Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Olie verversen voorvork.
Reactie van bezoeker 'Hans vd Snee', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo allemaal, om de olie te verversen van de voorvork bij een K75 is dat een zaak van de onderste stop er uit,olie er uit, stop er weer in, bovenste stop er uit olie er in? Of moet er ook gespoeld worden ofzo?
Ik heb een beetje op internet gesnuffeld maar ik heb geen duidelijk andwoord gevonden. Hier ook niet en ook niet op de site van Bert.
Heeft iemand een idee?
Bvd.,Hans vd Snee.
Reply
Reactie van bezoeker 'Ralf', geïmporteerd van het oude forum:

Dat is inderdaad de makkelijkste manier. Zo doe ik het ook meestal (R80/7) en bij de motorzaak zullen ze het niet veel anders aanpakken. Zeker als je keerringen niet lek zijn en er geen troep in de poten kan komen moet dit voldoende zijn. Bij 150.000 km heb ik een en ander vervangen in de poten en het hele spul maar eens losgehaald.

Wel zorgen dat alle oude olie er goed uit gelekt is.
Reply
Reactie van bezoeker 'John', geïmporteerd van het oude forum:

Beste Hans,

Ik heb het afgelopen weekeinde voor het eerst gedaan. Inderdaad volgens het boekje eerst de stop aan de onderzijde losdraaien. Inbus boutje op zijn plaats houden. Dan de bovenstoppen eraf. Wat mij opviel is dat de olie er alleen uitliep als het stuur een bepaalde kant op stond. Het liep er ook heel langzaam uit. Ik heb een luchtcompressortje in de garage staan en daarmee heb ik lucht aan de bovenzijde in de vork geblazen. De olie liep er nu snel uit. Ik heb ook wat doorgespoeld met petrolium, weer geblazen, uit laten lekken, denk om remschuif afdekken. dichtdraaien en nieuwe olie erin. doppen erop en klaar is Kees.

Groet van een pas beginnende sleutelaar.
Reply
Reactie van bezoeker 'ron', geïmporteerd van het oude forum:

John,

Ik weet niet of doorspoelen met petroleum wel een goede zet is, er blijft altijd wat achter die de hydrolische olie zal verdunnen.
Volgens de boeken kun je het beste met de stopjes eruit de vork een aantal keren op en neer veren om de laatste olie te verwijderen.
Als je niet weet hoe lang de olie erin zit kun je het na een week herhalen.

Groetend,

Ron
Reply
Reactie van bezoeker 'Hans vd Snee', geïmporteerd van het oude forum:

Bedankt voor jullie reacties, hier kan ik verder mee. Ik hoop dat de voorvork weer wat beter gaat veren op de kleinere hobbels.
Met vriendelijke groet, Hans.
Reply
Reactie van bezoeker 'Ron', geïmporteerd van het oude forum:

Denk eraan dat je de goede olie koopt ik meen SAE 10 o.i.d. Als er nu te dikke olie inzit wordt hij ook stug in de vering.
Kijk ook de bandenspanning even na, ik heb eens te veel lucht in de band gepompt en daardoor ging hij stuiteren als een tennisbal.

Groetend,

Ron
Reply
Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum:

Ron, spoelen met petroleum is prima volgens mij.
Sterker nog ik zou eerst nog een paar dagen rijden met de pertroleum erin om alles goed te spoelen.
Daarna aftappen en een dag uit laten lekken.
Vroeger in de tijd dat ik nog aan motorcross deed, deden we altijd petroleum in het blok voordat we hem openmaakten.
Na een paar rondjes aftappen en, een schoon motorblok was het gevolg.
Scheelde veel poetswerk!

Petroleum is ook olie!
Chris
Reply
Reactie van bezoeker 'Ron', geïmporteerd van het oude forum:

Wist ik niet maar als dat je ervaring is neem ik dat natuurlijk aan.
Wat het met de olie doet weet ik echter niet, zal het vragen aan mijn zoon die werkt in de olie industrie (laboratorium).
Als ik wat meer weet laat ik het wel weten.

Groetend,

Ron
Reply
Reactie van bezoeker 'Peter v Oossanen', geïmporteerd van het oude forum:

Ron, kan je zoon wat motorolie testjes doen, ivm de voordurende twijfel tussen aldi olie en a-merken ???

Grt, Peter
Reply
Reactie van bezoeker 'Peter v Oossanen', geïmporteerd van het oude forum:

Ron, kan je zoon wat motorolie testjes doen, ivm de voordurende twijfel tussen aldi olie en a-merken ???

Grt, Peter
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)