Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:
OK Paul,
maar een BMW heeft normaal slechts 1 stel en een Guzzi als gevolg van de hoek tussen de cylinders dus 2. Bij BMW zou de fout dus voor beide cylinders hetzelfde moeten zijn en bij een Guzzi (heb ik uit bovenstaande geleerd) kan de fout dus verschillend zijn voor de 2 cylinders.
Groeten,
Egbert
Reactie van bezoeker 'huub', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo,
Vandaag toch ook maar nieuwe punten gemonteerd. Vonkt een stuk minder, maar is nog niet over. Volgens de monteur van TLM mogen er helemaal geen vonken te zien zijn, maar ik doe het er voorlopig maar mee.
Ik heb nu dus nieuwe condensatoren, nieuwe bobines en nieuwe contactpunten. Heb ook nog even getest of een extra aardedraad helpt, maar dat maakt geen verschil. Nok ziet er nog wel puik uit, maar kan natuurlijk wel een beetje versleten zijn.
Ik ga voorlopig weer rijden en overweeg nog wel eens elektronische ontsteking.
Toen ik de Guzzi een paar jaar geleden kocht, zat dat er ook op. Maar dat gaf nog meer ellende (oude piranhas). Waarschijnlijk is er inmiddels beter spul in de handel, maar niet goedkoop vrees ik.
Ook hoorde ik laatst dat er elektronische kastjes zijn die minder spanning over de contactpunten laten lopen. Een soort elektronische ontsteking met behoud van contactpunten zeg maar. Ga me er wel eens in verdiepen.
Iedereen bedankt voor het meedenken,
groet, Huub
Reactie van bezoeker 'Lei.', geïmporteerd van het oude forum:
"Paul, zijn er inderdaad niet zoveel, die guzzi en bmw leuk vinden. Ik moet zeggen dat het bij mij ook wat oneerlijk verdeeld is: 4 bmw's en 1 guzzi. Maar zo'n le mans is een fantastisch ding, maar helaas nog niet zo betrouwbaar. Heb 'm een jaar of twee en voortdurend gaat er wel iets kleins stuk (vooral elekrisch). Maar hij mag nog steeds blijven."
Hoezo?, Een BMW is toch een "Guzzi met hangtieten"? Zelf heb ik er nog een amerikaans ding bij, en het liefst nog tien verschillende anderen!.
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi.
@Egbert, dat van het aantal puntjes klopt.
Een BMW werkt met 1 set en een Guzzi 2, eentje voor elke cylinder.
Bij sleet of speling van het nokje zal de afwijking gelijk zijn, maar wat ook voorkomt, vaker dan je denkt, is dat het asje, en/of het nokje niet helemaal zuiver rond loopt, dan is de afwijking wel weer per kant verschillend.
Groeten, Paul.
Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum:
Quote:Hoi.
@Egbert, dat van het aantal puntjes klopt.
Een BMW werkt met 1 set en een Guzzi 2, eentje voor elke cylinder.
Bij sleet of speling van het nokje zal de afwijking gelijk zijn, maar wat ook voorkomt, vaker dan je denkt, is dat het asje, en/of het nokje niet helemaal zuiver rond loopt, dan is de afwijking wel weer per kant verschillend.
Groeten, Paul.
?????????
Als de twee punten bedient worden door een en hetzelfde nokje en dit nokje zou een beetje slingeren, maakt dat toch nix uit?
Zolang ze om dezelfde hartlijn draaien.
Overigens geloof ik niet dat 1 · 2 graden timingsverschil zoveel uit maakt bij zo'n oude (niet kritische) brommert.
Chris, bij mij hangen ze ook niet even hoog, nix problem!
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:
Chris, Paul heeft gelijk. Wat er gebeurt is het volgende: elk dode punt krijgen beide cylinders een vonk, in de ene cylinder heeft dat effect, in de andere niet, wegens kleppen open. Als de as krom is zal dus de ontsteking voor de ene cylinder goed zijn en voor de andere te vroeg of te laat komen, afhankelijk van de richting van de kromming.
Groeten,
Egbert
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi.
Eigenlijk is het allemaal theoretisch geneuzel, Herr BMW laat een afwijking toe van +/- 3 graden.
Maar het loopt allemaal net even mooier als het allemaal klopt.
Alleen als je de boel wilt vervangen, die prijzen voor een grondplaat en/of vervroeger zijn niet normaal, daar heb je een elektronisch spulletje voor.
Groeten, Paul.
Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum:
Egbert, en Paul.
Natuurlijk is het allemaal theoretisch geneuzel, naar het gaat om het principe.
Ik denk:
een nok een contactpunt, geen symmetrieproblemen, ook niet als de nok versleten is.
Alleen in het geval de krukas niet netjes 180Gr. is gemaaktmaar dat is weer iets heel anders.
Een nok twee punten kan wel symmetrieproblemen geven, maar dat ligt niet aan de nok maar aan de instelling van de punten, lichthoogte/hoekverdraaiing t.o.v. de andere contactpunt.
In principe zou je met twee punten gewoon met de stroboscoop per contactpunt moeten stellen.
als eerste een cilinder lichthoogte en timing instellen.
Daarna naar de andere kant op de bougie meten. en de corresponderende contactpunt met de lichthoogte of hoekverdraaing ook netjes instellen, zolang de eerste punt maar ongemoeid blijft.
Denk ik het goed?
Chris even uit balans maar weer snel gestabiliseerd.
Reactie van bezoeker 'H.Gerrits', geïmporteerd van het oude forum:
L.S. Het is wel een poos geleden dat dit probleem zich voordeed maar de oorzaak werd naar
mijn mening niet aangegeven, n.l. de bobine's zijn vervangen en de contactpunten ook, als er echter een ander type bobine gebruikt werd, is het bijna zeker dat de condensator niet goed is
wat de capaciteit betreft, en kan de oorzaak van grotere vonkvorming zijn. Aan het inbranden
van de punten kan men vaststellen of de cond. te groot of te klein is, geeft de punt aan de minkant een een topje, dan is de cap. te groot, heeft de punt aan de minkant een krater dan is de capaciteit te klein. (Aangenomen dat de bobine's goed aangesloten zijn),bougiekabel losnemen
en laten vonken op ± 1cm van de bougie met een potlootpunt ertussen de sterretjes moeten aan de bougiezijde te zien zijn! Deze "foefjes" zijn al oud maar gaan nog op. Groeten en werk ze!!
H.Gerrits.
|