Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Accu K1100LT leeg, maar wat nu?
Reactie van bezoeker 'Roel', geïmporteerd van het oude forum:

Waarschijnlijk het licht van de K1100LT aan laten staan: accu helemaal leeg. Ik heb het zadel omhoog geklapt, de zijdeksels verwijderd maar... kon niet, zoals bij de oude boxers, bij de accupolen komen. Ik moet eerst e.e.a demonteren waarschijnlijk. Heb nu een 'RICAR-Batteryconditioner 12/500' acculader (druppellader?) bij een vriend geleend (AC rating: 220 - 240V ac 0.1 A; Output: 0 -14 V dc 0.5A), met een plug om in het stopcontact te steken. Kan ik 'm hiermee gewoon opladen? Of is het beter de accu eruit te halen en deze op normale wijze op te laden?
Reply
Reactie van bezoeker 'Erik', geïmporteerd van het oude forum:

sluit de druppellader maar rustig op het boordcontact aan.

Ervaringstip: als de lader aangeeft dat de accu vol is, deze afkoppelen en na een tijdje (maakt niet uit, uren of een dag) opnieuw aan de druppellader. Indien deze na zo korte tijd alweer vanaf diep en lang moet terugladen, is dat een indicatie voor het definitieve einde van je accu.
ik was zo naief om dat niet te doen. ..kon, klaar-voor-vertrek, niet starten en miste daardoor een schitterend motorweekend in Sleeswijk-Holstein
mvg
Erik K75RT
Reply
Reactie van bezoeker 'Ludo', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Roel,
Je kan de druppellader er wel opzetten, doch de inwendige weerstand van een ontladen accu is relatief laag. Dit betekend dat van je 0,5 amp. laadstroom weinig overblijft om de accu te laden. Weet niet welk type accu er in jou motor zit ?? Als ik even uitga van een 20 Amp. accu, ben je minimaal 40 uur bezig om deze accu te vullen, als de accu verder in goede staat is. Volgens mij heeft deze vorm van laden niet veel effect. Afhankelijk van de leeftijd van de accu zou ik hem eruit halen, met een acculader opladen en naar een accu-speciaalzaak gaan. Hier kunnen ze hem zodanig belasten, dat ze wel een indicatie kunnen geven over de toestand. Ook een optie als de accu niet zo oud is, de accu via het boordstopcontact laden met een iets grotere acculader. Neem zeker de tip van Erik ter harte. Bij twijfel accu vervangen.
Boxergroet,
Ludo.
Reply

Erik en Ludo, bedankt voor jullie snelle antwoord. Hij staat op te laden...
Ik heb nu al een 3-tal minpuntjes van de BMW K1100LT ontdekt, t.o.v. m'n ouwe trouwe boxer:
1: zijstandaard uit: motor slaat af
2: sleuteltje kan er alleen uit bij stuurslotstand
3. accu is moeilijk te bereiken
Toch blijft het een reuzemotor!
Reply
Reactie van bezoeker 'Be', geïmporteerd van het oude forum:

Sleuteltje moet er ook uit willen in de gewone stand.

Er rijd een grote hoeveelheid K1100 rond waarvan de motor het wel doet met uitgeklapte standaard. Even de schakelaar overbruggen. (Bij een overheidsmotor heb ik het wel eens gezien dat men dat met een knijpblokje had gedaan.)

Een keus russen wat minder veilig of soms op de meest onmogelijke momenten niet willen starten. (Onmogelijk moment == in het donker s'avonds laat in een fikse regenbui in een land waar je de taal niet spreekt.)
Reply

Toch even de afloop vermelden. Het bleek een gel-accu te zijn. De accu niet alleen met een druppellader, maar ook met met een gewone acculader geprobeerd op te laden, maar was niet vol te krijgen. Dus nieuwe accu gekocht. Opgeladen met acculader van motorzaak. Hier bleek een knop op te zitten voor gewone accu's en gel-accu's. Even nagevraagd en wat bleek: gel-accus moeten op andere wijze worden opgeladen dan gewone accu's. Gelukkig kon ik de nieuwe accu terugbrengen en de oude accu opgeladen en wel herplaatsen.
't Valt niet mee om beginnend techneut te zijn...
Reply
Reactie van bezoeker 'erik maarssen', geïmporteerd van het oude forum:

ik rij al jaren met plezier een k1100lt en volgens mij kan je contactsleutel er gewoon uit als de motor niet op het stuurslot staat.alleen moet je hem wat minder ver terugdraaien.van de accu ben ik het eens als je een jumpstart moet geven is het niet echt de meest optimale plaats.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)