optie. Ik woon in het zuiden des lands.

groet,
Rob
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)