Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Boxer Motor?
Reactie van bezoeker 'Cees', geïmporteerd van het oude forum:

Wat is er nu zo speciaal aan een boxermotor, vroeger reden alle VW kevers met een luchtgekoelde viercilinder boxermotor. Ik heb er zelf ook nog een paar gereden. Voor mij was het een gewone auto met een gewone motor! Inmiddels is de VW kever verdwenen van de autowegen, en de boxer-motoren zijn meestal vervangen door viercilinder lijnmotoren die ook uitstekend hun werk doen. Waaron zou BMW dit boxermodel zo graag willen handhaven, wat is het grote voordeel ten opzichte van een viercilinder lijnmotor, en alle andere motoren? Alleen Subaru maakt nog een paar modellen met een boxermotor volgens mij, en die beweren uiteraard ook dat de boxer zo'n goede en speciale motor is.

Mvgr. Cees.

Reply
Reactie van bezoeker 'Maurice', geïmporteerd van het oude forum:

Beste Cees

De technische liefde voor de boxermotor ligt op meerdere fronten.
- Hij bouwt laag
- De balancering is heel goed te doen, op het peddeleffect na wat door het cilinderverzet veroorzaakt wordt.

Ferari bouwde in de jaren 70 en 80 zijn formule1 auto's met 12 cilinder boxers. Een lage bouw en dito zwaartepunt. Zie daar het praktisch nut. Ook Alfa Sud in midden 70er jaren en subaru legacy etc. gebruiken net zoals de kever van weleer de boxer bij voortduring.
Bij de luchtgekoelde BMW boxer heeft ook het lage zwaartepunt een rol, Èn.....het feit dat de uitstekende cilinders vrij in de rijwind liggen. Hierdoor is de koeling optimaal. Mooi megenomen dus. Verder is er een trouwe schare aan boxerliefhebbers. Die moeten op hun wensen en wenken bediend worden. Marketing dus. Besef dat een boxer niet heilig is. De bredere bouw zorgt voor plaatsingsproblemen als de plaats niet voorhanden is.
Dan maar een lekker ondiepe staande viercilinder, en hoppeta....De Renault Twingo heeft zijn korte neus. Daar past een 4cilinder boxer niet echt makkelijk in.

Groetjes
Maurice
Reply
Reactie van bezoeker 'jan', geïmporteerd van het oude forum:

vergeet Porsche niet, ook niet onverdienstelijk
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Boxer, is er iets anders dan?

Groeten, Paul.
Reply
Reactie van bezoeker 'roel', geïmporteerd van het oude forum:

Ook de Goldwing, een klein onbekend toerbromfietsje, heeft een boxermotortje.

Even zonder gekheid; een boxermotor is een realtief eenvoudige motor, dus laag in onderhoudskosten. Hij is laag gebouwd en geeft hierdoor ook een laag zwaartepunt met als groot voordeel: goed in evenwicht te houden! Voor een motor toch lang niet onbelangrijk. Wat ik persoonlijk het mooist eraan vind: de boxer heeft een mooi 'huilend' geluid! Wel eens een Goldwing horen accelereren? Of een Porsche? En het summum: de oude BMW-boxer!!!!
Reply
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Zoals Maurice al aangeeft: makkelijk te balanceren is een sterk punt. De mogelijkheid van een eenvoudige ontstekinstiming (met per cylinder-paar 1 onderbreker) is ook een mogelijke overweging. Overigens nog een paar auto's:
Yalta (russische 1100 cc) Citroen GS (jaren '70) beide 4 cylinders. Voorts is er een aantal (propellor)vliegtuig motoren van 3000 of meer CC's als 4 cylinder boxer gebouwd.
Zelf heb ik nog 1 reden waarom ik een 2 cylinder boxer prettig vind: je kan als het nodig is aan 1 cylinder tegelijk werken: kop er af, bus er af, zuiger enzo. Nooit moeizaam 4 zuigers tegelijk in een blok peuteren enzo.
En heilig? Denk het niet. Voor geluid vind ik nog steeds een grote V8 automotor (zoals in de Nascar races wordt gebruikt) machtig klinken, misschien mooier nog dan mijn R80/7.
Interessant draadje.
Groeten,
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'patrick', geïmporteerd van het oude forum:

na verschillende viercilinder lijnmotoren nu 3 jaar op een boxer 1100
hij heeft de voordelen van een twin (veel koppel bij een laag toerental)
en is net zo smeuÔg als een viercilinder.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)