Reactie van bezoeker 'Arie', geïmporteerd van het oude forum:
Beste Marco we zullen de reactie van de ts afwachten, ik hoop voor hem dat hij hem weer aan de gang krijgt.
Hoewel ik er een hard hoofd in heb als je geen meetinstrumenten en schema's tot je beschikking hebt.
Het is op afstand een beetje moeilijk inschatten wat er aan de hand is.
Vgr Arie
Reactie van bezoeker 'Piet', geïmporteerd van het oude forum:
Hij zegt niks meer, is er zeker met schaamrood op de wangen achter gekomen dat alleen maar de zekering stuk was! Zich niet bewust zijnde van het feit, dat hier toch een paar scherpzinnege monteurs op zijn handen zitten mee te kijken! WaHaha.
Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo Mannen,
Nee, het schaamrood staat (nog) niet op mijn kaken. Ik ben wel erg blij met de moeite die jullie nemen om mij te helpen het probleem op te lossen.
Als ik jullie reacties lees, dan hebben jullie het toch goed begrepen: de oude koelfan deed het niet (ook niet na vervanging van de temperatuursensor). Die heb ik dus gedemonteerd en aan de kant gelegd. Daarna een gebruikte koelfan gekocht (geen garantie, bij een particulier). Bij aankoop die gebruikte koelfan rechtstreeks op de accu aangesloten en draaien maar.
Thuis gekomen de gebruikte ingebouwd, en de motor laten proefdraaien. Temperatuur liep mooi op, maar de koelfan sloeg niet aan.
Toen ter controle de tank er maar weer afgehaald, de aansluitdraad van de koelfan onder de tank losgehaald en vervolgens rechtstreeks aangesloten op een accu. Niets dus.
Door die rechtstreekse voeding omzeil ik de verdere electriek van de motor. Tenminste, dat zegt mijn gezonde verstand. Dus zekeringen (zijn echt wel goed) relais, metronic doen gewoon even niet mee.
Kom ik terug op het schema van Marco. Mijn conclusie is dan, dat ik niets over het hoofd heb gezien, maar dat ik gewoon de domme pech heb dat de 2e koelfan intussen ook is overleden.
Als ik nog steeds op het goede spoor zit, dan blijf ik wel zitten met de vraag:hoe kan dat nou? Kan ik iets verkeerd hebben gedaan met de inbouw/aansluiting waardoor ik de koelfan zelf om zeep heb geholpen?!
Lijkt mij bijna onmogelijk omdat er maar 1 draad (1 kabeltje, 2 aders) aangesloten hoeft te worden (stekkertje/contrastekkertje).
Als ik de beide koelfans rechtstreeks aansluit op de accu met een proeflampje er tussen, dan brand het lampje wel. Zegt dat wellicht iets?
Hopend op nog meer wijsheid van jullie kant.
Groet,
Peter
Reactie van bezoeker 'Piet', geïmporteerd van het oude forum:
Als de tweede fan ook stuk gegaan is, kan er kortsluiting zitten in de bedrading van je motorfiets, een goede reden om professionele hulp te vragen bij de dealer.
Als je dat proeflampje (12 volt) nu eens aansluit op de draden van de fan gat dat lampje dan branden als de motor op temperatuur gekomen is.
Als dat het geval is dan is de electriek op de motor OK.
Je zou dan de fan motor eens open kunnen maken en kijken of de koolborstels de collector nog raken.
suc6 Arie
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:
Dag Peter,
Bij de K100 serie is de bruine draad de massa draad van de ven, dus de andere draad is de draad waar 12 volt op komt als de ven moet gaan draaien.
Het kan zijn dat je testlampje een licht wattage heeft, de ventilator zal een groetere stroom vragen dan wellicht de testlamp kan geven, dus komt waarschijnlijk de volledige voedingspanning over het lampje te staan.
Ik verwacht dat de ventilator in de orde van 10 ampere stroom zal gebruiken, dat is 120 Watt.
Als je een lampje van 12 Watt gebruikt als serie geschakelt testlampje, dan zal er misschien 1-2 volt over de ventilatormotor staan, dan draait deze motor nooit.
Dit is als voorbeeld bedoeld.
Een grootlicht lamp zal meer in de buurt komen om te testen.
Wat let je om de ventilatormotor direct op de accu aan te sluiten.
Wel kan je proberen met licht wattage lamp om te testen in serie met een stroomdraad, wat zie je aan het licht van de lamp, als je aan de ven gaat draaien, waarschijnlijk zal je lampje flikkeren. Dan gaat de motor een beetje als dynamo werken.
Groetjes,
Marco
Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:
Ik zal de suggestie van Arie eerst eens opvolgen door een proeflampje op de bedrading van de motor/koelfan aan te sluiten. Brand 'ie, dan is de bedrading ok. Brandt 'ie niet, dan wordt het tijd voor de dealer. Ik zal er de komende weken waarschijnlijk niet aan toe komen, maar het resultaat zal ik hier vermelden.
Groet,
Peter
Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum:
Hallo,
Arie, Ik heb jouw suggestie van het proeflampje toch maar even uitgeprobeert. Mijn nieuwsgierigheid heeft het gewonnen van mijn tijdgebrek.
Ik heb de motor warm laten draaien met het proeflampje rechtstreeks aangesloten op de bedrading van de koelfan (dus op de stekker richting relais). De temperatuurmeter liep op naar rood, maar helaas, het proeflampje ging niet branden. Dat zou dan betekenen, dat er een electrisch probleem elders in het systeem zit?
Wie heeft er een suggestie waar ik mijn zoektocht verder op kan richten?
Groet,
Peter
Nu kan je eerst als beste het relais gaan testen op goede werking.
Ik heb in een vorige reactie al aangegeven waar je het relais kan vinden.
Als je op pootje 85 en 86 van het relais spaning zet,( 12Volt) dan wordt pootje
30 doorverbonden met pootje 87.( zie schema) Dit kan je met een multimeterje meten.
[img]/import/photos/p18858s.jpg[/img]
Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum:
Hoi Arie,
Ik was er al bang voor dat het toch een technisch verhaal zou worden met metertjes enzo. Ik zal er toch aan moeten geloven.
Eerst maar 's zo'n multimeter aanschaffen, dan op vakantie (kan ik mooi de gebruiksaanwijzing bestuderen) en daarna met goede moed weer verder. Gelukkig staat er ook nog een (luchtgekoelde!) boxer in de schuur zodat het motorrijden gewoon door kan gaan. Ik meld mij weer zodra ik de volgende stap heb gezet.
Bedankt en groet,
Peter
|