Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
kop K100RS
Reactie van bezoeker 'jan', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb al heel wat cilinderkoppen gewisseld bij auto's.

Nu helaas ook bij mijn moter (K100RS, '86) maar nu heb ik dan toch een probleem:

Koppakking gewisseld zonder problemen.
Bij testdraaien bleek dat er nog steeds water in de olie komt.
Moter stil gezet.
Olie (= mayonaise) eruit gelaten.
Als ik nu het water in het expansie vat bij wijze van proef vul tot maximaal en 5 min wacht dan daalt het niveau met 1 a 2 cm.
Vraag is dan: waar blijft dat water?
Draai ik dan de stop uit de carterpan(!) dan komt daar het water uit...!

Naar mijn idee kunnen er 3 dingen aan de hand zijn:
A: de kop is niet goed geplaatst.
Ik heb beiden pasvlakken zeer goed schoon gemaakt en ontvet.(met een keukensponsje de pakkingresten verwijderd. Ook heb ik gecheckt op kromtrekken met een stalen rij. Ik heb een nieuwe pakking gebruikt.Aangetrokken met 30 en 45Nm volgens het boek. (zou natrekken nog kunnen helpen?

B: de kop zelf is gebarsten van waterkanaal naar oliekanaal. Hoe check ik dit? Komt dit vaak voor?

C: het blok is gebarsten van watermantel naar oliekanaal...Hoe check ik dit? Kom dit wel eens voor? Is een barst in een gietstuk te repareren?

Reply
Reactie van bezoeker 'Jos', geïmporteerd van het oude forum:

Het kan natuurlijk dat het blok ergens gebarsten is. Maar als er niets apparts mee gebeurd is is de kans groter dat de afdichting tussen de water- en oliepomp lekt,die zitten nl. op dezelfde as. Ook omdat het water na enkele minuten al in het karter zit zonder dat de motor gelopen heeft. Controleer of vervang die pakking eerst maar eens. succes.
Jos
Reply
Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum:

Jos,
Bedankt! Je verhaal klinkt heel aannemelijk. Ik ga dit maar eens goed onderzoeken!

mvgr,
Jan
Reply
Reactie van bezoeker 'Danny', geïmporteerd van het oude forum:

yep ik gok ook op de combie olie/waterpomp,een blok barst zo maar niet binnenin,moet je al rare dingen voor doen... als je die pakking goed vervangen hebt kan ze steeds terug fitten maar erdoor zeiken doet het niet... amuseer je ermee ! enneh hou ons op de hoogte...
Reply
Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum:

Jos, Danny,

Inderdaad zat hier de echte oorzaak.
Beide keerringen waren finaal op (uitgehard en brokkelig) en de pompas was flink verroest. Volgens mij zat alles er zo al op vanaf 1985, 95000km lang.
Bij het loshalen van het waterpompwiel brak ook nog de moer af... bij nadere inspectie bleek dit al een heel oude breuk te zijn.(zwart, donker, roestig breukvlak)
Ik heb een alternatieve pompas meegekregen met een boutbevestiging voor het waterpompwiel i.p.v. een moer
Een beetje loctite eraan voor het vastdraaien; trilt nooit meer vanzelf los.

Ik was voor de onderdelen
samen met vloeibare pakking, spoelolie en spoelvloeistof voor het schoonmaken van de vloeistofsystemen, ongeveer Ä150,- kwijt.(asje is alleen al Ä125,-) Montage heb ik zelf gedaan.

Bedankt voor de tip!
(... ik heb nu wel het gevoel dat de koppakking helemaal nooit het eigenlijke probleem was...)
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)