Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'martin bakker', geïmporteerd van het oude forum:
Wie kan mij vertellen hoe ik een stator en een rotor in gedemonteerde toestand kan doormeten.Na revisie heb ik nagenoeg het hele elektrische systeem vervangen [alleen de rotor en de stator niet] en als de motor loopt blijft het laadstroom lampje branden.De dynamo laadt dus niet bij.Accu,spanningsregelaar,bedrading,punten,condensator,alles nieuw.Peters geeft alleen een meetmogelijkheid in gemonteerde toestand.Ik wil nou wel eens rijden namelijk.Alvast heel erg bedankt.Dan zou ik ook willen weten hoe de koplampglasring vast hoort te zitten aan de koplamp.Volgens mij mis ik een paar kleine onderdeeltjes.
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:
wat je gedemonteerd akkelijk kan meten is de weerstand per spoel. Dus steeds tussen 2 aansluitpunten van de stator, of tussen de sleepringen van de rotor. Je hoort weinig weerstand te meten, volgens WPH 0,62 Ohm tussen willekeurige aansluitingen van de stator en 3,4Ohm +/- 0,35 tussen de sleepringen. Maak de punten die je meet wel echt goed schoon, want 0,64 is erg weinig. Test eerst met beide meetpennen op 1 punt welke weerstand er tussen je 2 meetpennen en het meetpunt zit, die moet je extra bovenop de 0,64 hebben.
Voorbeeld: op 1 meetpunt tussen de testpennen 0,5 Ohm middel je naar 0,25 per overgang. Op tweede meetpunt 0,3 Ohm middel je naar 0,15 per overgang. Pennen op de 2 punten betekent dan dat je 0,64 + 0,25 + 0,15 = 1,04 Ohm wilt zien, ongeveer. Ik schat dat je op dit sommetje 10% speling kan accepteren.
Als je tussen 2 punten 0 Ohm meet is er een kortgesloten spoel, als je oneindig meet is er een draadbreuk.
Succes,
Egbert
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:
O ja,
voor je koplampglasrand (scrabble!), ik rij zelf een /7, weet niet zeker of ze dat wel eens hebben veranderd. Ik heb een kruiskopschroefje dat in een gebogen plaatje draait. Door het aan te draaien klem ik de chroomrand vast. Mogelijk bij de /5 ook zo?
Succes,
Egbert
Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum:
koolborstels van de sleepringen van de rotor afhalen(stukje karton tussen schuiven) en dan de weerstand meten 4 -6 ohm. meet je geen weerstand dan zit er een breuk in de spoel. meet je minder dan maken de windingen sluiting.weerstand tussen de draden van de stator onderling moet +/- 0.60 ohm zijn. groet henry
Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum:
tijdens het typen van het antwoord op de gestelde vraag,was de vraag inmiddels beantwoord .hou trouwens ook in de gaten wat de weerstand is van de meetsnoeren. even de pennen tegen elkaar, deze waarde moet je er afhalen.bij mijn fluke is deze waarde toch al gauw een 0.3 ohm. groet henry
Reactie van bezoeker 'martin bakker', geïmporteerd van het oude forum:
Bedankt egbert en harry.de multimeter die ik heb meet een weerstand tussen de drie contacten van 1.2 ohm,bij alle drie.Da's dus goed.Mijn multimeter geeft tussen de meetpennen een weerstand van 0,6 ohm.dit bij elkaar opgeteld geeft de opgegeven waarde.De roter meet tussen de sleepvlakken inderdaad gecorrigeerd 3,5 ohm.volgens egbert moeten ze allebei dus niet kapot zijn.Daar zijn ik,en mijn portemonee erg blij mee.Toch blijft het laadstroom lampje branden en laadt de dynamo niet bij.Suggesties?Het lijkt erop dat mijn koplampglas geklemd zou moeten worden aan de onderkant.Lijkt mij onbetrouwbaar omdat de lamp helemaal vol zit met dradenzooi.Ik zie geen schroefje.Ik heb ook een R/7 en daar ziet het er anders uit.Er is slecht gesleuteld aan de fiets gezien het feit dat zowat alles vervangen moest worden.Onderdelen werden niet vervangen door orginelen maar daarvoor in de plaats plaatste men vaak eigen vindingen.Zo zat de koplamp vast met een tie-rap.Mogelijk mis ik dus een klein onderdeeltje.
Reactie van bezoeker 'Nico', geïmporteerd van het oude forum:
De oudere koplamprand moet je inderdaad vastklikken. Wrak geheel. Bij mijn 90s uit '74 functioneerde het geheel niet meer en heb de rand vervangen door een met schroef. Ik hoefde niets aan de koplamp en reflector te doen.
Reactie van bezoeker 'Martin', geïmporteerd van het oude forum:
de rotor/anker spoelen zijn een bekend fenomeen, die overlijden frequent en olh mag weten waarom. bij jou meten ze goed. Als dat echt zo is kan je het diode bordje ffuitbouwen en diode voor diode nameten. de aansluitingen daar hebben wel een de neiging juist in de isolatie huls af te breken.
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:
Als je de dioden doormeet zorg dan wel dat je even een stukje blank en schoon hebt, anders meet je moeizaam. Controleer ook de rest van de bedrading nog een keer op slijt en schuurplekken en mogelijke sluiting.
Succes,
Egbert
Reactie van bezoeker 'louis van rijn', geïmporteerd van het oude forum:
Hi R60/5 driver.
De koplamp (van een vroege R60/5, die had ik eens).
Vroeger kon je de spiegel los kopen. Het vervangen van een dof geslagen spiegel is mogelijk. Middels een scherp mes kan je heel voorzichtig (!) de kit wegkerven tussen de spiegel en het lampglas. Met een dun laagje epoxy lijm of zelfs glasachtige badkamerkit kan je het geheel weer voegen. Rustig laten drogen.
De eenheid glas en spiegel zitten met een speciaal soort draadklemmetjes vast in de verchroomde koplamp flens. Het betreft een raar soort draad klemmetjes die je op een speciale manier draaiend kan vastklemmen in de kraal van de koplampring.
Na het monteren van de H4 pit is het monteren van een niet gescheurd afdek rubber op de H4 van belang. Een beetje tectyl sealt de zaak zodat het van binnen droog blijft en de spiegel niet opnieuw dof slaat.... succes ( uit ervaring een goede procedure) knutsel ze.. dag,
Louis.