Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Cylinderkop draad weg :-((
Reactie van bezoeker 'Koen', geïmporteerd van het oude forum:

@Chris:

Heb het nog even aan mijn buurman gevraagd: hij wilde 'm er inderdaad afhebben vanwege het risico op lekstromen (weet niet wat hoe groot de kans is, maar blijkbaar is die aanwezig). Bovendien is het op die manier eenvoudiger een nieuwe draad indraaien omdat de kop vlak op een bank gelegd kan worden. Ik vond 't overtuigend, dus maar gedaan. Bovendien heeft'ie 't gratis gedaan en errug goed! Ziet er weer als nieuw uit. Heeft uiteindelijk toch helicoils gebruikt (ÈÈn rechtsboven waar een stuk afgebroken was, ander links beneden waar de draad eigenlijk ook ver heen was). Helaas vergeten een foto te maken. Voor cracks is dit natuurlijk allemaal niks nieuws, maar ik ben als beginneling er ook blij mee dat andere beginnelingen zaken op Internet zetten.
Reply
Reactie van bezoeker 'Jan W', geïmporteerd van het oude forum:

Wel een beetje met Chris eens dat er een hoop ongevoelige "aandraaiers" rondlopen op deze aardkloot.
Misschien is ijzervreters en goede naam.
Voorbeeld:
Als ik een apparaat uit elkaar schroef en waar men zelftappende schroeven gebruikt, en ik schroef hem weer in elkaar, dan zoek ik eerst de oude spoed weer op door de schroef eerst linksom (met lichte druk) te draaien tot hij in zijn oude draad valt en dan pas weer rechtsom aan te draaien.
Reply
Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum:

Jan W.
Ik denk dat jij snapt wat ik bedoel, iemand die dit doet snapt waar het om gaat.
Ik doe dit overigens met alle bouten of moeren, even tegendraaien tot je voelt dat hij "inklikt" en dan pas in de goede richting aandraaien.
Ik denk niet dat jij vaak een momentsleutel nodig hebt.

Chris (momentje hoor)
Reply
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Bijna helemaal eens met de vorige 2 posten. Ik gebruik wel een momentsleutel voor de gevallen waar ik mijn gevoel niet helemaal vertrouw, dan praat ik over cylinderkop vastzetten en natrekken, achterarm draaipunten en remdingen. Verder: vast is vast, met de goede borg- veer- en onderlegringen is 't dan OK. Ik heb wel eens gehoord dat de lengte van normale sleutels zodanig is dat iemand die er normaal mee werkt eigenlijk automatisch ongeveer het goede moment trekt. Aandraaien tot je voelt dat 't vast zit en dan ongeveer 1/8 slag om het echt strak te zetten is doorgaans goed. Dan heb je een eventuele veerring of -schijf goed ingeschakeld. Overigens: dingen die niet heet worden kan je ook leuk vastzetten met een nylon borgmoer. Ook weer: vastdraaien tot er geen bewging meer is, eventueel 1/8 slag er achteraan en trilt niet los;-)
Veel plezier,
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'Jan W', geïmporteerd van het oude forum:

Ik wel heb ooit eens een momentsleutel gekocht hoor.
Maar die had ik al vrij vlot eens uitgeleend en daarna nooit meer terug gezien.
Mijn oude boxer 270.000km nu heeft geen uitgedraaide draadeinden trouwens (of toch wel, DE bout van de bok)
Maar die heeft nu rust gekregen.
Ik heb net een fluitketel gekocht. Genaamd "Flip".
Een ex marachaussee K75RT met electrieken ruit voor weinig en foeilelijk (veel kleuren).
Als deze net zo sterk is al zijn voorganger kan er nog 200.000km bij.
Maar ik denk dat ik mijn "onderhoudsschema" wat moet aanpassen aan de moderne techniek.
Hoe lang gaan die fluitketels eigenlijk mee?
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)