Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ploffend geluid bij aanzetten startschakelaar
Reactie van bezoeker 'Conrad', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb ruim 2 weken geleden een R80RT 1983 gekocht(129.000 km). Een aantal keren een zeer merkwaardig "plof" geluid gehoort bij niet-draaiende motor. Als ik de contactsleutel aan zet en de startschakelaar staat aan hoor ik soms een eenmalige "plof". Dit gebeurt ook soms als de contachtsleutel aan staat en ik de startschekelaar aan zet. Het gebeurt niet vaak.

Mijn eerste reactie was dat er in een cyclinder nog een resthoeveelheid gas/luchtmensel sit en dat bij het aanzetten van de startschakelaar er een vonk over de bougie plaatsvind. Ik kon dit niet plaatsen tot op het oment dat iemand opmerkte dat er op deze R80RT een elektronische onsteking zit. Het is dan denkbaar dat bij het aanzetten van de elektra de onsteking "fires" en dat er een een verbranding van het mensel onstaat. De plof is echter niet erg luidruchtig maar klinkt meer als een duidelijk merkbare "Pfft". Verder merk ik niets. . .er treedt geen beweging op als de motor in de versnelling staat. Het geluid komt definitief niet uit de uitlaat maar onstaat aan de voorkant van de motor, dus ergens in de buurt van de cyclinder(naar gevoel alleen aan de rechterkant).

Kan iemand dit ploffen verklaren?

Volgende week worden de balhoofdlagers gesteld c.q. vervangen, dus zal ik bij Siem de Vos in Nieuwegein uiteraard ook navraag er over doen. Je kan dit fenomeen niet demonstreren omdat het slechts af en toe gebeurd.
Reply
Reactie van bezoeker 'Ludo', geïmporteerd van het oude forum:

Hai,
Ook mijn R 80 uit 1981 heeft dit verschijnsel, en volgens mij klopt jou theorie ook. Bij het stilzetten van de motor heeft er altijd nog een stukje aanzuiging van mengsel plaats. Als je hierna het contact weer aanzet, is het mogelijk dat de bougies vonken. Dit restmengsel ontsteekt en je hoort een plofje. Volgens mij niets om je zorgen over te maken.
Boxergroet,
Ludo.
Reply
Reactie van bezoeker 'Conrad', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Hai,
Ook mijn R 80 uit 1981 heeft dit verschijnsel, en volgens mij klopt jou theorie ook. Bij het stilzetten van de motor heeft er altijd nog een stukje aanzuiging van mengsel plaats. Als je hierna het contact weer aanzet, is het mogelijk dat de bougies vonken. Dit restmengsel ontsteekt en je hoort een plofje. Volgens mij niets om je zorgen over te maken.
Boxergroet,
Ludo.
Hoi Ludo,

Ongeveer een half uur geleden gebeurde het weer na een uurtje stilstaan en deze keer merkte ik dat de motor achteruit beweegde! Het is dus inderdaad wat ik vermoede. Ik ben het met je eens dat dit geen kwaad kan. Na een tijdje stilstaan is de opgebouwde druk natuurlijk weggelekt en is de hoeveelheid energie in het plofje zeer gering.

M.vr.gr.,
Conrad
Reply
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Lijkt mij dat jullie het goed uitgedokterd hebben.
Groeten,
Egbert
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)