Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Cylinderkop draad weg :-((
#11
Reactie van bezoeker 'Koen Smeets', geïmporteerd van het oude forum:

Allen bedankt voor de input tot dusver. Mede dankzij jullie antwoorden realiseerde ik me plotseling dat mijn buurman metaal (meer specifiek ook aluminium) bewerkt tot industriÎle prototypes/machineonderdelen. Ik wil jullie zijn input niet onthouden:

"(...) maar wat ik zelf denk wil je het voor 100% goed doen dan zul je het moeten lassen op zich lijkt dat mij geen probleem te zijn mits dat het een goede kwaliteit aluminium betreft, daarna zou ik er een helicoil indraaien dit zijn stalen bussen voorzien van binnen en buitendraad, maar ik weet niet zeker of je de cilinderkop er dan af moet halen ik zal dit a.s.zaterdag even navragen (...)"

Had al begrepen van een andere lijst dat 't verstandig is de kop eraf te halen, maar dat kan ik zelf (mede aan de hand van de volgende goede pagina: http://www.boxerbikes.co.uk/phpBB2/viewtopic.php?t=2186)

Ik houd jullie op de hoogte!
Reply
#12
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Wat kan een oude boxer toch lekker simpel zijn.
Reply
#13
Reactie van bezoeker 'Ron', geïmporteerd van het oude forum:

Bij een oude boxer kan ook wat mis gaan, dat is niet alleen voorbehouden aan een nieuwe boxer.
Ik heb in elk R .... al een helicol in de middelste bevestiging van het kleppen deksel moeten maken omdat de draad er uit getrokken was.
Daarnaast de verhalen van de uitgelubberde gaten waar de draadeinden van de cilinder bevestiging in zitten.
Van de laatste R 80 waren 8 van de 10 bevestigingen van de karterpan dol gedraaid.

Ik bedoel maar.
De ouwetjes doen het best maar ze hebben nog steeds enkele (kinder) ziektes.

Groetend,

Ron
Reply
#14
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Toch bekruipt mij het gevoel dat uitgedraaide draadeinden helaas altijd het gevolg zijn van het in het verleden te vast aantrekken van de boutjes. Kijk eens naar de aanhaalmomenten (tjes) in het wpl handboek, is vaak heel klein. BMW gebruikt veel aluminium wat gewoon een zacht materiaal is. Daarom zitten er vele boutjes in. De aanschaf van een kleine momentsleutel kan echt vele helicoils schelen.
Wat ik bedoelde over een simpele boxer is de de/montage van een cilinderkop.
Een stoterstangenblok is gewoon wat simpeler van opbouw.
gr marcel.
Reply
#15
Reactie van bezoeker 'Koen', geïmporteerd van het oude forum:

Aanhaalmoment van deze is inderdaad maar 8Nm (doe ik dus ook altijd met momentsleutel).

Merk op dat hier niet alleen de schroefdraad weg is, maar 3/4 van de 'bus' is afgebroken. Op een ander forum kreeg ik de suggestie dat'ie misschien een keer een dreun heeft gehad (bv. met omvallen). Nou ja, hopelijk gaat het lassen icm helicoil het probleem oplossen
Reply
#16
Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Bij een oude boxer kan ook wat mis gaan, dat is niet alleen voorbehouden aan een nieuwe boxer.
Ik heb in elk R .... al een helicol in de middelste bevestiging van het kleppen deksel moeten maken omdat de draad er uit getrokken was.
Daarnaast de verhalen van de uitgelubberde gaten waar de draadeinden van de cilinder bevestiging in zitten.
Van de laatste R 80 waren 8 van de 10 bevestigingen van de karterpan dol gedraaid.

Ik bedoel maar.
De ouwetjes doen het best maar ze hebben nog steeds enkele (kinder) ziektes.

Groetend,

Ron
Ik heb in elk R .... al een helicol in de middelste bevestiging van het kleppen deksel moeten maken omdat de draad er uit getrokken was.

Hierom stonde de oude boxers bekend en ik heb dat een keer opgelost in Portugal door van een oude moer (ik meen m8) de zijkanten af te vijlen zodat de moer met een schroevedraaier op zijn plaats in de cilinderkop gedrukt kon worden van onderuit.
Daarna de middelste bout er weer indraaien eventueel een draadeind wat ongeveer een cm langer is dan het orginele draadeind en klaar is Kees.
Reply
#17
Reactie van bezoeker 'Koen', geïmporteerd van het oude forum:

Heren (en dames?),

Bedankt voor alle advies tot dusver. Heb een update aangaande mijn vordering geplaatst op http://www.bikersoracle.com/rs/forum/sho...hp?p=18115

Ik post daar verder omdat die website eenvoudigweg een groter bereik heeft (Engelse taal, vandaar). Maar ik blijf hier ook zeker kijken!

Koen
Reply
#18
Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb al een tijdje dit draadje gevolgd, en ik moet zeggen: wat een heisa!
Momentsleutels zijn voor amateurs die geen gevoel in hun handen hebben.
Alle gevoel voor de boutspanning wordt in handen gegeven van dit gereedschap.
Als je met de hand een bout aandraait voel je wat er gebeurd, met een momentsleutel niet.
kom me nou niet met de melding dat ik dan geen goede momentsleutels zou hebben, ik heb er plenty, al gebruik ze zelden.
Alleen in kritische gevallen gebruik ik een momentsleutel, om de spanning regelmatig te krijgen.
Veel bouten in alu slijten eenvoudig omdat ze regelmatig worden los en vastgedraaid.
Voor deze toepassing zijn draadeindjes uitgevonden, om het alu te ontzien.
De defecte draad in deze kop was gemakkelijk te lassen in situ, geen enkel probleem.
Ik heb een maatje in die draait hier zijn hand niet voor om , bijna dagelijks werk voor hem.
Dichtlassen, opboren met de kleppendeksel als mal, tappen of helicoil erin en klaar.
Typisch een geval van overspannen reacties op een miniprobleem.
Dit is niet het ophangpunt van straalmotor van een 747/400, maar een M6 boutje dat naar ik meen met drie anderen, een kleppendekseltje van misschien 100 gram op zijn plek moet houden.
Met alle respect hoor, daar niet van, maar deze fiets was voor Euro 25 aan laskosten, en misschien een half uurtje werk kant en klaar geweest.

Chris: gewoon miin mening, nix van aantrekken.
Reply
#19
Reactie van bezoeker 'Koen', geïmporteerd van het oude forum:

Chris, jammer dat je niet eerder je mening hebt gedeeld, had dan een hoop werk bespaard.

De reden dat'ie er toch af is gehaald is om het risico van gefrituurde kabelboom te verkleinen mocht er tijdens het lassen iets misgaan. Mja, misschien is 't ook wel een beetje hobby-gesleutel :-)

En 't was m'n eerste kapotte draad, ik zal een volgende keer minder overspannen reageren.
Reply
#20
Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum:

koen, jouw reactie is niet overspannen, nix mis mee.
voor je kabelboom hoeft je niet bang zijn, gewoon je accu losgooien en eventueel je dynamo als je hier bang voor bent.
Ik snap niet waar al dit soort borrelpraat vandaan komt.
Is er iemand op het forum dat aan aan gewone fiets gelast heeft en hier (elecktrische) schade aan overgehouden?
Laat eens weten, ik heb nog nooit problemen gehad.

Misschien nieuw draadje opstarten?
Ik ben benieuwd.

Chris
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)