Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'Dirk', geïmporteerd van het oude forum:
Ik heb een RS uit 1978 en eentje uit 1982, ervan uitgaande dat een van beide 40mm uitlaten had heb ik een set RVS uitlaten gekocht. Echter bij nameten aan de cilinderkop merk ik dat beiden 38mm zijn. De uitlaten zijn voorzien van 1 balanspijp waardoor ik ervan overtuigd was dat deze zouden passen op de oudste RS. Wie weet welke modellen 38mm en welke 40mm hebben, ik kom er niet uit.
groeten Dirk
Reactie van bezoeker 'Nico', geïmporteerd van het oude forum:
Vreemd. Ik heb vroeger een 78-er RS gehad. Daarop zaten 40 mm. bochten. Ik weet in ieder geval dat de eerste RS-en ook 40 mm hadden.
Reactie van bezoeker 'Gerard van O', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo Ludo,
Midder vermogen, nou nee hoor. Ik heb een R100Rt uit 1981 met ook 38 mm bochten. Het vermogen is 70 pk, dat merk je gelijk. De latere modellen zijn geknepen naar 60 pk.
Wanneer de 40 mm zijn toegepast weet ik helaas niet
Succes, ik hoop het eens te lezen
Groeten Gerard
Reactie van bezoeker 'Arno', geïmporteerd van het oude forum:
Zie bovenstaande. Ik welk jaar zijn de uitlaten en bochten van 40 naar 38 mm gegaan?
Reactie van bezoeker 'frits', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo, ik heb een r100s van bj 78 70pk met 38mm bochten.Ik ken een r100rs van bj 80 met 40mm bochten,en een r100rt van bj 84 uit zwitserland met ook 38mm
bochten.Laat iedereen met de kerstdagen nou even z,n uitlaatbochten meten
dan komen we er dit jaar nog uit.Allen een fijne feestdagen en een voorspoedig 2007 gewenst.
Groeten,Frits
Reactie van bezoeker 'arnold', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi,
R100/7 jaar 1977 38mm.
Groet Arnold
Reactie van bezoeker 'rein', geïmporteerd van het oude forum:
Dirk.
De 40 mm uitlaatbochten zaten alleen tijdelijk op de 70 pk machines tussen 1977 en 1980, dus de R100RS(70 pk), de R100RT(70 pk) en de R100S van na 1978(voor 78/65 pk en dus 38 mm). Machines van na 1980/81 met de nikasil cilinders(platte luchtfilter) hebben alleen maar bochten van 38 mm. Een R100/7(60 pk) heeft uiteraard ook bochten van 38 mm. De 40 mm bochten + uitlaten zitten dus alleen maar op de R100RS, R100RT en R100RS van voor 1980/1981. Gaat om de periode 1977/1980, m.u.v. R100S pas na 1978, omdat de S toen pas van 65 naar 70 pk ging. Sowieso hebben BMW's met nikasil cilinders tot 1984 steeds twee balanspijpen. De BMW's met gietijzeren cilinders hadden 1 balanspijp. Een beetje duidelijk? Ik denk nog niet erg, maar zo zit het wel in elkaar.
Het heeft absoluut niets met Belgische of Zwitserse BMW's te maken.
vr. gr. Rein.
Reactie van bezoeker 'Rein', geïmporteerd van het oude forum:
Dirk,
Ik was nog wat vergeten. Dat van die 40 of 38 kan ook te maken hebben met een BMW die vanuit de USA is ingevoerd. In sommige staten werden ze geleverd met 40 mm uitlaten en in andere staten met 38. Ja, ja. BMW leverde altijd Europese uitvoeringen en Amerikaanse. Het kan natuurlijk ook zo wezen, dat je een BMW op de kop hebt getikt, waar ooit eens een keer tweedehandskoppen van een andere machine zijn opgezet. Heb je 38 mm bochten en 40 mm uitlaten, dan heb je geen enkele probleem. Andersom natuurlijk wel. Tussen 38 mm bochten en 40 mm uitlaten kun je bij een gewone uitlatenhandel "opvulringen" kopen. Ik weet niet of opvulringen de goed benaming is, maar als je het toelicht, dat je voor 2 mm opvulspul moet hebben, dan zal elke uitlaatboer je snappen.
Veel succes.
Vr. gr.
Rein.
Reactie van bezoeker 'Arno', geïmporteerd van het oude forum:
RS uit '77: 40 mm. Daarvoor een RS uit '78 ook met 40 mm.
Fijne dagen allemaal.