Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
af en toe stilvallen R100RS
Reactie van bezoeker 'ronald', geïmporteerd van het oude forum:

Het gebeurt al een tijdje dat mijn R100RS uit 1981 af en toe even stilvalt en dan weer oppakt alsof er niets aan de hand is. Meestal als hij warm is en meestal gaat het samen met klappen in de uitlaat. Dit duidt op een uitvallende ontsteking. Nu weet ik dat er al e.e.a. over soortgelijke fenomenen is geschreven op dit forum en als ik het goed wordt meestal de hall-gever als de oorzaakt aangeduidt. Klopt het dat een (bijna) kapotte hall-gever dit soort (onregelmatige) kwalen kan veroorzaken? Zijn er nog meer mogelijk oorzaken?

Na wat meten ben ik er ook achter gekomen dat de inwendige weerstand van het primaire circuit van beide (!) bobines aan de hoge kant is: 1.1 ohm, terwijl Peter handboek aangeeft dat dit 0,67 tot 0,77 zou moeten zijn. De weerstand van het secundaire circuit is wel volgens de specs. Weet iemand of dit kwaad kan?

Voor het geval dat de hall-gever inderdaad kapot is, weet iemand wellicht waar ik een andere zou kunnen kopen voor een redelijke prijs? Of heb je specifiek gereedschap nodig om deze te vervangen.

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Ronald
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Je meet 1.1 ipv 0.7? ook na flink krassen met de meetpen op de aansluiting?
Echt veel kwaad kan dit verschil ook niet, maar meet nog eens nadat je de bobines hebt opgewarmt.

De Hall-sensor geeft ook zulke storingen als deze defect gaat.

De sensor is niet los te koop, moet je de hele pot vervangen.
2e hands adressen genoeg, te beginnen bij de forumbaas.

Groeten, Paul.
Reply
Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:

Heb je orgineel BMW bougiekappen, grote met ontstoring ?
Controleer die dan ook even, ze zijn berucht.
Reply

Bedankt voor jullie snelle reakties!

Het stilvallen is soms echt maar 2-3 seconden, echt veel afkoelen zal de motor in die tijd niet. Heb inderdaad eerst de klemmetjes op de bobine schoongemaakt. Ik kreeg de waarde echt niet lager dan 1.1. Misschien moet ik nog eens een andere multimeter proberen. Voordat ik aan de bobines ben gaan meten heb ik eerst de motor warm laten draaien, maar de bobines zelf werden niet echt warm vond ik. Heeft iemand enig idee hoe warm worden bobines normaal gesproken worden?

Wat de hall-sensor betreft begreep ik uit eerdere berichten dat deze niet door bmw als vervangingsonderdeel word gelevert, maar dat (als je aan een losse sensor kunt komen je hem wel zelf kunt vervangen met wat kluswerk. Uit jouw reaktie Paul, begrijp ik dat dat niet zo is?

Ronald
Reply
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Er is in dit forum wel eens iets geschreven over gebruikte signaalgevers bij de autosloper, ik meen van SEAT? Zoek maar eens goed in dit forum, dan vind je er veel over.
Succes,
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Die sensoren zijn niet via een officiele weg te koop, dat bedoelde ik.

Op de sloop zijn ze wel te vinden in elk blik uit de jaren '80 waar je Bosch electronica in verwacht, Opel/VW/BMW ed.
Of, als je connecties hebt met Honeywell (die maakt die dingen) kun je via de achterdeur wat regelen.

Het wisselen zelf is niet moeilijk, vergt alleen handigheid en tijd.

Groeten, Paul.
Reply

Hoi,

Ik heb de pulsgever net opengehaald. Was redelijk vies vanbinnen en de hallsensor zat een beetje los. Weet iemand of dat beetje loszitten de oorzaak kan zijn van het af-en-toe even stillvallen? Heeft iemand trouwens een goede tip hoe ik het spietje van de as af krijg?

Thanks again.
Ronald
Reply
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Ronald,
de link werkt voor mij niet.
De boel goed vastzetten lijkt mij in ieder geval een aardig begin.
Groeten,
Egbert
Reply
Reactie van bezoeker 'Hans', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb nog twee sensoren liggen.

Groeten Hans
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)