Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'J', geïmporteerd van het oude forum:
Mijn R80/7 uit 1983 heeft het oude type bougiekabels met losse doppen.
Volgens mij staat er in alle handboeken dat deze wat latere typen beslist de bougiekabels met aangegoten bougiedoppen moeten gebruiken.
Mijn R80 had bij aanschaf echter het oude type kabels en loopt er prima op.
Weet iemand waarom er eigenlijk kabels met aangegoten bougiedoppen op moeten? Als het geen kwaad kan laat ik het oude type er lekker opzitten.
J
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:
Die modellen met aangegoten bougiekappen zijn specifiek voor electronische onstekingen. De weerstand (5Kohm) is belangrijk voor de juiste werking en levensduur van de electronica.
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:
Betekent waarschijnlijk wel dat een andere dop met 5Kohm in principe ook werkt?
Egbert
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:
Jurgen, dat ze "verderop" in de keten zitten maakt niet zo veel uit, weliswaar zitten ze in het secundaire ontstekingscircuit echter in electronica geldt doorgaans dat alles wat er is invloed heeft. Misschien, omdat ze in het secundair circuit zitten wordt de invloed ietwat "gedempt", dat vraagt nog verder onderzoek.
Groeten,
Egbert
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:
Toen mijn bougiekabels defect raken heb ik met autokabels (tijdelijk) gereden. Deze waren 10 Kohm. Toch was er direct merkbaar verschil, mijn R80 met elektronische ontsteking ging er slechter op lopen. Van de dealer hoorde ik dat de 5Kohm belangrijk is. Inderdaad zou dit ook op een andere manier kunnen als die totale weerstand maar rond de 5Kohm zit. Bij een te hogere weerstand kunnen de bobines overbelast raken. De bougies hebben ook geen -inwendige-weerstand wat bij auto's heel gebruikelijk is.
gr marcel.
Reactie van bezoeker 'halflive', geïmporteerd van het oude forum:
je kan rustig losse bougiekabels en kappen gebruiken, net zo goed als de originele bmw kabels met aangegoten kappen.
die bmw kabels met aangegoten kappen zaten ook al op de /7 boxers met puntenonsteking.
de truuk zit hem in de weerstand.
je hebt 5 ohm weerstand nodig om je bobines te laten laden.
als je bougies gebruikt zonder weerstand zoals op motorfietsen gebruikelijk is zal die in de kappen of kabels moeten zitten.
Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum:
Weerstand nodig om te laden ? Nooit gehoord, voor zover ik weet gaat het om de ontstoring, en daarnaast heeft het invloed op de vonkvorming, maar de bobine laad ook op bij koperenkernkabels, dus das een fabeltje
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:
De bobines hebben een bepaalde ontlaad curve die is uitgedacht aan de hand van de secundaire weerstand. Dit is de weerstand tussen bobineuitgang en bougie-elektrode.
In die tijd vond Bosch die 5 Kohm nodig. De vonkopbouw bij de elektrode wordt op die manier ook bewust een beetje tegengehouden om juist weer een betere vonk te kunnen realiseren. Radio-ontstoring heeft er ook mee te maken.
Autobougies hebben daarnaast ook een inwendige weerstand, die zijn dus niet geschikt voor de boxers. Vergeet niet dat dit ontwerp van onze 'moderne' elektronische ontsteking van de boxers uit begin jaren 80 stamt. Tegenwoordig is men gewoon veeel verder. In auto's is bv een elektrode-afstand van 1.5mm niet ongebruikelijk...
Persoonlijk ben ik heel blij dat BMW nooit heeft gekozen voor een losse verdeeltoren met een verdeelkap. Sorry voor de Guzzi fans.
Reactie van bezoeker 'peter v o', geïmporteerd van het oude forum:
Marcel, dat was het ja, door die weerstand komt hij pas door op het juiste moment (hoge spanning) en maakt een mooie vonk.
maar als een kabel slecht is, bijv 15 kOhm kan ik me echt niet voorstellen dat dat iets sloopt. Ik onderhoud al jaren motoren en auto's, ik hab ooit een oudere kadett, dus met punten erin, de bobine kabel meette 1 M(ega) ohm, hij startte iets slechter maar reed gewoon goed. Wat wel vaak problemen geeft is corrosie tussen kap en bougie-aansluiting (stukje m5 draad)