Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
olieverlies van de versnellingsbak naar het cardanhuis
#1
Reactie van bezoeker 'fieremans hugo', geïmporteerd van het oude forum:

Een paar maand geleden heb ik de versnellingsbak van mijn R100R van 1994 hersteld. Vijf kapotte lagers door...oliegebrek. De olie van de versnellingsbak was "verhuisd" naar het cardanhuis. In de behuizing van de versnellingsbak zit ter hoogte van de keerring van de secundaire as een uitsparing. Deze uitsparing is, naar men mij vertelde, nodig om de cardan "olievochtig" te houden. Dezelfde bronnen melden mij eveneens dat deze uitsparing onmogelijk de reden kon zijn van het "verpompen" van de olie van de versnellingsbak naar het cardanhuis.
Na de herstelling ben ik na iedere rit het oliepeil in de versnellingsbak blijven controleren en ben daarbij tot de bevinding gekomen dat er wel degelijk een groot deel van de olie verpomt wordt naar het cardenhuis. Andere (dikkere) olie hielp niet!
Tenslotte heeft een mekanieker van BMW mij verteld dat dit gaatje een misser is bij het ontwerp en absoluut moet dichtgemaakt worden met ijzerpasta of selicoon, een andere oplossing zou er niet zijn. Het dichtmaken zou bij voorkeur moeten geschieden van binnenuit. Dus met andere woorden de boite moet weer volledig open! Ik zie hier tegenop omdat de flence van de cardan zo moeilijk los te krijgen is. Is er onder jullie iemand die mij goede raad kan geven in verband met het al dan niet dichtmaken van de uitsparing zonder de boite te moeten openmaken?
Ondertussen ben ik al begonnen met het demonteren en de uitsparing is goed bereikbaar.
Alvast bedankt voor iedere reactie!
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Om dat gaatje dicht te smeren moet de flens en de keerring eruit, dan een lik vloeibare pakking in het gat en de boel weer monteren.

De bak zelf ontlucht via de teller aandrijving, zorg dus dat deze vrij is.

Groeten, Paul.
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Ron', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb het zelfde euvel met mijn R75/5 gehad.
Weet niet hoe het kwam maar het liep er niet erg snel in. Ik denk dat er een keerring zit o.i.d.
Mijn oplossing was simple.
Regelmatig olie peilen in versnellingsbak en de cardantunnel leeg laten lopen en vullen met de voorgeschreven olie.
Ik heb hem kort daarna verkochte en een auto gekocht dus weet niet hoe het verder is afgelopen.

Groetend en succes.

Ron
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'fieremans Hugo', geïmporteerd van het oude forum:

Bedankt Paul

De versnellingsbak opnieuw openmaken is niet zo moeilijk, alleen met het wegnemen van de flence heb ik de vorige keer veel problemen gehad. Hiervoor is er speciaal gereedschap nodig en dat heb ik niet. De vorige keer heb ik het met veel moeite klaar gekregen met een universele trekker. Resultaat de flence geschonden(krom) en de trekker total loss. Nu het cardanhuis volledig gedemonteerd is kan ik vrij goed tot bij de uitsparing, de flence zit niet echt in de weg. Het is mij ook gelukt om de uitsparing goed te ontvetten met remschijf-ontvetter. ALs ik een geschikt product vind zou ik een poging willen ondernemen om de uitsparing te dichten van buitenuit, dus zonder de flence te demonteren.
Uw opmerking betreffende de ontluchting is terecht, eenmaal het gat gedicht is zal de druk in de versnellingsbak toch langs ergens anders moeten ontsnappen.
Hoe controleer ik het best of de verluchting van de versnellingsbak via de aandrijving van de kilometerteller ok is?


Nogmaals bedankt
Hugo
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Het wormwiel wat de kabel aandrijft is hol, daar ontlucht de bak door.
kijk of dat vrij is en gebruik geen vet om de kabel te monteren.

Ik zou toch iets maken, een plaat met opgelaste moer oid. om de flens te verwijderen.

In het wphb staat een hele verhandeling speciaal over de keerring en beluchting van de R100R/GS, lees dat eerst eens door.

Groeten, Paul.
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Conrad', geïmporteerd van het oude forum:

Indien het gaatje dat verantwoordelijk is voor het leeglopen van de versnellingsbak een ontwerpfout van BMW is waarom zorgt BMW dan niet voor de reparaties??????Ik kan niet geloven dat BMW een serieuze ontwerpfout zoals dit zou kunnen negeren. Wat zijn de formele antwoorden van BMW op dit punt?

Is het ook zo met de R80RT van 1983?
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'fieremans Hugo', geïmporteerd van het oude forum:

Paul,

Indien je het werkplaats handboek bedoelt dat heb ik niet. Ik heb de moto 2-hands gekocht.
Is de verhandeling ivm de keerring en beluchting ergens op het internet te vinden?

Op de vraag van Conrad heb ik geen antwoord, ik ben voor wat het rijden op de baan betreft een leek en dat geldt ook voor BMW motorfietsen.

Groeten van
Hugo
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)