Reactie van bezoeker 'frits ', geïmporteerd van het oude forum:
Geeft een 40mm uitlaat een ander sonoor geluid dan een 38mm,of is dat alleen in belgie.Ik heb een r100s op kenteken bj o6 1978 met 38mm bochten is dat dan een
65pk uitvoering?
Reactie van bezoeker 'd'Ouwe', geïmporteerd van het oude forum:
Sorry. 44 en 51KW is resp. 60 en 70pk.
Reactie van bezoeker 'frits', geïmporteerd van het oude forum:
Hier moeten nog meer techneuten bij ingeschakeld worden,anders komen we er niet uit.
gr,frits
Reactie van bezoeker 'Rein', geïmporteerd van het oude forum:
Reactie op de "d'Ouwe".
Jij zorgt niet voor extra verwarring. Jij hebt het over 2 BMW's van 1982. Het klopt dat daar alleen maar 38 mm uitlaten op zitten. Staat ook duidelijk in mijn stukjes.
Als een BMW nikasil cilinders heeft, zal het nooit 40 mm uitlaatbochten hebben.
Ik ga ervan uit dat jouw BMW's dat zijn, maar ja, je weet het maar nooit. Daarom kan een motor zogenaamd wel van "bouwjaar" 1982 zijn, terwijl de motor in 1980 uit de fabriek kwam. Bouwjaar(tenaamstelling van het kentekenbewijs) zegt niet alles.
Sowieso hadden BMW's met 70 pk alleen maar de 40 mm uitlaten(zie mijn stukje).
Vr. gr.
Rein.
Rein, het doet me goed dat ik aansluitend op jouw heldere stukjes niet voor verwarring heb gezorgd.
De bouwjaren (en maanden) van mijn boxers heb ik niet van het kenteken, maar van "www.realoem.com/bmw/" waar je aan de hand van het framenummer de bouwdatum kunt vinden. Trouwens "www.maxbmwmotorcycles.com/fiche/" is in dat opzicht ook een informatiebron en geeft bovendien een vrijwel identiek fichebestand met onderdelennummers als de BMW-dealers bij ons. Prettig als je iets bestellen wilt en de nummers aan je leverancier door kunt geven.
Ook sprak je over het verschil tussen bouwdatum en datum eerste ten naamstelling. Dat is voor mijn Europese fiets 2 maanden en voor de Amerikaan 10 maanden. Mogelijk heeft deze persoon een overjarige fiets gekocht tegen een gereduceerde prijs.
Nu had ik me zo voorgenomen om niet af te dwalen.....Het ging toch over uitlaten!?!?!
Dirk,
De discussie over de diameters van de uitlaten is dan wellicht gesloten, maar de nevendiscussie die is ontstaan over pk's van de motoren uit die periode is wat mij betreft nog wat vaag.
".....echter deze hebben wel degelijk 70PK...." schrijf je. Mijn USA-motor met de bewuste CFO uitmonstering (extra lucht op de uitlaatkleppen) uit '82 met nicasils heeft toch echt 60pk volgens RDW gegevens. Als dat een uitzondering zou zijn, is daar dan een verklaring voor?