Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zingende bak of cardan
Reactie van bezoeker 'R. Vergonet', geïmporteerd van het oude forum:

Nadat mijn BMW voor een grote beurt isgeweest, heb ik meer geluid uit de versnellingsbak/cardan. Hoe komt en is er wat aan te doen ? Ik heb al iets gelezen over olie maar ik mag toch aannemen dat de dealer dit ook weet ?
Reply
Reactie van bezoeker 'Mike', geïmporteerd van het oude forum:

Bij mij begond rond de 80p/u een rommelend geluid te klinken. Uitgaande lager van de versnellingsbak versleten. Overigens maakt de bak ook wel eens een ander "zingend geluid", maar ik geloof dat dat onschadelijk is.
Reply

Oorzaak nu bekend. Geen cardanolie. Wel op rekening gezet bij grote beurt maar hoogstwaarschijnlijk vergeten. Geen spoor van lekkage en alle bouten/keerringen waren goed dicht. Dealer heeft de zaak in onderzoek. Wordt nog vervolgd!!
Reply
Reactie van bezoeker '(onbekend)', geïmporteerd van het oude forum:

Resoneert het bij een bepaalde snelheid? Kunnen de eerste voortekenen zijn van een kapotte kruiskoppeling van de cardanas.
Reply

Ja, dat doet het inderdaad. In de tweede versnelling op 2500 toeren en zodra ik vertraag of versnel is het weg. Bovendien voel ik een lichte trilling in het schakelpedaal bij het opschakelen.
Reply
Reactie van bezoeker '(onbekend)', geïmporteerd van het oude forum:

Bij mij was het rond de 8o km/u en begon het in de voetsteunen steeds meer te "rommelen". Test: zet motor op de bok in de eerste versnelling en kijk hoeveel je het achterwiel op en neer kan draaien. Er zit zo wie zo speling tussen wiel en meenemer maar veel moet het niet zijn. En als je een "tok"achtig geluid hoort is het de kruiskoppeling.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)