08-01-2006, 12:33 AM
Reactie van bezoeker 'fieremans hugo', geïmporteerd van het oude forum:
Een paar maand geleden heb ik de versnellingsbak van mijn R100R van 1994 hersteld. Vijf kapotte lagers door...oliegebrek. De olie van de versnellingsbak was "verhuisd" naar het cardanhuis. In de behuizing van de versnellingsbak zit ter hoogte van de keerring van de secundaire as een uitsparing. Deze uitsparing is, naar men mij vertelde, nodig om de cardan "olievochtig" te houden. Dezelfde bronnen melden mij eveneens dat deze uitsparing onmogelijk de reden kon zijn van het "verpompen" van de olie van de versnellingsbak naar het cardanhuis.
Na de herstelling ben ik na iedere rit het oliepeil in de versnellingsbak blijven controleren en ben daarbij tot de bevinding gekomen dat er wel degelijk een groot deel van de olie verpomt wordt naar het cardenhuis. Andere (dikkere) olie hielp niet!
Tenslotte heeft een mekanieker van BMW mij verteld dat dit gaatje een misser is bij het ontwerp en absoluut moet dichtgemaakt worden met ijzerpasta of selicoon, een andere oplossing zou er niet zijn. Het dichtmaken zou bij voorkeur moeten geschieden van binnenuit. Dus met andere woorden de boite moet weer volledig open! Ik zie hier tegenop omdat de flence van de cardan zo moeilijk los te krijgen is. Is er onder jullie iemand die mij goede raad kan geven in verband met het al dan niet dichtmaken van de uitsparing zonder de boite te moeten openmaken?
Ondertussen ben ik al begonnen met het demonteren en de uitsparing is goed bereikbaar.
Alvast bedankt voor iedere reactie!
Een paar maand geleden heb ik de versnellingsbak van mijn R100R van 1994 hersteld. Vijf kapotte lagers door...oliegebrek. De olie van de versnellingsbak was "verhuisd" naar het cardanhuis. In de behuizing van de versnellingsbak zit ter hoogte van de keerring van de secundaire as een uitsparing. Deze uitsparing is, naar men mij vertelde, nodig om de cardan "olievochtig" te houden. Dezelfde bronnen melden mij eveneens dat deze uitsparing onmogelijk de reden kon zijn van het "verpompen" van de olie van de versnellingsbak naar het cardanhuis.
Na de herstelling ben ik na iedere rit het oliepeil in de versnellingsbak blijven controleren en ben daarbij tot de bevinding gekomen dat er wel degelijk een groot deel van de olie verpomt wordt naar het cardenhuis. Andere (dikkere) olie hielp niet!
Tenslotte heeft een mekanieker van BMW mij verteld dat dit gaatje een misser is bij het ontwerp en absoluut moet dichtgemaakt worden met ijzerpasta of selicoon, een andere oplossing zou er niet zijn. Het dichtmaken zou bij voorkeur moeten geschieden van binnenuit. Dus met andere woorden de boite moet weer volledig open! Ik zie hier tegenop omdat de flence van de cardan zo moeilijk los te krijgen is. Is er onder jullie iemand die mij goede raad kan geven in verband met het al dan niet dichtmaken van de uitsparing zonder de boite te moeten openmaken?
Ondertussen ben ik al begonnen met het demonteren en de uitsparing is goed bereikbaar.
Alvast bedankt voor iedere reactie!