Posts: 5,348
Threads: 5,346
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Reactie van bezoeker 'huub', geïmporteerd van het oude forum:
Met m'n BMW's is niks mis, maar de Guzzi (LM II) heeft kuren. Principe lijkt natuurlijk wel wat op een BMW, dus wie weet heeft iemand tips.
Probleem is dat ie nogal vonkvorming geeft op de contactpunten. Normaal denk je dan aan de condensators, maar die heb ik inmiddels vernieuwd. Lijkt een beetje te helpen, maar niet overtuigend. Afstand contactpunten en ontstekingstijdstip staan goed, punten zijn relatief nieuw (max. 2000 km), verder weinig aan te zien. Bobines zijn ook vernieuwd (zitten nu echte bosch op) evnals kabels. Ik ben dus nu even uitgedacht. Ga voor de zekerheid de punten nog maar vervangen. Iemand andere suggesties?
groet, Huub
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi.
Nog een BWM rijdende Guzzist, da's leuk.
Mijn 1e gedachte zou ook condensatoren zijn, weet je zeker dat je de goeie hebt?
Aan de andere kant, enige vonkvorming is normaal, maar het moet niet op vuurwerk lijken.
Groeten, Paul.
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:
Kan het zijn dat de nok wat versleten is, waardoor de puntjes te "langzaam" lichten? Dat zou eventueel genoeg tijd geven voor een vonk om over te springen.
Egbert
Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum:
Huub,
In prinsiepe zijn de condensators de vonkenblusser voor je punten.
Contactpuntjes vonken normaal altijd wel eens.
Ik zou toch nog eens de condensator vervangen, je weet het nooit met die krengen.
Chris
Reactie van bezoeker 'huub', geïmporteerd van het oude forum:
Quote:Hoi.
Nog een BWM rijdende Guzzist, da's leuk.
Mijn 1e gedachte zou ook condensatoren zijn, weet je zeker dat je de goeie hebt?
Aan de andere kant, enige vonkvorming is normaal, maar het moet niet op vuurwerk lijken.
Groeten, Paul.
Paul, zijn er inderdaad niet zoveel, die guzzi en bmw leuk vinden. Ik moet zeggen dat het bij mij ook wat oneerlijk verdeeld is: 4 bmw's en 1 guzzi. Maar zo'n le mans is een fantastisch ding, maar helaas nog niet zo betrouwbaar. Heb 'm een jaar of twee en voortdurend gaat er wel iets kleins stuk (vooral elekrisch). Maar hij mag nog steeds blijven.
Condensatoren zijn zeker goede type,nummers zijn goed en komen bij Guzzi goeroe TLM vandaan.
Dat een beetje vonken mag, stelt me wel wat gerust, want met de nieuwe condensatoren loopt ie wel weer OK. Maar voor mijn gevoel lijkt het wel een beetje op vuurwerk. Ben het in ieder geval van de BMW niet gewend.
Egbert, dat van die versleten nok: als dat het geval is, kun je 'm dan wel zo goed op tijd zetten?
Huub
Reactie van bezoeker 'Ad', geïmporteerd van het oude forum:
Als de nokslijtage (lees: speling) de oorzaak is dan moet het bij een set puntjes erger zijn als bij de andere. Het is n.l. zo dat de buitenste set puntjes nog open staat als de andere set gaat openen. De 1e set drukt dan de speling eruit voor de 2e set. Met de stroboscooplamp kun je dan ook goed zien dat een cilinder een stabieler ontstekingstijdstip heeft dan de andere. Ik ben alleen vergeten welke eerst vonkt. Volgens mij is dat de rechter cilinder.
Is je ontsteking wel goed geaard aan het blok. Een extra kabeltje kan soms geen kwaad.
Ad
Reactie van bezoeker 'Paul Vermeij', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi.
Hier is de verhouding meer in evenwicht, 2-3.
Elektries zijn die Guzzen niet al te best, dat klopt. ( die puntjes ookal niet), zeker als het spul wat ouder is.
Als je er toch lang mee wilt blijven rijden en een paar centen wilt investeren, dan de nieuwere (permanente magneet) generator (vanaf 1000S) en elektronische ontsteking erop.
Evt. andere stuurschakelaars en de rest van de bedrading vervangen.
Mechanisch gaat dat niet stuk, bij normaal onderhoud/gebruik.
Kijk ook eens op het forum van de Guzziclub; www.mgcn.nl
Groeten, Paul.
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:
Huub, ik denk dat je ook met een versleten nok nog wel op tijd kan zetten, lees ook wat Paul heeft geschreven, hij kent de Guzzi wel, ik niet voor wat dit soort zaken betreft.
Succes,
Egbert
Reactie van bezoeker 'henry', geïmporteerd van het oude forum:
ligt het niet aan de bobines? meet de aansluiting aan de primaire kant eens op die moet voor een punten ontsteking +/_ 6 ohm zijn. voor een elektronische ontsteking ligt deze waarde veel lager +/- 3ohm. hoe lager de waarde hoe meer stroom er door de bobine loopt en dus meer kans op vonkvorming tussen de punten. groet henry
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi.
Met een versleten nok, of speling hierop, kan je niet echt de 2 cylinders precies op tijd stellen (iets wat met een nieuwe ookal niet lekker gaat)
Je zal dan moeten middelen, de een wat eerder, de ander wat later, zolang het verschil maar binnen 1-2 graden blijft.
Dit geldt net zo voor een oudere BMW met puntjes.
Groeten, Paul.
|